هشدار جدی به باشگاه‌ها درباره تست پزشکی بازیکنان

هشدار جدی به باشگاه‌ها درباره تست پزشکی بازیکنان

دستورالعمل ناظر بر قراردادها به باشگاه‌ها تاکید کرده است اعتبار هیچ قراردادی منوط به موفقیت در تست‌های پزشکی نیست.

به گزارش سادس، در سال‌های گذشته بارها تیم‌های ایرانی به دلایل مختلف در تله دلالان افتاده‌ و با عقد قرارداد با بازیکن مصدوم، خصوصا بازیکن مصدوم خارجی به درد سر افتاده‌اند. دلیل رخ‌دادن چنین پدیده‌ای، ناآگاهی باشگاه‌ها از قوانین نقل و انتقالات بوده؛ چرا که آنها تصور می‌کردند که اگر بازیکنی در تست‌های پزشکی رد شود، قراردادش از اعتبار خارج می‌شود. هلمکه، میثم تیموری و مرتضی آقاخان مثال‌هایی از این پدیده‌اند که برای استقلال رخ داده است.

سوءاستفاده دلالان از ناآگاهی باشگاه‌ها در نهایت باعث شد که نخستین بند از دستورالعمل ناظر بر قراردادها به تاثیر تست‌های پزشکی در اعتبار قرارداد یک بازیکن اختصاص داده شود. در این بند تاکید شده است که اعتبار قرارداد هیچکدام از بازیکنان داخلی و خارجی منوط به موفقیت در تست‌ پزشکی نیست. علاوه بر این اشاره شده که نگرفتن مجوز کار برای بازیکنان خارجی هم منجر به از بین رفتن اعتبار قرارداد این بازیکن با طرف ایرانی نمی‌شود تا در نتیجه با تاکید ویژه این موضوع به باشگاه‌ها، از وقوع دوباره آن جلوگیری شود.

هشدار جدی به باشگاه‌ها درباره تست پزشکی بازیکنان

فقط ایفمارک؟

البته گرفتن تست‌های پزشکی از بازیکنان، آن طور که تصور می‌شود منحصر به ایفمارک نیست و بر اساس بند ۳ دستورالعمل، تیم‌ها می‌توانند با مراجعه به مراکز مورد تایید فدراسیون فوتبال، تست‌های پزشکی‌شان را انجام دهند. چنین موردی به تیم‌های شهرستانی کمک می‌کند که دیگر لازم نباشد برای انجام تست‌های پزشکی به تهران سفر کنند.

ممنوعیت قرارداد ارزی بازیکنان داخلی

همچنین در بند ۸ دستورالعمل ناظر بر قراردادها صراحتا به باشگاه‌ها اعلام شده که مطلقا نمی‌توانند در قرارداد بازیکنان داخلی، مبالغ ارزی بگنجانند؛ چرا که چنین قراردادهایی در سازمان لیگ ثبت نمی‌شود.

علاوه بر این، در همین بند اشاره شده که باشگاه‌ مجاز به ضمانت یا به عهده گرفتن مالیات بازیکن یا کادر فنی یا سایر عوامل نیست و پرداخت مالیات و کسورات قانونی بر عهده طرف مقابل است. موردی که در دستورالعمل‌های قبلی صراحتا اعلام نشده بود و درد سر زیادی برای باشگاه‌های ایرانی خصوصا در پرونده بازیکنان و اعضای کادر فنی خارجی ایجاد می‌کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *