اراذل و اوباش در محلات شناسنامه‌دار می‌شوند/ اصفهان دیگر جای اراذل نیست

سادس/اصفهان فرمانده انتظامی استان اصفهان با اعلام اینکه اصفهان دیگر محل مناسبی برای زندگی اراذل و اوباش خطرناک نیست و به کسانی که آسایش مردم را سلب می‌کنند، توصیه می‌شود اصلاح شوند و اگر قابل اصلاح نیستند محل دیگری را به غیر از استان اصفهان در نظر گیرند، گفت: یکی از طرح‌های مهم پلیس در این رابطه شناسنامه‌دار کردن اراذل و اوباش و زیر نظر گرفتن تحرکات آنها در محلات است.

سردار حمید علینقیان‌پور امروز (یکشنبه، ۱ مردادماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، درباره اجرای طرح امنیت محله‌محور، اظهار کرد: این طرح‌ها بر اساس نیازمندی پلیسی هر محله و خصوصیات جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی تعریف و اجرا شده و در یک ماه اخیر، این طرح در یک هزار و ۱۸۸ محله استان سبب ارتقای احساس امنیت شهروندان شده است.

وی با اعلام اینکه در این طرح هر محله براساس خصوصیاتی که داشت، دسته‌بندی و اولویت‌بندی شد و نیازهای پلیسی هر محله به تناسب وضعیتی که دارد تعریف شده است، افزود: از زمان اجرای طرح‌ امنیت محله‌محور، مقادیر قابل توجهی کالای قاچاق به ارزش هزار میلیارد و ۵۹۳ میلیون ریال کشف و ۹۸ دستگاه خودرو توقیف و صد نفر از قاچاقچیان اصلی نیز دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی اصفهان در ادامه تصریح کرد: در این محله‌ها بیش از ۲۵۰ طرح با موضوعات پیشگیری از جرائم، مقابله با سرقت و موضوع مواد مخدر به‌صورت علمی و بر اساس اصول جُرم شناسی اجرا شده است. البته این اقدامات همراه با حضور شخص پلیس‌های تخصصی استان در هر محله و تعامل با بزرگان محلات اصناف و اساتید دانشگاه و فرهنگیان بوده و بیش از ۶۸ کارشناس و مددکار اجتماعی و مربی این طرح را یاری می‌کنند.

وی با اشاره به دستگیری ۱۵۰ نفر از اراذل و اوباش در ماه اخیر در استان، گفت: این استان به همت اقدامات تخصصی و شبانه‌روزی پلیس، جای امنی برای هیچ هنجارشکنی از جمله اراذل و اوباش نیست. اراذل و اوباش از این پس شناسنامه‌دار می‌شوند و رفت و آمدها و کوچک‌ترین رفتار آنان را با همکاری منابع و مخبران تحت نظر خواهیم داشت.  

سردار علینقیان‌پور، تاکید کرد: اصفهان دیگر محل مناسبی برای زندگی اراذل و اوباش خطرناک نیست و به کسانی که آسایش مردم را سلب می‌کنند، توصیه می‌کنیم اصلاح شوند و اگر قابل اصلاح نیستند محل دیگری را به غیر از استان اصفهان در نظر گیرند.

وی با اشاره به اینکه در این طرح‌ها علاوه بر خدمات پلیسی به شهروندان، توفیقات قابل توجهی داشتیم، تصریح کرد: مهم‌ترین هدف ما از اجرای طرح امنیت محله‌محور، ارتقای احساس امنیت در سطح جامعه است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان به اینکه احساس امنیت برای مردم ایجاد شود، توضیح داد: در فرانسه وجود امنیت زیر ۴۰ درصد، اما احساس امنیت بین مردم بالای ۸۰ درصد است و ما باید با بکارگیری راهکارهایی احساس امنیت در جامعه را ارتقا دهیم.

 وی درباره اهمیت آموزش ماموران برای استفاده از سلاح و پیشگیری از حوادث منجر به فوت مُجرمان حین عملیات دستگیری گفت: در مجموع در نیروی انتظامی استان بیش از ۹۹ درصد از تیراندازی ماموران حین ماموریت تعقیب و دستگیری مُجرمان بر اساس ضوابط و قوانین تیراندازی با سلاح صورت می‌گیرد.

سردار علینقیان‌پور همچنین با مهم تاکید بر آموزش ماموران برای استفاده از سلاح حین ماموریت، افزود: بر این اساس چند میدان تیر مجهز در استان وجود دارد که در آن، ماموران آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند. کتابچه‌ای مشتمل بر قانون بکارگیری سلاح نیز وجود دارد که به ریز نکات مختلف درباره شیوه برخورد با مُجرمان خطرناک که به دستور ایست پلیس توجه نمی‌کنند، در آن عنوان شده است. همچنین پس از هر شلیک سهوی یا عمدی ماموران، کمیسیونی در نیروی انتظامی تشکیل و تمام ابعاد حادثه بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه طی یک ماه اخیر ده‌ها طرح عملیاتی در زمینه مبارزه با سرقت در اداره آگاهی استان تعریف شده، اظهار کرد: در این مدت ۴۰۰ سرقت سنگین کشف و تقریبا یکصد نفر دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به اینکه چندین باند سارقان خطرناک و سارقان به عنف در این مدت دستگیر شدند، اضافه کرد: در یک فقره پرونده ۷۲۵ میلیون ریال وجوه مال باخته که توسط سارق به‌صورت تلفنی سرقت شده بود، به وی بازگردانده شد. ‌

وی به انهدام ۲۳ باند سرقت و دستگیری ۲ هزار و ۱۵۸ سارق خُرد طی یک ماه گذشته اشاره کرد و گفت: ۱۰۹ میلیارد تومان وجه کشفیات پلیس از سارقان خرد در این مدت بوده، همچنین طی یک ماه اخیر تا ۲۰ درصد وقوع سرقت خرد در استان اصفهان کاهش یافته و کشفیات سرقت و اموال مسروقه افزایش داشته است.

سردار علینقیان‌پور با بیان اینکه بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ سایت مجرمانه در فضای مجازی شناسایی و جهت تعیین تکلیف به مراجع قضائی معرفی شدند، تصریح کرد: با آموزش‌های عمومی و فرهنگ فضای مجازی در میان جامعه، ۶ هزار و ۲۴۵ مورد تماس با شماره ۰۹۶۳۸۰ پلیس فتا توسط شهروندان در تیرماه انجام و به آنان مشاوره در حوزه سایبری ارائه شده، البته بیش از ۸۵ درصد جرایم سایبری در استان اصفهان در سال جاری منجر به کشف شده است.

وی با اشاره به برقراری امنیت در ایام محرم، افزود: تمام نیروهای تخصصی پلیس استان در عرصه انتظامی و راهور بر اساس ماموریت ذاتی خود در ایام برگزاری مراسم محرم، امنیت و آرامش مردم عزادار را تامین می‌کنند.

سردار علینقیان‌پور، در خاتمه گفت: تامین نظم و امنیت در مراسم ماه مُحرم در شهری که باید از آن به‌عنوان حسینیه بزرگ اصفهان یاد کرد، یکی از اولویت‌ها و اقدامات محوری پلیس استان است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *