فرار از گرما

سازمان‌ و کارشناسان گردشگری پیش‌بینی می‌کنند افزایش دما در تابستان در جنوب اروپا ممکن است به یک تغییر پایدار در عادت‌های سفر منجر شود و مسافران را به مقاصد خنک‌تری سوق دهد یا باعث شود برای فرار از گرما تعطیلات را در بهار یا پاییز بگذرانند.

به گزارش سادس، اطلاعات کمیته سفر اروپا (ETC) نشان می‌دهد شمار مردمی که قصد دارند در فاصله ماه‌های ژوئن تا نوامبر به منطقه مدیترانه سفر کنند، در حال حاضر در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که همزمان تمایل سفر به مقاصدی همچون جمهوری چک، دانمارک، ایرلند و بلغارستان با افزایش مواجه شده است.

کمیته سفر اروپا انتظار دارد وضعیت غیرقابل‌پیش‌بینی آب و هوا تاثیر زیادی بر تصمیم‌گیری مسافران اروپا ایجاد کند.

گزارش دیگری که توسط یک نهاد مسافرتی متفاوت منتشر شده است نیز نشان می‌دهد ۷.۶ درصد از مسافران اکنون وضعیت آب و هوایی را نگرانی بزرگی برای سفرهای ژوئن تا نوامبر ارزیابی می‌کنند.

تقاضا برای سفر در تابستان امسال بار دیگر افزایش پیدا کرده است. گردشگران محدودیت‌های مسافرتی دوران کرونا را پشت سر گذاشته‌اند و به گفته شرکت‌های مسافرتی، شدت گرما هنوز به لغو مسافرت‌ها منجر نشده است.

البته بریتانیایی‌ها برای تعطیلات کمتری در کشور خودشان برنامه‌ریزی کرده‌ و بیشتر سفرهایشان را برای منطقه مدیترانه رزرو کرده‌اند.

این وضعیت اما ممکن است با طاقت‌فرساتر شدن موج گرما تغییر کند. دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات اقلیمی ناشی از انتشار CO۲ حاصل از سوختن سوخت‌های فسیلی، رویدادهای آب و هوایی غیرعادی را مکرر، شدیدتر و مرگبارتر می‌کند.

رکورد بالاترین دمای اروپا در ماه اوت ۲۰۲۱ در منطقه “سیسیلی” ۴۸.۸ درجه سلسیوس ثبت شده است. هواشناسان پیش‌بینی می‌کنند که دمای هوا در هفته‌های آینده ممکن است این رکورد را بشکند و حالا نگرانی‌هایی برای تکرار مرگ‌های ناشی از افزایش دما در سال گذشته به وجود آمده است.

در هفته‌های اخیر، داستان‌هایی مبنی بر انتقال گردشگران از سواحل ایتالیا یا انتقال با آمبولانس‌ها از آکروپولیس آتن، رسانه‌های اروپایی را پر کرده است.

به گفته کمیته سفر اروپا، جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد علاقه‌مندان به سفر در ماه اوت (ماه اوج سفرها) کاهش پیدا کرده است و بیشتر اروپایی‌ها برای سفرهای پاییزی برنامه‌ریزی می‌کنند.

گردشگران حاضر در «رم» در گفت‌وگوهایی با «رویترز» توضیح دادند که با توجه به تلاش برای پیدا کردن کولر و لزوم نوشیدن آب زیاد برای سفرِ دوباره به «رم»‌ در ماه ژوئن تأمل خواهند کرد.

این خبر خوبی برای اقتصاد ایتالیا نیست؛ چراکه جمعیت گردشگران منبع بسیار خوبی برای اقتصاد این کشور است.

وزرات محیط‌زیست ایتالیا سال جاری میلادی در قالب گزارشی هشدار داده بود که گردشگران خارجی در آینده بیشتر در بهار و پاییز سفر خواهند کرد و مقاصد خنک‌تری را انتخاب می‌کنند.

با این وجود، برخی امیدوارند که این تغییر در طرز فکر گردشگران، صرفا ازدحام جمعیت را از بین ببرد و تعداد کلی گردشگران را کاهش ندهد.

در یونان که شمار مسافران بین‌المللی هوایی، با افزایش ۸۷.۵ درصدی سالانه همراه بوده، به ازدحام جمعیت به مقاصد گردشگری محبوبی همچون جزیره «میکونوس» آسیب رسانده است.

به گفته وزارت محیط‌زیست یونان، افزایش سفرها در زمستان، بهار و پاییز می‌تواند این مشکل را از بین ببرد و کاهش احتمالی سفر در تابستان را جبران کند.

مقام‌های یونان در جمعه‌ای که گذشت «آکروپولیس» ‌ را در طول ساعات گرم روز تعطیل کردند.

در اسپانیا نیز انتظار می‌رود تقاضا برای سواحل شمالی این کشور و جزیره‌های گردشگری آن افزایش پیدا کند که در تابستان هوای خنک‌تری دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *