جواد داوری: از نبودن حامد آفاق ناراحتم/ با ارمغانی در یک بند اختلاف داریم

جواد داوری: از نبودن حامد آفاق ناراحتم/ با ارمغانی در یک بند اختلاف داریم

رئیس فدراسیون بسکتبال ایران گفت: همه هدفم در این ۱۶ ماه، تحقق وعده‌های زمان انتخاباتم بوده است.

به گزارش سادس، امروز (چهارشنبه) ۲۸ تیر ۱۴۰۲، جواد داوری در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: حدود ١٦ ماه از حضورم در راس فدراسیون بسکتبال می‌گذرد که خیلی هم با سرعت گذشت، هر روزش با سختی‌های زیادی سپری شد اما تلاش کرده‌ایم ساختارسازی کنیم و شعارهایم در مجمع انتخاباتی را تحقق ببخشم. هدف اصلی ما رشد و و باز گرداندن بسکتبال ایران به سطح آسیا و حتی فراتر است.

او ادامه داد: یکی از اقدامات مهم ما در همین راستا برگزاری مسابقات و لیگ‌های مختلف است. از همین رو سازمان لیگ فعالیت‌هایش را به صورت مستقل اداره می‌کند تا نظام باشگاه‌داری در بسکتبال ایران به استانداردهای جهانی نزدیک شود. ضمنا باید حواشی لیگ‌ها از فدراسیون دور شود تا ما وظایف خود در راستای توجه بیشتر به تیم ملی را به نحو احسن انجام دهیم. 

رئیس فدراسیون بسکتبال ایران گفت: استعدادیابی در فدراسیون دیگر مثل قبل نیست و باید شرایط در تمام شهرها به صورتی باشد که بتوانند  تیم‌داری کرده و استعدایاب‌های فدراسیون با حضور در لیگ‌های پایه، بسکتبالیست‌های مستعد را شناسایی کنند. درباره تیم‌های ملی نیز تا سال ۲۰۳۰ برنامه ریزی کرده‌ایم و این برنامه با حضور من یا بدون من باید انجام شود. باید چرخه استعدادیابی تا رسیدن به تیم ملی بزرگسالان یکدست باشد.

۲۳۰ تیم برای لیگ‌های پایه اعلام آمادگی کرده‌اند

داوری با بیان اینکه طرح جامع خوبی درباره لیگ‌های پایه انجام شده است، تصریح کرد: یکی از معدود رشته‌های توپی هستیم که حدود ۲۳۰ تیم برای حضور در لیگ‌های نوجوانان و جوانان اعلام آمادگی کرده‌اند. به هیات‌های استانی اعلام کرده‌ام که اصلی‌ترین مرکز استعدادیابی برای تیم‌های ملی پایه همین لیگ‌های رده‌های سنی است. پشتوانه‌سازی مد نظر ما قطعا در آینده‌ای نه چندان دور جواب خواهد داد.  امیدوارم با تغییر نگرش در تیم ملی بزرگسالان فراتر از بسکتبال آسیا نگاه کنیم و باتوجه به تکنیک و هوش بسکتبالیست‌های ایرانی، به اوج برگردیم. من همیشه خودمان را با تیم‌های خوب اروپایی مقایسه می‌کنم که علاوه بر این برخلاف اروپایی‌ها، فاکتور غیرت و تعصب ملی را هم در میان بازیکنان خود داریم.

جواد داوری با اشاره به درخشش تیم بانوان ایران در مسابقات دسته B زیر ۱۶ سال آسیا نیز گفت: بانوان ما توانایی زیادی دارند و به نظرم‌ تاخیر در نتیجه‌گیری در این حوزه به خاطر دیده نشدن در سال‌های قبل بود. در رده بانوان تمام اعزام‌ها انجام شد چرا که نیاز داریم رده سنی بانوان تجربه بین‌المللی بیشتری با حضور در تورنمنت‌های مختلف کسب کند. در همین راستا تیم ملی بانوان امروز برای برگزاری چند دیدار دوستانه راهی اردن خواهد شد و پس از آن‌ در جام ویلیام جونز شرکت خواهند کرد.

داوری با اشاره به اهمیت آموزش در فدراسیون گفت: باید در حوزه آموزش خودمان را با معیارهای فیبا هماهنگ کنیم. قرار است در ۸ منطقه مختلف کشور کلاس‌های دانش‌افزایی را در بخش‌های مختلف برگزار کنیم. شاید در لیگ ۲۰ مربی خوب ایران درگیر باشند، اما ما باید از مربیان خوب دیگر در حوزه آموزش نیز استفاده کنیم.

رییس فدراسیون بسکتبال اعلام کرد: در همین راستا با یک مربی خوب خارجی از برزیل برای تیم‌ بسکتبال ۳ نفره بانوان به توافق رسیده‌ایم و قرار است ماه آینده به تهران بیاید. در نظر داریم از حضور این مربی سطح بالا در حوزه بسکتبال ۳ نفره بانوان استفاده کنیم تا در بازی‌های آسیایی بتوانیم نمایش خوبی در این بخش داشته باشیم. باید در داوری بسکتبال ۳ نفره هم تلاش زیادی نسبت به قبل کنیم زیرا هیچ داور بین‌المللی در بسکتبال ۳ نفره نداریم.

تیم ملی در دوران گذار است؛ صبور باشیم

او با اشاره به اهمیت جوانگرایی در تیم ملی بزرگسالان و نیاز به زمان کافی جهت تغییر نسل، تصریح کرد: باتوجه به اینکه تیم ملی در دوران گذار است، باید همه ما اهالی بسکتبال صبور باشیم. این روند با حضور سعید ارمغانی شروع شد و خوشبختانه در نهایت توانستیم به جام جهانی هم صعود کنیم. من معتقدم سرمربیان تیم ملی باید مستقل فعالیت کنند و هیچ وقت اجازه نخواهم داد که یک سرمربی تیم ملی در رده باشگاهی نیز شاغل باشد. حتی در نظر داریم رفته رفته حضور دستیاران و مربیان تیم‌های ملی در در رده باشگاهی را محدود کنیم تا تمرکز کادرفنی تیم‌های ملی بر هم نخورد.

داوری درباره کنار گذاشتن ارمغانی از هدایت تیم ملی نیز گفت: اصلا بحث نارضایتی و پایین بودن سطح فنی مطرح نبوده و فقط در راستای تسریع در روند تغییر نسل تیم ملی بسکتبال تصمیم گرفتیم تا از حضور سرمربی ترکیه‌ای استفاده کنیم. همچنین در نظر داریم‌ ارتباط با بسکتبال ترکیه را توسعه دهیم زیرا معتقدم با ارتباط بیشتر با بسکتبال ترکیه، می‌توانیم زودتر به سطح جهانی و هدفی که مد نظر داریم نزدیک شویم.

بدون تسویه حساب، هیچ تیمی وارد لیگ بانوان نمی‌شود

رئیس فدراسیون بسکتبال درباره نارضایتی‌ها نسبت به وضعیت پرداختی‌های لیگ بسکتبال بانوان نیز گفت: حضور کلیه تیم‌های حاضر در لیگ آتی بسکتبال بانوان منوط به تسویه حساب با اعضای تیم در فصل قبل است و اصلا اجازه نخواهیم داد که تیمی بدون تسویه حساب در لیگ شرکت کند. حتی اگر این اتفاق باعث تقلیل تعداد تیم‌های لیگ شود.

کیهانی سرپرست تیم ملی می‌شود

داوری درباره حواشی انتخاب آرش بهادرزاده به عنوان مدیر اجرایی تیم ملی نیز گفت:  در این باره خیلی صحبت‌ها شد و من خیلی شناخت خوبی از او دارم. انتخاب بهادرزاده انتخاب شخصی من بوده و اصلا ارتباطی به حامد حدادی نداشت که خیلی‌ها او را وارد این‌ مسئله کردند. ضمن اینکه آقای بهاردزاده بسیار دلسوزانه کنار تیم حضور دارد و همه بازیکنان نیز از او راضی هستند. ضمن اینکه باید اعلام کنم قرار است سهراب کیهانی، نایب رییس فدراسیون نیز به عنوان سرپرست تیم ملی بسکتبال به زودی کارش را آغاز کند.

با ارمغانی در یک بند اختلاف داریم

او درباره دلایل فسخ نشدن رسمی قرارداد ارمغانی نیز گفت: آقای ارمغانی هم اعلام کرده‌اند، ایشان و ما در یک بند اختلاف نظر داریم. اگر ایشان به ایران بیایند یا به صورت آنلاین، آن اختلاف نظر را برطرف می‌کنیم تا قرارداد دوستانه فسخ شود. هیچ مشکلی با هم نداریم و فقط در پی برطرف کردن اختلاف نظر هستیم.

داوری درباره دلایل آغاز نشدن روند ساخت کمپ جدید تیم ملی نیز گفت: یکسری مشکلات در روند اداری زمین سه نفره و پنج نفره داریم که به زودی برطرف می‌شود تا ساخت این کمپ را آغاز کنیم که یک دستاورد بزرگ خواهد بود.

او درباره قرار گرفتن ایران در رتبه ۳۱ پاور رنکینگ جام جهانی نیز گفت: این موضوع متاسفانه نشات گرفته از نتایج تیم ایران در المپیک بود، اما من قول می‌دهم این تیم فعلی افتخار آفرین باشد.

دمیر تفکر برنده دارد

او در پاسخ به این سوال که برای بازی‌های آسیایی هدف فدراسیون بسکتبال ایران چیست؟ اظهار کرد: برنامه‌های تدارکاتی تیم ملی تا آخر بازی‌های هانگژو بسته شده است. همیشه من دیدم مدال قهرمانی است، اما بسکتبال است و شرایط مشخص نمی‌کند. صحبت کردن درباره مقام خوب نیست اما این تیم منسجمی که الان تمرین می‌کند، اگر حدادی هم برسد حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. دمیر از شرایطی نرمال به شرایطی پر تنش وارد شد که نشان می‌دهد تفکر برنده دارد و مطمئن باشید اتفاق خوبی برای تیم رقم خواهد خورد.

داوری راجع به اسپانسر جدید فدراسیون نیز گفت: ابتدا از مجموعه مات تشکر می‌کنم که به فدراسیون قبل کمک کرد. بعد از فدراسیون قبل ما با این شرکت به مشکلاتی خورده بودیم که امیدوارم حل شود و در آینده نزدیک هم یک اسپانسر جدید نهایی می‌شود چون صحبت‌های اولیه و توافقات صورت گرفته است.

او در پاسخ به این سوال که آیا کیهانی با وجود دغدغه‌های زیاد خود می‌تواند کنار تیم باشد؟ تصریح کرد: با آقای کیهانی صحبت کرده‌ام و گفتم که ما از اردوها که برگردیم مسابقات زیادی داریم اما ایشان با وجود همه درگیری‌هایی که داشتند، بدون مشکل کنار تیم خواهند بود و قطعا بدون مشکل با ما همراه خواهد بود. ضمن اینکه ایشان با تصمیم‌های ما بسیار همراه هستند.

در جریان امتناع استرالیا، دبیرکل فیبا آسیا طرف ما را گرفت

رئیس فدراسیون بسکتبال درباره روابط بین‌الملل فدراسیون با FIBA نیز گفت: هاکوپ خاجیریان، دبیر کل فیبا آسیا در جریان امتناع تیم ملی استرالیا برای حضور در ایران، طرف ما را گرفت، پس این یعنی ما ارتباط خوبی با او داریم. من همچنین ارتباط خوبی با دبیر فدراسیون جهانی دارم و اعتقاد دارم که در نشست بعدی فدراسیون جهانی، شیخ ثانی، رییس فیبا خواهد شد. بعد از جام جهانی از مسئولان آسیایی و جهانی دعوت خواهم کرد به ایران بیایند. عدم حضور مسئولان جهانی در ایران اصلا خوب نیست.

مطرح کردن همه مسائل به پیکره بسکتبال آسیب می‌زند

داوری تاکید کرد: ما اگر بخواهیم موفق باشیم، با تخریب هم حاصل نمی‌شود. در دوره گذشته یک تخلفی می‌شود، این تخلف توسط مخالفان مخابره شد و باعث دو سال محرومیت داوران ما شد. یکسری اتفاقاتی درباره بسکتبال افتاده است که نمی‌خواهم درباره آن‌ها صحبت کنم. مسائل زیادی رخ داده است که مطرح شدنش به پیکره بسکتبال آسیب می‌زند. من بین منافع خودم و بسکتبال اگر منافع خودم را ببینم، قطعا یک روز هم نمی‌مانم چون در اخلاق من نیست. اگر دید را نسبت به مسائل باز کرده و بسکتبال را ببینیم، قطعا پیشرفت می‌کنیم‌. انتقاد لازم است اما به شرطی که مغرضانه نباشد.

داوری درباره گرفتن میزبانی مسابقات بین‌المللی توسط ایران نیز گفت: مشکل سخت افزاری داریم اما درخواست میزبانی کاپ آسیا ٢٠٢٥ و جوانان ٢٠٢٤ آسیا را داده‌ایم. البته واقعا سخت است با شرایطی که داریم. امیدوارم یکی از این میزبانی‌ها را بگیریم چون در رشد و توسعه بسکتبال ایران تاثیر گذار است.

۲۰۰ میلیارد هزینه کمپ تیم ملی است

او درباره راه اندازی کمپ جدید تیم ملی افزود: من اخلاق جهادی در کار دارم و اگر بخواهم کاری کنم به سرعت آن را آغاز می‌کنم، اما یکسری محدودیت‌های قانونی وجود دارد. فکر می‌کنم بتوانم تا پایان سال زمین سه به سه را فراهم کنم، اما تکمیل این پروژه که یک پروژه عظیم است با تامین بودجه به زودی انجام خواهد شد. سعی می‌کنم با به کار گیری اسپانسر هزینه‌ها را تامین کنیم. چیزی حدود ۲۰۰ میلیارد هزینه نیاز داریم.

از نبودن شرایط حضور حامد آفاق در بسکتبال ناراحتم

او با اشاره به مصاحبه اخیر حامد آفاق با سادس نیز گفت: بسیار ناراحتم که شرایط برای حضور چنین ستاره‌هایی که ۲۰ سال تجربه ملی دارند فراهم نیست. همانطور که آفاق گفت، مشحون یک‌ مدیر استثنایی بود که داشته‌های خود را به بهترین شکل مدیریت کرد. او اسطوره مدیریت و اخلاق است چون ۴۰ سال رئیس بسیاری از فدراسیون‌ها و ارگان‌ها بود و بعد از رفتن هم با آرامش رفتند که بسیار مهم است. ما هم سعی می‌کنیم با مدیریت مناسب حق خود را بگیریم.

مدیر باید از هر راهی که می‌تواند پول بیاورد

داوری همچنین گفت: مدیر باید بتواند پول بیاورد، از هر راهی که می‌تواند. من از مسائل مالی نمی‌ترسم چون هیچوقت و در هیچ کاری، در این زمینه مشکل نداشته‌ام. اسپانسر ما بیاید دستم بازتر می‌شود و هدف من این است که به سمت هیات‌های استانی بروم. هیات‌های استانی ما هم اکنون نیز در زمینه آموزش و مینی بسکتبال فعال هستند و مطمئن باشید در دو سه سال آینده نتیجه می‌گیریم. من بدنه فدراسیون را خلوت‌تر می‌کنم تا به هدف اصلی خودم که تیم ملی است رسیدگی کنم. درباره مسائل مالی هم نگرانی ندارم.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *