انعقاد قرارداد خرید ۳۰۰۰ اتوبوس برای تهران/واگذاری ۶۹۶ دستگاه اتوبوس و مینی بوس به بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران اعلام کرد که رسما قرارداد خرید۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس به ارزش ۲۸ هزار میلیارد تومان منعقد شده است.

به گزارش سادس، مهدی علیزاده عصر امروز در نشست خبری خود که به منظور تشریح برنامه‌های شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: تا کنون قرارداد ۳۰۰۰ اتوبوس و مینی بوس به طور قطعی و رسمی منعقد شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۵۰۰ میلیاردتومان به عنوان پیش پرداخت، پرداخت شده است، افزود: ارز ش ریالی این ۳۰۰۰ اتوبوس، ۲۸ هزار میلیارد تومان است که با اقدام جهادی شهردار تهران و حمایت‌های شورای شهر این مهم محقق شد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران اظهار کرد: طبق برنامه زمانبندی شده تعداد ۱۴۰۰ اتوبوس تا پایان سال جاری تحویل داده می‌شود، اظهار کرد: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده مابقی اتوبوس‌ها نیز تا شهریور ماه سال آینده تحویل شهرداری تهران خواهد شد.

تلاش اتوبوسرانی تهران برای جبران عقب ماندگی ۱۰ سال گذشته

اختصاص ۴۰ درصد از بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران به حوزه حمل و نقل

علیزاده در ادامه همچنین با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال است که ناوگان اتوبوسرانی نوسازی نشده است و مردم از وضعیت فرسوده ناوگان گلایه مند هستند که به جا است و من چیزی جز شرمندگی ندارم، گفت: تلاش‌های زیادی انجام شده تا بتوانیم عقب ماندگی ۱۰ سال گذشته را جبران کنیم و حتی بیش از ۴۰ درصد بودجه شهرداری در سال جاری به حوزه حمل و نقل اختصاص داده شده است که بخشی از این بودجه متعلق به اتوبوسرانی است. مضاف بر اینکه تولید کنندگان داخلی هم توان تولید این حجم اتوبوس را ندارند.

وی با بیان اینکه تهران بنا به روایتی ۹۰۰۰ و در بررسی دیگر به ۱۱ هزار اتوبوس نیاز دارد، افزود: ما موفق شدیم که در دوره مدیریت شهری جدید نسبت به دوره مدیریت قبلی که رها شده بود، ۳۸۵ اتوبوس و مینی بوس وارد ناوگان کنیم.

عقب ماندگی و ترک فعل‌های مدیران قبلی را جبران می‌کنیم

مدیرعامل اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه تا کنون خرید ۳۰۰۰ اتوبوس و مینی بوس رسمی منعقد شده است، گفت: این قراردادها در تاریخ مدیریت شهری بی سابقه است و ما امسال بخشی از عقب ماندگی و ترک فعل‌های مدیران قبلی را جبران خواهیم کرد.

وی در تشریح جزئیات قرارداد اتوبوس‌ها گفت: ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت «عقاب افشان»، ۵۰۰ دستگاه با شرکت «اسنا»، ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ۹ متری و ۱۲ متری با شرکت «مپنا» و «عماد» خودرو منعقد شده که بر اساس برنامه ریزی‌ها، ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برقی تا پایان سال تحویل داده می‌شود. البته قرار شده است که اگر اتوبوس زودتر از موعد مقرر آماده شد به ما تحویل دهند که در همین راستا شرکت اسنا هشت اتوبوس آماده کرده که به زودی تحویل می‌شود.

وی با بیان اینکه اواخر سال ۱۴۰۰،‌ ۲۰ دستگاه ون خریداری شده است، اظهار کرد: امسال نیز ۴۰ دستگاه ون ویژه معلولان و جانبازان در راستای حمایت از این قشر خریداری و به ناوگان اضافه شده است.

بیش از ۹۵ درصد کولرهای اتوبوس‌های تندرو فعال است

علیزاده در خصوص فعالیت کولرهای اتوبوس‌ها نیز با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد کولرهای اتوبوس‌های تندرو فعال است، گفت: البته ممکن است به دلیل فرسودگی اتوبوس کولر روشن باشد اما ساعتی آن را خاموش کنند.

اورهال ۴۳۰ دستگاه اتوبوس را در دستور کار قرار دادیم

وی با بیان اینکه پیگیر هستیم تا قرارداد ورود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین برای خطوط تندرو اضافه شود، افزود: اورهال ۴۳۰ دستگاه اتوبوس را در دستور کار قرار دادیم اما از آنجایی که تعداد شرکت‌های تعمیر اتوبوس کم است قراردادهای کوچک منعقد کردیم تا اگر خوش قول بودند و کارشان را خوب انجام دادند برای نیمه دوم سال مجددا قرارداد ۵۰۰ اورهال اتوبوس دیگر منعقد کنیم.

واگذاری ۶۹۶ دستگاه اتوبوس و مینی بوس به بخش خصوصی

مدیرعامل اتوبوسرانی تهران درباره مهندسی و واگذاری خطوط نیز با بیان اینکه از اول تیر ماه مهندسی خطوط با جابجایی بعضی از خطوطی که مسافر کمی داشت را آغاز کردیم، اظهارکرد: جمعا ۶۹۶ دستگاه اتوبوس و مینی بوس را بنا داریم که به بخش خصوصی واگذار کنیم و تلاش ما این است که انحصار شرکت‌های محدود در خصوص واگذاری اتوبوس اورهال و خرید را بشکنیم و از همه شرکت‌هایی که در زمینه اورهال، خرید قطعات، شرکت‌های اتوبوسرانی و مینی بوسرانی دعوت می‌کنیم که برای فعالیت در شرکت واحد اعلام آمادگی کنند.

وی با بیان اینکه ۱۶ شرکت خصوصی در شرکت واحد فعال هستند که رتبه بندی خواهند شد، گفت: این شرکت‌ها بیش از ۱۵ سال است که با ما همکاری می‌کنند و در نظر داریم که ۶۹۶ اتوبوس و مینی بوس را به شرکت‌های خصوصی واگذار کنیم که البته بابت این واگذاری‌ها هزینه دریافت کرده و این هزینه را باز هم در راستای خرید اتوبوس هزینه می‌کنیم.

علیزاده در خصوص وضعیت کارت بلیت‌ها نیز با بیان اینکه یک شرکت ۱۰ سال بود که کارت بلیت اتوبوس و مترو را پشتیبانی می‌کرد، گفت: حالا بعد از ۱۰ سال معاونت حمل و نقل با شجاعت این فضا را به هم ریخته و در حال انعقاد قرارداد با یک مجموعه دیگر هستیم و دقت داشته باشید که این دستگاه‌های کارتخوان قبلا آفلاین بودند اما حالا با اتکاء به تکنولوژی جدید آنلاین خواهند شد.

خدمت گذاری اتوسرانی تهران در اربعین در مرزهای چذابه، مهران، خسروی و شلمچه

وی در خصوص فعالیت اتوبوسرانی در اربعین نیز گفت: بر اساس ابلاغیه وزارت کشور اتوبوسرانی قرار است در مرزهای چذابه، مهران، خسروی و شلمچه در خاک عراق خدمت رسانی کند که با کمک شهرداری‌های مشهد، شیراز، کرج و تهران در حال حاضر فعلا ۷۵۰ اتوبوس زائران را از مرزهای ایران تا اولین شهر نزدیک در کشور عراق منتقل می‌کنند.

مدیرعامل اتوبوسرانی تهران در خصوص تامین اعتبارات خرید اتوبوس‌های جدید گفت: اعتبارات در سه مدل نقدی، مولدسازی ملک و تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.

با هیچ شرکتی برای واردات اتوبوس به نتیجه نرسیدیم

وی در خصوص واردات اتوبوس نیز تصریح کرد: با هیچ شرکتی برای واردات اتوبوس به نتیجه نرسیدیم اما در حال مذاکرات هستیم.

علیزاده در خصوص سرانجام اتوبوس‌هایی که قرار بود وزارت کشور به شهرداری تهران بدهد، ادامه داد: این ۳۰۰۰ اتوبوسی که عنوان کردم منهای اتوبوس‌های وزارت کشور است که اگر اتوبوس‌های وزارت کشور هم بیاید تعداد اتوبوس‌های نو به ۳۹۰۰ اتوبوس می‌رسد.

وی در خصوص کمبود اتوبوس در تهران نیز گفت: از مردم عذرخواهی می‌کنم که بعضا ۳۰ دقیقه در ایستگاه‌ها معطلند؛ اما تعداد اتوبوس‌ها پایین است که سرفاصله‌ها زیاد می‌شود و ما در سامانه ۴ اتوبوسرانی، به قدری کمبود داشتیم که ۳۲ اتوبوس نو را بدون پلاک گذاری وارد ناوگان کردیم.

مدیرعامل اتوبوسرانی تهران در خصوص ورود اتوبوس‌های سه کابین نیز با بیان اینکه ۶ سال قبل ۴ دستگاه اتوبوس سه کابین خریداری شد اما به دلیل نقص فنی خوابیده است، تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم که با کمک شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی این اتوبوس‌ها را نوسازی کنیم. چرا که این اتوبوس‌ها نو بودند و از سوئیس خریداری شده بودند و شرکتی که این اتوبوس‌ها را خریداری کرده وعده داده که تا پایان مهر ماه این اتوبوس‌ها را راه اندازی می‌کند.

وی در خصوص واردات اتوبوس نیز گفت: اگر قرار باشد اتوبوس وارد کنیم حتما زیر ۵ سال بوده و در مصوبه هیات وزیران هم به استاندارد یورو۵ تاکید شده است. البته سازمان استاندارد هم نکاتی را بر اساس استانداردهای اروپایی می‌گوید؛ اما اگر بخواهیم به آن عمل کنیم در زمان قالیباف هم نباید اتوبوس‌های تندرو وارد می‌شد.

علیزاده افزود: واقعیت این است که کل آلودگی این اتوبوس‌ها به ۴ درصد هم نمی‌رسد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *