گسیل ۱۴۸ میلیون تن غبار از کانون‌های خارجی به سطح کشور 

سادس/اصفهان معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه ۳۵ میلیون هکتار پهنه غبارخیز، کانون‌های فرسایش و خاک در سطح کشور وجود دارد، گفت: از کانون‌های خارجی حدود ۱۴۸ میلیون تن غبار به سطح کشور گسیل می‌شود.

ایرج حشمتی، صبح امروز (پنجشنبه، ۲۲ تیرماه) در بازدید از کانون‌های گردوغبار دشت سجزی با حضور اصحاب رسانه، اظهار کرد: به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه، سازمان ملل مصوب کرد که ۲۱ تیرماه مصادف با ۱۲ جولای به‌عنوان روز جهانی مقابله با طوفان‌های ماسه و گردوغبار نام گذاری شود. از سال گذشته کوره‌های آجرپزی با استقرار در این مناطق برداشت‌های بی‌رویه‌ای انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه در مشاهدات منابع سطحی کنار کوره‌ها تمام شده و خاکی ندارند به همین علت به دلیل استفاده از مناطق دیگر خاک می‌آورند. افزود: تیرماه سال گذشته، رئیس جمهور به رئیس سازمان محیط زیست دستور داد که گردوغبارهایی که استان‌های مرزی و حتی جنوبی کشور را با مشکل مواجه کرده بود، رفع شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، گفت: مصوب شده که در روزهای ۱۸ و ۱۹ شهریورماه امسال اجلاسی با حضور حدود ۵۰ کشور و ۱۹ مقام عالی رتبه و بسیاری از دستگاه‌های بین‌المللی مانند WHO، فائو و بسیاری از متخصصان که در راستای مقابله با گردوغبار انجام می‌دهد، برگزار شود تا تبادل تجربیات صورت گیرد. این دیپلماسی محیط زیست، مقدمه‌ای برای دیپلماسی سیاسی است.

وی در رابطه با اهمیت کوره‌های آجرپزی، توضیح داد: به‌صورت طبیعی نمی‌توان گفت کوره‌های آجرپزی تا چه اندازه در ریزگردها سهم دارند و مقدار عددی برای این موضوع بیان کرد، اما این کوره‌ها می‌توانند عامل تشدید ریزگردها باشند. همچنین به لحاظ فاصله‌ای که با شهر اصفهان دارند، در شش ماه نخست سال که وزش باد حاکم است، تولید گردوغبار را تشدید می‌کنند.

حشمتی یا اشاره به آخرین مطالعات انجام شده، تصریح کرد: تقریبا ۳۵ میلیون هکتار پهنه غبارخیز، کانون‌های فرسایش و خاک در سطح کشور وجود دارد که ۵ میلیون هکتار در مجموعه مناطق تحت مدیریت بوده و منشأ و کانون‌های خارجی حدود ۲۷۰ میلیون هکتار است، در مقایسه این اعداد متوجه می‌شویم سهم کانون‌های داخلی و خارجی بسیار زیاد است.

وی با اعلام اینکه از کانون‌های خارجی حدود ۱۴۸ میلیون تن غبار به سطح کشور گسیل می‌شود که بر اساس وضعیت توپوگرافی هر منطقه متفاوت است، افزود: در اصفهان و اطراف این کلانشهر منابع آلودگی بسیاری وجود دارد، اما اکنون بخش سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی استان نزدیک به ۴۰۰ هکتار را در دشت سجزی کشت کرده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: در بازدیدی امروز دریافتیم، یک‌سری از اراضی بایر است. سال‌های گذشته این اراضی توسط هیئت‌های ۷ نفره برای کشت به اشخاص واگذار شد، اما کشتی در آن انجام نشده بود. انتظار داریم مجموعه مدیریت اراضی استان بر اساس قانون تشخیص اراضی بایر به صاحبان زمین‌ها اخطارهای اخطار لازم را بدهد و چنانچه اقدامی نکردند برای آبادسازی و کشت زمین‌ها، آنها را بازپس‌گیری کنند یا در اختیار سازمان منابع طبیعی قرار دهند.

وی در خاتمه تاکید کرد: سازمان امور اراضی باید از اختیارات خود برای صاحبان این اراضی استفاده کند، زیرا اراضی دارند که سند دار است، اما به کانون گردوغبار تبدیل شده، همچنین باید در این مناطق درخت‌کاری انجام شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *