خطر در کمین تمدن تاریخی اصفهان / فرونشست، موضوعی فانتزی نیست

سادس/اصفهان استاندار اصفهان با اعلام اینکه مدیریت استان به هیچ عنوان بحران جدی فرونشست را کتمان نمی‌کند و پای ثابت قالب پیگیری‌های استان در این امر بوده تا زخم‌های ناشی از فرونشست بر پیکره استان به سطح ملی منعکس شود، اظهار کرد: اصفهانی‌ها مطالبه جاری بودن زاینده‌رود برای قدم زدن کنار آن را ندارند بلکه آب در زاینده‌رود یعنی جلوگیری از فرونشست.

سیدرضا مرتضوی، امروز چهارشنبه، ۲۱ تیرماه در همایش ملی زاینده‌رود و گاوخونی از بحران تا احیا که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد با اشاره به اینکه اساسی‌ترین مسئله فلات مرکزی، زاینده‌رود است، اظهار کرد: در احیاء زاینده‌رود صرفاً به دنبال احیاء فیزیکی رودخانه نیستیم، بلکه به دنبال احیاء اجتماعی حوضه زاینده‌رود خواهیم بود و احیاء اجتماعی به معنای ایجاد امید و اعتماد میان همه ذی‌نفعان است.

وی توضیح داد: در سه دهه گذشته سیاست‌های غلطی بر حکمرانی آب و حوضه زاینده‌رود اتفاق افتاده و ما امروز میراث دار سیاست‌های غلط گذشته هستیم که اعتماد و امید را میان ذی‌نفعان خدشه‌دار کرده است. نگاه به یک پروژه واحد در سال‌های گذشته شرایط را به سمتی برده که باعث انباشته شدن ناامیدی شده است. از طرفی مجموعه ذی نفعان در حوضه آبریز زاینده‌رود که نقش آفرین بودند و دغدغه زاینده‌رود را داشتند با اعلام نظر در فضاهای مختلف شرایط را سخت‌تر کرده بودند.

استاندار اصفهان، خاطرنشان کرد: از این رو از ابتدای آغاز مأموریت در استانداری اصفهان یکی از دغدغه‌هایی که آن را دنبال کردیم هماهنگ کردن و ایجاد یک صدای واحد از مسئولان، نمایندگان، ذی نفعان و … منعکس کردن این صدا به سطح ملی بود.

وی با بیان اینکه یکی از نتایج این هماهنگی ایجاد مرکز رصد و پایش منابع آب در آب منطقه‌ای است که به زودی رونمایی می‌شود، گفت: اگر به جدول منابع و مصارف نگاه کنیم متوجه می‌شویم که به دلیل غفلت‌های بسیار، فضای غیرشفافی را مشاهده می‌کنیم که البته تلاش شد با هماهنگی دستگاه‌های تخصصی استان شفافیت بیشتر شود.

مرتضوی ادامه داد: مشکلات این حوزه پیشینه تاریخی دارد، ۸۰ هزار هکتار توسعه غیر موجه در بالادست تا پایین از جمله همین مشکلات است. تأثیر این افزایش سطح زیر کشت و برداشت‌های قانونی و غیر قانونی برداشت ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی، تخلیه آبخوان و عدم جاری بودن زاینده‌رود است، زیرا مدیریت مناسبی بر برداشت‌ها در دو استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان نشده است.

وی همچنین با اشاره به چالش‌های توسعه صنعتی، بیان کرد: البته فراموش نکنیم که آدرس غلطی در موضوع مصارف صنعتی در سطح کشور داده شده و با اینکه اهم موارد در جاهای دیگری است، جریانی در کشور مواردی را طرح کرده که صرفا صنعت باعث خشک شدن زاینده رود شده است. اگر به سهم صنایع دقت کنیم می‌بینیم که میزان سهمی که صنعت می‌برد به اندازه‌ای که گفته می‌شود نیست، البته که باید سهم صنعت را هم مورد ملاحظه قرار داد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: نپرداختن به بعضی از اولویت‌ها در مطالبه‌گری در حوضه زاینده‌رود لطماتی زده است، اولویت دوم مطالبه‌گری بعد از شرب محیط زیست است که مورد غفلت قرار گرفته است. اگر موضوعاتی مثل ریزگرد با منشاء تالاب گاوخونی ذهن همگان را درگیر کرده دلیل این است که در گذشته صحبت از محیط زیست امری لوکس و فانتزی بوده که با الویت‌های دیگر همخوانی نداشته است.

وی اَبَر چالش استان را فرونشست دانست و بیان کرد: رفع معضل فرونشست از چالش‌های اصلی مدیران استان و روی میز سطح ملی است. گردو غبار و فرونشست باید به‌عنوان یکی از موارد اصلی که زندگی در حوضه آبریز زاینده‌رود را دچار چالش اساسی می‌کند مطرح شود، نه موضوع فانتزی.

مرتضوی با بیان اینکه گزارش‌های غلط برخی رسانه‌ها نگاه سطح ملی را مخدوش می‌کند، گفت: اصفهانی‌ها مطالبه جاری بودن زاینده‌رود برای قدم زدن کنار آن را ندارند، بلکه آب در زاینده رود یعنی جلوگیری از فرونشست، فرونشستی که پرمخاطره‌ترین فرونشست در کشور است. مدیریت استان به هیچ عنوان بحران و چالش جدی فرونشست را کتمان نمی‌کند و پای ثابت قالب پیگیری‌های استان این امر بوده تا زخم‌های ناشی از فرونشست بر پیکره استان به سطح ملی منعکس شود.

وی در خصوص راهکارهای احیاء زاینده رود گفت: احیاء زاینده‌رود نخست احیاء امید و اعتماد است که باعث هم‌افزایی و به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها و سپس احیاء فیزیکی زاینده‌رود می‌شود.

استاندار اصفهان ادامه داد: بدون امید احیاء زاینده‌رود ممکن نیست این مسائل صرفا مهندسی نیست و باید در حوزه‌های مختلف در خصوص آن کار شود. راهکارهای احیای زاینده‌رود با پنج محور جمع‌بندی شده است. بخشی در کاهش و بخشی حذف مصارف غیر مجاز، همچنین تأمین منابع جدید، مدیریت کیفیت آب، بهبود و جایگزینی شرایط معیشتی و اقتصادی راهکارهای ۲۵گانه این بسته است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: احیاء زاینده‌رود ضمن پیگیری و مطالبه جدی در سطوح مختلف با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری باید در سطح ملی نیز دنبال شود. باید همه ما احساس مسئولیت و تلاش کنیم این خواسته به حق مردم محقق شود.

وی اضافه کرد: البته کسانی که دوست ندارند روی آسایش و آرامش در فلات مرکزی شکل بگیرد تفرقه افکنی می‌کنند، اما هدف این است در این معادله وارد نشویم و باید مراقب انسجام ملی و وحدت اجتماعی با وفاق و اتحاد باشیم.

استاندار اصفهان بیان کرد: هرکسی که وارد این فضا شد او را دنباله‌گیری نخواهیم کرد، زیرا نباید القاء تفرقه و دوگانگی کرد و باید مراقب افکار عمومی بود. در حوزه دانشگاهی و علمی جامعه دانشگاهی، فعالان زیست محیطی و رسانه‌ها می‌توانند پرچمداری کنند و مأموریت خود را در این حوزه به درستی انجام دهند.

وی یادآور شد: تبیین واقعی مخاطرات این حوزه هدف اصلی است، به دنبال کار فانتزی نیستیم، مشکل اصلی آسیب دیدن یک تمدن در ایران است. جامعه دانشگاهی و عالمان با نگاه به ابعاد مختلف ارائه راهکار کنند.

 مرتضوی با اشاره به پروژه آبرسانی از جنوب کشور به استان اصفهان، عنوان کرد: از سال گذشته تا امروز ۳۵۰ کیلومتر مسیر طی شده در صورتی که به ما می‌گفتند این پروژه ۹ تا ۱۱ ساله است. با نگاه هم افزا و مساعدت‌ها در صدور مجوزات مطالعات انجام و پروژه‌ها پیش می‌رود و به ما امید داده شده تا سال آینده بخشی از آب از سه راهی سیرجان و بخش دیگر از سیریک سه تا چهاذ سال آینده به استان برسد.

وی در خاتمه، گفت: برای ۱۳ میلیارد متر مکعب تخلیه آبخوان باید تصمیم تاریخی بگیریم و این موضوع متوقف شود. در یک برهه تاریخی هستیم و رهبر معظم انقلاب تأکیدات بسیاری بر احیاء زاینده‌رود دارند و رییس جمهور شخصاً در این خصوص جلسه می‌گذارند و هماهنگی و هم افزایی در سطح استانی و ملی وجود دارد. این موضوعات یک سرمایه است و امیدواریم عزم جدی در این حوزه باعث جریان دائمی زاینده‌رود شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *