رخداد ۴۴ مورد مخاطره طبیعی از ۶۴ مورد جهانی در ایران

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر این که برداشت زیاد آب موجب فرونشست زمین می‌شود، گفت: از ۶۴ مورد مخاطره طبیعی که تاکنون در جهان به وقوع پیوسته ۴۴ مورد آن در ایران رخ داده است.

به گزارش سادس محمدحسین نامی در نشست روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و خاک با شعار «هشدار گرد و خاک برای همه» که امروز در پژوهشگاه سازمان هواشناسی برگزار شد، افزود: بسیاری از کشورهای همسایه در صدد افزایش فضای سبز خود هستند. ما نیز چنین برنامه‌هایی همچون کاشت نهال داریم که باید تعداد مشخص شده سالانه را تحویل دهیم.

وی ادامه داد: عربستان اقدامات بسیار زیادی انجام داده است که از جمله آن‌ها خرید دستگاه تولید ابر در حوزه خلیج فارس است که در ارتفاع ۲۵ متری زمین قرار می‌گیرند و قطعا زمین محدوده خود را برخوردار می‌کنند. گونه‌هایی همچون نخل را  کشت می‌کنند که در کاهش دمای آن کشور تاثیر بسیار بالایی دارد.

به گفته معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور سازمان‌های بین المللی در سه دهه اخیر با کشور ما بسیار نامهربان بوده‌اند. اقدامات بسیاری از کشورها که به دنبال دستیابی به قدرت نظامی بیشتر هستند، تاثیرات بسیاری بر زمین و غرب آسیا می‌گذارد، به خصوص بر ایران که در منطقه خشک و نیمه خشکی قرار دارد.

وی ادامه داد: ما خودمان نیز بر محیط زیست تاثیر منفی بسیار زیادی می‌گذاریم و در آن دخالت می‌کنیم. چاه‌های با مجوز و بدون مجوز بسیاری وجود دارد و این برداشت زیاد آب موجب فرونشست زمین می‌شود. این موارد موجب شده که ما با این وضعیت جغرافیایی خطرناک روبه رو باشیم، به‌گونه‌ای که از ۶۴ مورد مخاطره طبیعی که تاکنون در جهان به وقوق پیوسته ۴۴ مورد آن در کشور ما رخ داده است.

نامی تاکید کرد: برای اینکه محیط زیست سالمی برای خودمان و آیندگان فراهم کنیم، در حفظ و توسعه محیط زیست باید تلاش کنیم. بسیاری هنوز اهمیت ارتفاعات البرز و زاگرس در در مناسب بودن آب و هوای ایران و غرب آسیا را ممکن است، ندانند. اگر پوشش گیاهی این ارتفاعات که موجب انتقال ابرها به پشت ارتفاعات البرز و بارندگی می‌شود  را حفظ نکنیم با مشکل مواجه می‌شویم.

وی افزود: سازمان هواشناسی باید روز به روز از نظر تجهیزات مهم مانند رادارها و بهره‌برداری از مدرن‌ترین ماهواره‌های هواشناسی توسعه یابد و پیشرفت کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: آنچه که مهم است این است که امروزه هرچه از نظر قدرت، امنیت، آسایش و… نیاز داشته باشیم تنها در کنار علم ممکن است. اگر از نتایج پژوهش‌های مطرح شده از سوی دانشمندان در همایش‌ها در عمل استفاده نشود، اقدام مفیدی صورت نخواهد گرفت.

نامی در پایان تصریح کرد: یک سوم جمعیت کشور در تهران ساکن هستند بنابراین ما باید به سمت آمایش سرزمین رویم تا بتوانیم محیط زیست را حفظ کنیم.‌ از همه درخواست داریم که درخصوص مدیریت بحران ما را کمک و راهنمایی کنند. حفط محیط زیست و توسعه آن نیازمند همکاری است چرا که طبیعت و محیط زیست هر کشور، یک ثروت محسوب می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *