سوءتفاهم درباره سهمیه بازیکنان خارجی لیگ برتر

سوءتفاهم درباره سهمیه بازیکنان خارجی لیگ برتر

سهمیه بازیکنان خارجی لیگ برتر فوتبال برای فصل ۰۳-۱۴۰۲ افزایش یافته اما با اشتباه در نحوه اطلاع‌رسانی، برخی باشگاه‌ها تصور اشتباهی از تعداد سهمیه تیم‌ها برای جذب بازیکن خارجی دارند.

به گزارش سادس، اردیبهشت‌ ماه بود که در جلسه هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال مقرر شد که سهمیه بازیکنان خارجی از ۱+۳ به ۱+۶ (۶ بازیکن غیر آسیایی و یک بازیکن آسیایی) تغییر کند. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال از فزایش بی‌رویه قیمت بازیکنان داخلی و کنترل بازار در فصل نقل و انتقالات به عنوان علل اتخاذ چنین تصمیمی اشاره کرده بود.

بیشتر بخوانید

این قانون برای تصویب نهایی باید مورد موافقت اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هم قرار می‌گرفت که در آخرین روز اردیبهشت این اتفاق افتاد. در جلسه ۳۱ اردیبهشت هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با افزایش سهمیه بازیکنان خارجی موافقت شد اما یک سهمیه از سهمیه مورد نظر سازمان لیگ کاهش پیدا کرد تا تعداد ۱+۵ به عنوان سهمیه بازیکن خارجی (۵ بازیکن غیر آسیایی و یک بازیکن آسیایی) از لیگ بیست و سوم عملیاتی شود.

با این حال پس از این جلسه، احسان اصولی، عضو هیات رئیسه و سخنگوی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با خبرنگاران به اشتباه ۱+۶ را به عنوان سهمیه بازیکنان خارجی عنوان کرد. این اشتباه باعث شد که فدراسیون فوتبال یک روز بعد از جلسه هیات رئیسه گفت‌وگویی از احسان اصولی منتشر کند تا تعداد صحیح سهمیه بازیکنان خارجی را اعلام کند.

البته این پایان ماجرا نبود و دوباره در متن دستورالعمل ثبت قرارداد که ۲۳ خردادماه توسط سازمان لیگ فوتبال منتشر شد، تعداد ۱+۶ به عنوان سهمیه بازیکن خارجی اعلام شود تا دوباره باشگاه‌ها سردرگم شوند. در متن دستورالعمل ثبت قرارداد آمده است: “هر باشگاه لیگ برتر مجاز به جذب ۷ بازیکن خارجی می باشد که یکی از آن بازیکنان می بایست آسیایی باشد.”

بیشتر بخوانید

در همین راستا سازمان لیگ فوتبال مجبور شد که به باشگاه‌ها اصلاحیه این دستورالعمل را ارسال و در آن ۱+۵ را به عنوان سهمیه جذب بازیکن خارجی اعلام کند. البته با وجود ارسال این اصلاحیه، برخی باشگاه‌ها هنوز تصور می‌کنند که ۱+۶ بازیکن خارجی می‌توانند جذب کنند!

همچنین باشگاه‌ها براساس قوانین جدید نقل و انتقالاتی باید توجه داشته باشند که بازیکن ایرانی شاغل در لیگ‌های خارجی که انتقالش توسط سامانه TMS انجام می‌شود، جزو سهمیه خارجی‌شان به حساب می‌آید.

سوءتفاهم درباره سهمیه بازیکنان خارجی لیگ برتر

این قانون در شرایطی تغییر می‌کند که در فصل ۲۴-۲۰۲۳ لیگ قهرمانان آسیا هم تعداد مجاز بازیکنان خارجی افزایش یافته است. در آیین‌نامه فصل جدید این رقابت‌ها محدودیتی در ثبت بازیکن خارجی وجود ندارد اما از بین آن‌ها، تنها ۶ بازیکن با ملیت خارجی شامل یک بازیکن با ملیت آسیایی می‌توانند در لیست ۲۳ نفری هر بازی حضور داشته باشند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *