اینجا وفاداری خریدار ندارد

اینجا وفاداری خریدار ندارد

بررسی وفادارترین بازیکنان تیم‌های لیگ برتری نشان می‌دهد که ثبات در تیم‌های ایرانی معنا ندارد و بازیکنان به دلایل مختلف به دنبال تغییر تیم خود در نقل و انتقالات هستند.

به گزارش سادس، نقل و انتقالات فوتبال ایران از روزهایی پیش آغاز شده است و بازار خرید و فروش بازیکن در بعضی تیم‌ها داغ است. از جمله اخبار داغ نقل و انتقالاتی، جدایی سیدحسین حسینی، کاپیتان تیم فوتبال استقلال پس از ۱۰ سال با آبی‌های پایتخت بود. اتفاقی که باعث شد نشان دهد ثبات استقلال در سال‌های اخیر کمتر از باشگاه‌های دیگر بوده و قدیمی‌ترین بازیکن فهرست این تیم یعنی ارسلان مطهری تنها ۳ سال و نیم است که در این باشگاه حضور دارد. (بازیکنانی مانند روزبه چشمی دومین دوره حضور خود در این تیم را پشت سر می‌گذارند و در این بین با انتقال به قطر وقفه‌ای ایجاد شد.)

بیشتر بخوانید

خانه به دوشی در ایران بیش از اروپاست

در این بین، ایوب والی، کاپیتان فولاد، وفادارترین بازیکن فعلی لیگ برتر است. مدافع ۳۵ ساله فولادی‌ها ۱۵ سال است که لباس این تیم را بر تن می‌کند و یکی از با سابقه‌ترین بازیکنان لیگ برتر هم به حساب می‌آید. مهران گلزاری، کاپیتان گل‌گهر سیرجان با ۱۲ سال حضور در این تیم و امید عالیشاه با ۱۰ سال حضور در پرسپولیس (او به ناچار مدتی برای گذراندن دوره سربازی راهی تراکتور شد) از دیگر بازیکنان وفادار لیگ برتر هستند. بررسی ۲۰ بازیکن وفادار لیگ برتر فوتبال ایران نشان می‌دهد که میانگین باسابقه‌ترین‌ها نزدیک به ۷ سال است.

این آمار در مقایسه با کشورهای اروپایی کمتر است و ثبات بیشتری را در تیم‌های اروپایی به خصوص ۵ لیگ معتبر این قاره شاهد هستیم. با در نظر گرفتن ۲۰ بازیکن وفادار ۵ لیگ معتبر اروپایی، میانگین این ۲۰ بازیکن باسابقه در لیگ برتر انگلیس بیش از ۱۰ سال است و در بوندسلیگا نزدیک به ۱۱ سال است. در لالیگا این آمار نزدیک به ۱۰ سال است و در سری‌آ ایتالیا نیز بیش از ۸ سال است. همچنین در لوشامپیونه فرانسه این آمار بیش از ۷ سال است که همگی این‌ها نشان از ثبات بازیکنان در این کشورها دارد.

اینجا وفاداری خریدار ندارد

دلایل پیراهن عوض کردن در فوتبال ایران

یکی از دلایل کم ثباتی در فوتبال ایران، مدت کوتاه قرارداد بازیکنان و باشگاه‌ها است. حق فسخ در فوتبال ایران خیلی متداول نیست و بسیاری از بازیکنان ایرانی برای این که مشکلی برای حضورشان در تیم بعدی نباشد، قراردادی حداقل یک ساله و حداقل دو ساله می‌بندند و همین موضوع باعث افزایش انتقال بازیکنان به عنوان بازیکن آزاد شده است. این اتفاق در فوتبال روز دنیا در حالی رخ می‌دهد که بازیکن بیشتر از ۳۰ یا ۳۱ سال داشته باشد و باشگاه‌ها مایل به عقد قرارداد بلند مدت نباشند. از سوی دیگر حداقل بازه زمانی قرارداد بازیکنان زیر 30 سال سه سال است. به عنوان مثال، نیکلاس جکسون، مهاجم ۲۲ ساله ویارئال به تازگی به چلسی پیوست و قراردادی ۸ ساله با آبی‌های لندن امضا کرد.

بیشتر بخوانید

یکی دیگر از دلایل ثبات نداشتن فهرست تیم‌ها، نامنظم بودن و بی‌مسئولیتی تیم‌ها در قبال پرداخت قرارداد بازیکنان است که این موضوع سبب فسخ یک طرفه بازیکن و حضور آن در تیم دیگر می‌شود. در فوتبال دنیا، زلاتان ایبراهیموویچ به عنوان یکی از بازیکنان غیرمتعصب فوتبال دنیا به حساب می‌آید که در طول دوران بازی‌اش ۱۰ بار تیم خود را تغییر داده اما این موضوع در بین بازیکنان ایرانی مثل فرزاد حاتمی، محمدرضا خلعتبری و محمد قاضی حداقل ۱۳ یا ۱۴ تیم است.

اینجا وفاداری خریدار ندارد

شاید یکی دیگر از دلایل این موضوع، وجود نداشتن ثبات در مدیریت باشگاه‌ها است و تغییرات زیاد مدیریت در باشگاه‌های ایرانی سبب می‌شود تا این بی‌ثباتی از مدیریت به کادرفنی و بازیکنان هم القا شود. وجود دلالان نزدیک به مدیرها و مربیان نیز از دیگر دلایل دخیل در این مساله است که باعث تغییر مربی یا مدیر در یک باشگاه می‌شود و در نتیجه هر دلالی سعی در فرستادن بازیکنی از یک تیم به تیم دیگر با وضعیت مالی بهتر دارد.

بررسی وفادارترین بازیکن هر یک از ۱۶ تیم لیگ برتری نشان می‌دهد میانگین وفاداری در لیگ ایران بیش از ۶ سال است. آمار وفادارترین بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران به شرح زیر است:

فولاد خوزستان: ایوب والی (۱۵ سال)

گل‌گهر سیرجان: مهران گلزاری (۱۲ سال)

پرسپولیس: امید عالیشاه (۱۰ سال)

صنعت نفت آبادان: فاخر تهامی (۹ سال)

مس رفسنجان: حسین کریم‌زاده (۷ سال)

سپاهان: علی کی‌خسروی (۶ سال)

آلومینیوم اراک: امیر نوری (۶ سال)

ملوان: محسن انبساطی (۵ سال)

ذوب‌آهن: مسعود ابراهیم‌زاده (۵ سال)

استقلال خوزستان: بهروز بارانی (۴ سال)

پیکان: ابراهیم صالحی (۴ سال)

نساجی: حسین خطیر (۴ سال)

هوادار: مهدی عبدی (۴ سال)

استقلال: ارسلان مطهری (۳.۵ سال)

شمس آذر قزوین: سیدمجتبی حسینی (۳ سال)

تراکتور: محمد قنبری (۳ سال)

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *