پیشنهاد تشکیل ستاد پیگیری مصوبات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه

سادس/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی پیشنهاد کرد که برای نتیجه‌گیری هر چه بهتر از مصوبات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، ستاد پیگیری تصمیمات، نظارت و ارائه گزارش نتایج در چارچوب این کارگروه تشکیل شود.

عابدین خرّم، سه‌شنبه، ۱۳تیرماه، در نشست کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با حضور معاون اول رئیس جمهور در ارومیه، افزود: خوشبختانه در دو سال اخیر در زمینه تصمیمات و اقدامات مرتبط با احیای دریاچه ارومیه، از لحاظ تخصیص منابع، برنامه ریزی و اتخاذ تصمیمات و اقدامات انجام گرفته، تحولات چشمگیری اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: به رغم اقدامات ارزشمند انجام شده در حوزه نجات دریاچه، تصمیمات با اجرا فاصله دارد که این امر ما را دچار مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: انتقال آب از کانی‌سیب یک مسأله ملی بوده و منابع مالی خوبی هم در دولت سیزدهم برای آن پیش بینی شده، اما درخواست ما این است که سهم استان‌ها از آن به طور دقیق مشخص شود.

خرّم بیان کرد: با توجه به اینکه کشاورزی بیشترین مصرف آب را در حوضه دریاچه ارومیه دارد، به نظر می‌رسد تکلیف مدیریت آب در بخش‌هایی مانند باغبانی و زراعت به طور دقیق مشخص نیست.

وی تشریح کرد: در بخش آبخوان حوضه آبریز دریاچه نیز کارهایی در دولت مردمی انجام شده و ما در استان خودمان شش طرح مشخص داریم، اما انتظار می‌رود سهم استان‌های پیرامونی دریاچه ارومیه در این بخش نیز به دقت مشخص شود.

وی گفت: پارسال مصوب شد که ۱۲۲ میلیون مترمکعب پساب فاضلاب از آذربایجان شرقی به دریاچه ارومیه برسد که ۶۵ میلیون مترمکعب آن محقق شده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه تاکنون موفق شده ایم ۱۰ کیلومتر لوله گذاری برای انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز را انجام دهیم، تاکید کرد: اگر عملیات لوله گذاری کامل نشود، آب به شکل دلخواه به دریاچه نمی‌رسد.

وی افزود: ما نیاز به ۲۰ کیلومتر لوله گذاری دیگر داریم تا پساب تصفیه خانه فاضلاب تبریز بدون هیچ‌گونه برداشت در مسیر به پیکره دریاچه برسد.

وی ادامه داد: در حوزه مردمی سازی نیز یک پیوست فرهنگی برای استان خودمان داریم؛ امسال کشت پیاز و هندوانه را در یک هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های حاشیه دریاچه با کاشت پسته و بادام جایگزین کرده‌ایم.

استاندار آذربایجان شرقی یادآوری کرد: ما در راستای مدیریت بهینه منابع آب دریاچه ارومیه در استان هفت هزار و ۲۷۸ حلقه چاه غیرمجاز را مسدود کرده‌ایم.

به گزارش سادس، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، وی گفت: همچنین تاکنون سه هزار و ۶۵۴ چاه آب کشاورزی را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان هوشمند کرده‌ایم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *