ژن اسب کرد در تمام نژادهای اسب دنیا وجود دارد

ژن اسب کرد در تمام نژادهای اسب دنیا وجود دارد

سادس/کرمانشاه رئیس هیات سوارکاری استان کرمانشاه به پیشینه بسیار کهن اسب کرد در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: چندین هزار سال پیش کرمانشاه مرکز پرورش اسب کرده بوده و آن را به نقاط مختلف دنیا صادر می کردند، برای همین امروزه ژن اسب کرد در ژن تمام نژادهای اسب دنیا وجود دارد.

ستار الماسی در جمع خبرنگاران، با اشاره به قدمت چندین هزار ساله اسب کرد در کرمانشاه، اظهار کرد: وجود کوه زاگرس و چهار فصل بودن آب و هوای کرمانشاه باعث شده تا از چندین هزار سال پیش بهترین شرایط برای زیست نژاد اسب کرد در این دیار فراهم شود.

وی اسب کرد را مظهر قدرت، سرعت، زیبایی و استقامت دانست و افزود: امروزه در صنعت اسب دنیا، روی داشتن این چهار ویژگی در هر اسبی تاکید می شود، برای همین گاها در برخی از کشورها نژادهای مختلف اسب را باهم ترکیب می کنند تا اسبی با چنین ویژگی هایی داشته باشند، درحالیکه در نژاد اصیل اسب کرد، این چهار ویژگی باهم وجود دارد.

رئیس هیات سوارکاری کرمانشاه گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته، ژن اسب کرد در ژن تمام نژادهای اسب در دنیا دیده شده که این بدان معناست که پایه نژاد تمام اسب های دنیا، اسب کرد است، چراکه در چندین هزار سال پیش که اسب کرد در کرمانشاه پرورش داده می‌شده، به عنوان اسب میدان های نبرد به تمام نقاط دنیا صادر می شده است.

وی اضافه کرد: کاسی‌ها و مادها برای اولین بار این موجود زنده را کشف، تربیت و رام کردند و باتوجه به چهار ویژگی مهمی که داشت، برای  زندگی عشایری و نیز میدان های نبرد از آن استفاده می شد و عامل موفقیت در بسیاری از جنگ‌ها بوده است.

رئیس هیات سوارکاری کرمانشاه یکی از مراکز اصلی پرورش اسب کرد در کرمانشاه را دشت ماهیدشت خواند و افزود: دشت ماهیدشت یا همان مادیان دشت روزگاری محل پرورش اسب کرد در ایران بوده و رمه های چندهزار راسی اسب کرد در آن پرورش و به مناطق دیگر صادر می شده است.

وی تصریح کرد: در دهه ۸۰ گروهی از پژوهشگران ایتالیایی که در حوزه پرورش اسب مطالعه می کردند، به کرمانشاه سفر می کنند و طی بازدیدی از کرمانشاه و ماهیدشت، آن را بهشت پرورش اسب معرفی می کنند.

الماسی در ادامه با بیان در دین اسلام هم بارها از اسب و یا ویژگی های آن یاد شده، گفت: ورزش اسب سواری از قبل از اسلام تا به امروز قدمت داشته و یکی از کهن ترین رشته های ورزشی در ایران و بویژه در کرمانشاه به عنوان یکی از مراکز پرورش آن بوده است.

رئیس هیات سوارکاری کرمانشاه با تاکید براینکه باید این رشته و توجه به صنعت اسب دوباره در استان احیاء شود، افزود: سال ۱۳۵۰ یک میدان سوارکاری در کرمانشاه احداث شد که در آن زمان سومین میدان سوارکاری کشور بود و از استان های دیگر برای تمرین و مسابقه به آن می آمدند.

وی اضافه کرد: متاسفانه سال ۱۳۷۹ این میدان سوارکاری را نابود کردند و زمین آن تبدیل به مجموعه ورزشی ۱۵ خرداد شد و از آن زمان دیگر این رشته و صنعت اسب در کرمانشاه رو به رکود رفت.

الماسی به نبود هیچ زیرساختی برای رشته سوارکاری در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: تا چند سال وضعیت این رشته در کرمانشاه به گونه ای بود که حتی هیات آن هم یک دفتر به عنوان محل کار نداشت، چه برسد به میدان سوارکاری.

وی متذکر شد: بی توجهی هایی که طی دهه های گذشته در کرمانشاه نسبت به اسب کرد شد و این صنعت را به نابودی کشاند، باعث شد تا برخی استان های دیگر تلاش کنند تا آن را به نام خود بزنند.

رییس هیات سوارکاری کرمانشاه با بیان اینکه برای حفظ نژاد اسب کرد به نام کرمانشاه از سال گذشته برنامه ثبت ملی آن در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: دی ماه سال گذشته با همکاری دستگاه هایی همچون استانداری، فرمانداری کرمانشاه، اداره کل ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، اتاق بازرگانی، فدراسیون و هیات سوارکاری، انجمن های صنفی سوارکاران و اسبداران، جهادکشاورزی و … اسب کرد به نام کرمانشاه به ثبت ملی رسید.

وی ادامه داد: ثبت ملی اسب کرد به نام کرمانشاه در حالی بود که برخی استان‌های دیگر کشور که این نژاد در آنها پرورش داده می شود، تلاش داشتند آن را به نام خود ثبت ملی کنند.

الماسی تاکید کرد: در نقش برجسته های تاق بستان کرمانشاه نقش اسب شبدیز به عنوان یک اسب کرد در ۲۵۰۰ سال قبل حجاری شده و این مستند و گواهی بر پیشینه و قدمت این نژاد از اسب در کرمانشاه است.

وی تصریح کرد: در تلاشیم پس از ثبت ملی اسب کرد، آن را به نام کرمانشاه به ثبت جهانی برسانیم تا بتوانیم آن را به جهانیان معرفی کرده و به عنوان یک صنعت درآمدزا برای استان به آن نگاه کنیم.

رئیس هیات سوارکاری کرمانشاه با بیان اینکه ثبت جهانی اسب کرد پیش نیازهایی همچون برگزاری جشنواره بین‌المللی اسب کرد را دارد، عنوان کرد: در این راستا جشنواره بین‌المللی اسب اصیل کرد پس از چند ماه برنامه‌ریزی طی روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته در کرمانشاه و به میزبانی ورزشگاه انقلاب برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: در روز نخست این جشنواره، مراسم زیبایی نریان‌ها به همراه مراسم آغاز تدوین پرونده ثبت جهانی اسب کرد را خواهیم داشت و در روز دوم هم نمایش مادیان‌ها و مولدهای اصیل اسب برگزار می شود.

الماسی بابیان اینکه این رویداد به شکل ملی و با حضور میهمانانی از کشور عراق برگزار می‌شود، گفت: پیش بینی می شود بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ راس اسب از سراسر کشور به همراه چهار داور برجسته کشوری، رئیس میدان، سرکلانتر و … در این جشنواره حضور داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه در هفته های اخیر سوارکاری کرمانشاه جنب و جوش خاصی گرفته، گفت: برگزاری همایش شو سواره با حضور ۱۴۰ راس اسب زیبا و اصیل کرد از سراسر کشور به میزبانی کرمانشاه از جمله برنامه‌هایی است که طی هفته‌های گذشته برگزار کردیم.

وی افزود: همچنین طی امروز و فردا (۱۲ و ۱۳ تیر) مسابقات استانی پرش با اسب و پونی کلاب (رنج سنی چهار تا ۱۴ سال) را برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *