شیوه‌نامه سلامت روان آتش‌نشانان در تهران ابلاغ شد

معاون طرح و برنامه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از تدوین و ابلاغ شیوه نامه اجرایی سلامت روان آتش‌نشانان خبر داد.

به گزارش سادس، میثم مجیدی با بیان اینکه شیوه نامه اجرایی حوزه سلامت روان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با هدف کاهش عوامل استرس‌زا برای آتش نشانان تدوین و پس از موافقت برای ابلاغ شد، گفت:‌ بهداشت روان در محیط کار یکی از شاخه‌های پر اهمیت در حیطه سلامت روان است. برخی از مشاغل به علت عوامل استرس‌زا و پرتنشی که دارند بیشتر سبب ایجاد اختلالات روانی می‌شوند که آتش‌نشانی از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: تحقیقات و پژوهش‌های بومی و بین‌المللی مؤید این امر است که شغل آتش‌نشانی از جمله این مشاغل پر تنش به شمار می‌آید که با ریسک بالا، تماس مستقیم با عوامل خطرساز و محیط پر تنش شناخته شده و جزو مشاغل سخت طبقه‌بندی می‌شود. آتش‌نشانان به علت این که در معرض استرس شدید هستند و مدام در حالت آماده‌باش و گوش به زنگ قرار دارند، بیشتر از سایر اقشار جامعه مستعد اختلالات روانی از جمله استرس پس از سانحه(P.T.S.D)، اختلالات خواب و… قرار می‌گیرند.

مجیدی با تاکید بر اینکه صیانت از سلامت آتش‌نشانان و از جمله حوزه پر اهمیت سلامت روان از اولویت‌های اصلی مدیران سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران است، گفت: در این راستا و در گام نخست، شیوه نامه اجرایی سلامت روان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران پس از قریب به پنج ماه کار کارشناسی و پژوهش‌های تخصصی از سوی اداره HSE سازمان تهیه و تدوین شد. بر اساس این سند، وظایف معاونت‌ها، ادارات و حوزه‌های مختلف سازمان در مقوله سلامت و بهداشت روان کارکنان معین شده است و چهارچوب اقدام مشترک حوزه های مختلف درون سازمانی، سیاست‌های حوزه سلامت روان تعیین و چشم انداز اجرایی آن ترسیم شده است.

در همین زمینه بخوانید:

سلامت روان آتش‌نشانان فراموش نشود

معاون طرح و برنامه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران درباره اهداف تدوین و ابلاغ این سند نیز حفظ و ارتقاء سلامت و بهداشت روان و رضایت شغلی کارکنان سازمان هدف اصلی این شیوه‌نامه است که برنامه‌ریزی و توجه به موضوعات افزایش تعهد شغلی و سازمانی در بین کارکنان، برقراری روابط اجتماعی مناسب بین کارکنان در جهت توسعه فرهنگ اعتماد و احترام، جذب و استخدام اصولی و مناسب کارکنان در راستای اهداف و برنامه‌های سازمان آتش‌نشانی، طراحی نظام ارزیابی عملکرد با رویکرد رسیدگی دقیق و پایش مستمر و توجه به نیازهای کارکنان و مطالعه دقیق اثرات رفتار سازمان بر نحوه کارکرد و توسعه فرهنگ سازمانی از جمله چشم‌اندازهایی است که برای این شیوه‌نامه در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *