شناسایی زیستگاه جدید سمندر لرستانی در شادابکوه پلدختر

سادس/لرستان مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از شناسایی زیستگاه جدید سمندر لرستانی در منطقه شادابکوه پلدختر خبر داد.

علی سالاروند در گفت‌وگو با سادس اظهار کرد: مناطق تحت مدیریت لرستان ۳۲۲ هکتار است که با تعداد کم و محدود محیط‌بان حفاظت می‌شوند که  در این راستای هوشمندسازی مناطق تحت کنترل خیلی به ما کمک کرد.

وی افزود: حفظ محیط زیست به کمک همگان نیاز دارد زیرا بعد از بحران‌هایی مانند گرد و غبار، آلودگی‌های کلانشهرها و کم‌آبی توجه به محیط زیست چند برابر شده است.

سالاروند گفت: بخشی از امنیت غذایی و جلوگیری از تهدید علیه بهداشت عمومی و تحقق حقوق عامه از طریق حوزه محیط زیست تأمین می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان ادامه داد: بیماری‌هایی مانند سرطان‌ها ممکن است به دلیل باقیمانده سم و کود، فلزات سنگین در مواد غذایی باشد که در واقع فعالیت در حوزه محیط زیست می‌تواند تضمین کننده سلامت و امنیت غذایی جامعه بشری باشد.

وی بیان کرد: محیط زیست تاکنون در بسیاری از موارد از جمله هوشمندسازی حفاظت از مناطق، ایجاد خانه‌های محیط‌ زیست، ایجاد خانه‌های فناور محیط زیست، توسعه موزه‌های تنوع زیستی در کشور پیشگام بوده است.

سالاروند اظهار کرد: نخستین مجمع خیرین زیست محیطی کشور با هدف حمایت و کمک به رفع کاستی‌های حوزه محیط زیست در لرستان اسفند سال گذشته تشکیل شد که به عنوان الگویی در کشور اجرا می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: دو مرکز کنترل کیفی در بروجرد و دورود افتتاح شد همچنین دو پاسگاه حفاظتی آماده بهره‌برداری است و طی دو هفته آینده شرق استان مجهز به بی‌سیم دیجیتال خواهد شد.

وی اضافه کرد: هیچ گونه تالاب ثبت شده در رامسر سایت وجود ندارد اما چند سایت لرستان در حال ثبت است و امیدواریم اعتبارات ویژه اختصاص یابد.

سالاروند ادامه داد: سمندر از جمله دوزیستان کمیاب و ارزشمند است که شرایط زیستی و جمعیتی آن در سال‌های اخیر با توجه به افزایش عوامل تهدید کننده طبیعی و انسانی همچون خشکسالی همچنین خرید و فروش از سوی افراد سودجو همزمان در بازارهای داخل و خارج از کشور به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: این گونه جانوری از سوی اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست (IUCN) در فهرست قرمز و کنوانسیون حمایت از گونه‌های نادر و کمیاب جهان (CITES) در ضمیمه یک قرار گرفته لذا تجارت، خرید و فروش آن ممنوع شده است.

وی با اشاره به اینکه زیستگاه جدید سمندر لرستانی در منطقه شادابکوه پلدختر شناسایی شد گفت: یافتن زیستگاه جدید نوید خوبی است که بتوانیم با حفاظت مناسب، این گونه ارزشمند را از خطر انقراض نجات دهیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *