برای بقای خانواده ایرانی باید بر سر حجاب اجماع کرد

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور معتقد است که باید برای بقای خانواده ایرانی بر سر رعایت حجاب اجماع کرد.

به گزارش سادس، سیدمجید امامی در نشستی درباره مساله حجاب در کشور اظهار کرد: باید برای بقای خانواده ایرانی بر سر رعایت حجاب اجماع کرد.

وی با اشاره به اینکه چندین گفتار در جامعه درباره حجاب وجود دارد، توضیح داد: یک گفتار «حجاب اجباری» است که مواجهه این گفتار یا گفتمان باحجاب، عدم ادراک از آزادی است. اما در مقابل این گفتار یا گفتمان، گفتمان حجاب قانونی وجود دارد که معتقدان آن می‌گوید حجاب قانون است و افراد باید آن را رعایت کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: گفتمان دیگری نیز هست که معتقدانش می‌گویند حجاب مساله شخصی است و سویه فرهنگی دارد که می‌توان به این گفتمان «صورتی» گفت.

امامی افزود: طبق پیمایش‌های مختلف طی چند ماه گذشته، مردم می‌گویند مساله حجاب وجود دارد اما با مداخله دولتی مخالفیم و در عین حال اصل حجاب به عنوان یک حکم شرعی و قانونی درست است.

او با بیان اینکه محل شروع مساله حجاب خانواده است، ادامه داد: تمدن غرب ضد خانواده بوده است و جمهوری اسلامی به لحاظ سیاسی و اجتماعی و اقتصادی خانواده‌گرایی دارد. دغدغه و تعصب جمهوری اسلامی بر سر حجاب به خاطر خانواده و نه به خاطر قانون است. البته که این موضوع نیاز به قانون هم دارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه مردم به‌شدت برای خانواده هزینه می‌کنند، عنوان کرد: مردم ایران نگران خانواده‌اند و اگر می‌خواهیم جلوی سونامی بی‌هنجاری و آنومی پوشش و مدیریت جنسی و جنسیتی جامعه را بگیریم باید به حجاب توجه کنیم. اولین کسانی که در جامعه ایران از تحریک جنسی بیش از استاندارد متضرر می‌شوند زنان و خانواده‌ها هستند. چرا در لوایح قانونی تحریک جنسی و آزار جنسی جرم‌انگاری نشده است؟ چرا روی آزار جنسی علیه مردان و خانواده در جامعه کار نکرده‌ایم؟ اینکه با خانواده سفر برویم و فرزند ما با صحنه تن‌نمایی خانم یا آقا مواجه شود آزار جنسی علیه خانواده است.

امامی تاکید کرد: باید حقوق خانواده و گفتمان خانواده را تقویت کنیم. خانواده ایرانی را باید فعال کرد. ما از معدود کشورهایی هستیم که آزار جنسی و تحریک جنسی در کشور جرم‌انگاری نشده است و به طور کلی می‌گوییم فلان امر «هتک حرمت عمومی» است اما قاضی مجبور است موارد خاصی را با عنوان «هتک حرمت عمومی» جرم‌انگاری کند.

در بخش دیگر این برنامه سینا کلهر، معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان، اظهار کرد: وقتی می‌گوییم حجاب امری فرهنگی است یعنی این امر لوازم، الزامات و شرایطی را نیاز دارد تا بتواند به عنوان سیاست غالب عمل کند. لوازم و چارچوب مورد نیاز اعتقاد به این مساله فراهم نشده است.

او توضیح داد: وقتی شما مجموعه سیاست‌های تکمیلی را نسبت به این موضوع دارید باید نسبت به تمهید لوازم اعتقاد به اینکه حجاب امری فرهنگی است توجه کنید تا نسبت به آن باورمند شوید. این در حالی است که ما در پیشانی سیاست‌های دو دهه گذشته خود، گشت ارشاد را داریم. وقتی می‌گوییم حجاب امری فرهنگی است یعنی باید دایره عمل گشت ارشاد را مشخص کنیم. این به آن معناست که نه جمع‌آوری چنین سیاست‌هایی و نه به پیشانی‌ آوردن آن درست است.

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان در عین حال افزود: مساله وفاداری بسیار در جامعه قدرتمند و تبدیل به یکی از ارکان اساسی نظام پنداشت‌های جامعه شده است. جامعه برای برخورد با خیانت از شما تقاضا می‌کند تا با خائن و با متجاوز برخورد سخت داشته باشید. از این رو حد و حدود ابزار و قدرت سخت نیز باید تعیین شود اما ما متاسفانه دچار افراط و تفریط می‌شویم. یا ابزار را در پیشانی سیاست‌ها قرار می‌دهیم یا به طور کلی رها می‌کنیم و مداخله نمی‌کنیم. مردم مساله‌شان این است که حد و حدود را باید مشخص کنید.

کلهر خاطرنشان کرد: بنابراین وقتی از «حجاب امری فرهنگی است» صحبت می‌کنیم، این به معنی تعطیل‌کردن سایر امور نیست. به معنی تعیین مرزهای آن است. افراط و تفریط پدر این جامعه را درآورده است. حد و حدود جایی است که شما نزدیک به عرف باشید. تاکید می‌کنم نزدیک به عرف باشید. دلیلی ندارد بگوییم اکثریت درست می‌گویند ولی ما نمی‌توانیم بر خلاف اکثریت نیز پیش برویم. باید مدارا کنیم و باور داشت کلی جامعه را ببینیم. من از چشم‌انداز عقلانی صحبت می‌کنم. بنابراین نباید ابزار قدرت را که جامعه‌ انتظار دارد در خدمت نظم باشد، خلع ید کنیم چون درخصوص مسائلی نظیر تجاوز و آزار و … به آن نیاز داریم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به دغدغه افرادی که از دیدن زنانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند، آزرده‌خاطر می‌شوند، تصریح کرد: همان قدر که شما دغدغه افرادی را که حجاب را رعایت نمی‌کنند، دارید، باید توجه کنید آنهایی را که این صحنه را می‌بینند و آزرده‌خاطر می‌شوند هم حقی دارند. «حجاب امری فرهنگی است» یعنی نباید کاری کنم دیگری به لحاظ روانی به فروپاشی برسد. این امری مدنی است که باید به احساسات و عواطف دیگری هم توجه کنیم. مساله ما همزیستی و کنار هم زیستن و تفاهم و همدلی و نه جنگ و نزاع است. این امر دو طرف معادله دارد، حکومت با دو گروه مواجه است و نمی‌شود مدام در یک طرفه معادله موازنه ایجاد کرد.

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان معتقد است که حجاب نماد دستاورد اجتماعی زنان ایرانی و مطالبه زن ایرانی بوده است.

کلهر با بیان اینکه حجاب ابزاری برای حضور زن ایرانی در عرصه سیاست و اقتصاد و … بوده است، افزود: این مساله هستی زن ایرانی بوده است و اکنون نیز باید به مساله هویتی زن ایرانی بازگردد. هویتی که زن ایرانی خود را ابزار تعریف نمی‌کرد و احساس می‌کرد حجاب ابزار حضور و مراقبت از او است. توجه به اثر حجاب در امنیت فردی و موفقیت اجتماعی برای عبور از این گذرگاه مهم است.

او در مخالفت با سخنان امامی توضیح داد: من معتقدم امروزه قدرت و اقتدار خانواده بسیار ضعیف شده است و اگر حجاب به تعریفی که دختر ایرانی از خود داشت مبنی بر اینکه «من کیستم و در جامعه چگونه باید باشم و چگونه فعالیت و کنشگری را در این قالب انجام دهم» برنگردد، بعید می‌دانم خانواده توانایی ورود به این مناقشه را داشته باشد. اصلا قانون چطور می‌تواند خانواده را به دلیل رعایت‌نکردن حجاب مورد خطاب قرار دهد؟ از این رو تاکید من بر روی عنصر هویت است و نباید خانواده را دام کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *