آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات سازمان نظام روانشناسی/ چه کسانی می‌توانند کاندیدا شوند؟

ثبت نام برای نامزد شدن در پنجمین دوره انتخابات شورای مرکزی و هیات بازرسان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور از امروز سه‌شنبه (۶ تیرماه) آغاز شده است.

به گزارش سادس، ثبت نام برای نامزد شدن در پنجمین دوره انتخابات شورای مرکزی و هیات بازرسان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور از امروز سه‌شنبه ۶ تیر آغاز شده است.

متقاضیان به مدت هشت روز تا ۱۳ تیر ماه فرصت دارند تا با مراجعه به آدرس pco.saorg.ir برای نامزد شدن در این انتخابات ثبت نام کنند.

از ۱۵ تیرماه نیز بررسی صلاحیت داوطلبان به مدت ۲۴ روز انجام و نهایتا اسامی تایید شده ۹ مردادماه منتشر می‌شود.

داوطلبان پس از انتشار اسامی تایید شده در ۹ مرداد، به مدت سه روز  فرصت دارند تا نسبت به نتایج اعتراض  کنند و اسامی نهایی نامزدها ۱۸ مرداد ماه منتشر می‌شود.

نامزدها از ۱۹ مرداد ماه به مدت هفت روز فرصت تبلیغات برای خود دارند و نهایتا پنجمین دوره انتخابات شورای مرکزی و هیات بازرسان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ۲۷ مرداد سال جاری برگزار می‌شود.

آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات سازمان نظام روانشناسی/ چه کسانی می‌توانند کاندیدا شوند؟

چه کسانی می‌توانند کاندید انتخابات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور شوند؟

مطابق با ‌ماده ۱۸ قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، شرایط انتخاب شوندگان به عنوان اعضای شورای مرکزی، شورای منطقه و هیأت بازرسان این سازمان طبق موارد ذیل است:

 – تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

 – نداشتن سوء پیشینه کیفری و عدم اشتهار به فسق و فساد اخلاق

 – نداشتن پرونده محکومیت در هیأت رسیدگی به تخلفات صنفی و نیز عدم‌تخلف از اصول نظامنامه اخلاقی

 – اظهار التزام به دین مبین اسلام و وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران (‌تبصره – اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تابع دین‌خود هستند)

– دارا بودن حداقل سه سال سابقه عضویت در سازمان به استثنای دوره اول

چه کسانی می‌توانند در انتخابات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور شرکت کنند؟

بر اساس ‌ماده ۱۷ قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، شرایط انتخاب کنندگان اعضای شورای مرکزی، شورای منطقه و هیأت بازرسان این سازمان عبارت است از:

 – تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

 – عضویت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به استثنای دوره اول

 – ساکن بودن در منطقه انتخاباتی در زمان انتخابات (‌برای داوطلبین شورای‌منطقه) به تأیید شورای منطقه

آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات سازمان نظام روانشناسی/ چه کسانی می‌توانند کاندیدا شوند؟

شرایط و نحوه عضویت در سازمان نظام روانشناسی

بنابراین عضویت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور چه به منظور کاندیدا شدن در انتخابات این سازمان و چه به منظور شرکت در انتخابات و انتخاب نامزد مورد نظر الزامی است.

طبق قانون این سازمان، کلیه افرادی که دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد معتبر از سوی‌ وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یکی از شاخه‌های رشته‌های روانشناسی و مشاوره باشند می‌توانند عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور شوند.

مدارک مورد نیاز جهت عضویت:

اسکن اصل تصویر تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی

اسکن اصل/کپی برابر اصل تصویر تمامی مدارک دانشگاهی اخذ شده از کارشناسی تا مقطع فعلی

اسکن عکس ۴*۳ رسمی و اداری تهیه شده در سال جاری

ارائه تمامی مدارک دانشگاهی اخذ شده از کارشناسی تا مقطع فعلی

ارائه مدرک دکتری / گواهی نامه موقت فارغ التحصیلی توسط دانشگاه برای فارغ التحصیلان مقطع دکتری

مدارک حتما به صورت اسکن شده باید در سایت my.pcoiran.ir بارگذاری شوند و به مدارکی که توسط دوربین عکس گرفته و ارسال شده ترتیب اثر داده نمی‌شود. عکس پرسنلی نیز باید واضح، مشخص، فاقد هرگونه منگنه، لکه و یا مهر باشد، حاشیه های زاید عکس اسکن شده باید حذف شده باشد، اسکن عکس از روی هرگونه کارت شناسایی قابل قبول نیست و عکس زنان باید با حجاب و صورت کامل مشخص باشد.

بر اساس تبصره ۴ ماده ۴ قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، اعضای این سازمان همه ساله مبلغی را به عنوان حق عضویت به سازمان‌پرداخت می‌کنند که میزان و نحوه وصول حق عضویت اعضا مطابق دستورالعملی‌است که توسط شورای مرکزی نظام روانشناسی و مشاوره تهیه می‌شود. بنابراین متقاضیان به هنگام عضویت در این سازمان باید مبلغی را به صورت علی الحساب پرداخت کنند. این مبلغ برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد با فارغ التحصیلان مقطع دکتری متفاوت است.

آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات سازمان نظام روانشناسی/ چه کسانی می‌توانند کاندیدا شوند؟

چرا شرکت در انتخابات شورای مرکزی و هیات بازرسان برای اعضای سازمان نظام روانشناسی مهم است؟

به گزارش سادس، شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران، شعب شورای مرکزی در مناطق، هیأت بازرسان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران و نیز هیأت رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلان و حرفه‌های روانشناسی‌ و مشاوره از جمله ارکان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور هستند.

شش نفر روانشناس از میان اعضای سازمان، پنج نفر مشاور از میان اعضای سازمان، یک نفر نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، یک نفر نماینده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجموعا اعضا شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره را تشکیل می‌دهند که انتخاب شش نفر روانشناس و پنج نفر مشاور  بر عهده اعضا سازمان است و به واسطه انتخابات تعیین می‌شود.

‌در هر منطقه یک شعبه شورای منطقه‌ای سازمان تشکیل می‌شود که مطابق‌مصوبات شورای مرکزی به امر رسیدگی به مسائل تخصصی و حرفه‌ای روانشناسی و مشاوره در منطقه خواهد پرداخت.

از سوی دیگر رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور که مسئولیت اجرای مصوبات شورای مرکزی و اداره کلیه‌امور سازمان و واحدهای تابعه را بر عهده دارد، توسط شورای مرکزی برای مدت چهار سال انتخاب می‌شود و از این رو آرای انتخابات شورای مرکزی می‌تواند در تعیین رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نیز موثر باشد.

وظایف شورای مرکزی چیست؟

بر اساس ‌ماده ۱۲ قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، وظایف شورای مرکزی سازمان به شرح زیر است:

اجرای دقیق وظایف مقرر در ماده (۳) این قانون و نظارت مستمر بر حسن‌اجرای آنها از طریق رئیس کل سازمان

نظارت بر عملکرد سایر ارکان و شعب کلیه واحدهای تابعه سازمان

تشکیل هیأت‌های رسیدگی به صلاحیت تخصصی روانشناسان و مشاوران ورسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلان حرفه‌های روانشناسی و مشاوره

ترکیب و تعداد و شرح وظایف و دستورالعمل‌های این هیأتها به تصویب‌شورای مرکزی می‌رسد.

تهیه و تصویب دستورالعمل‌های اجرائی لازم

انحلال شورای مناطق به علت عدم تشکیل پنج جلسه متوالی شورا

آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات سازمان نظام روانشناسی/ چه کسانی می‌توانند کاندیدا شوند؟

‌نقش هیات بازرسان چیست؟

هیأت بازرسان از سه نفر منتخب اعضای سازمان تشکیل می‌شود که همزمان با انتخابات شورای مرکزی انتخاب می‌شوند. وظیفه این هیأت نظارت بر عملکرد سازمان و ارائه گزارش سالانه به مجمع عمومی براساس مفاد این قانون است. همچنین انحلال شورای مرکزی به پیشنهاد هیأت بازرسان و با تصویب مجمع عمومی‌ نیز می‌تواند انجام شود.

به گزارش سادس، مدت فعالیت هر دوره شورای مرکزی و شوراهای مناطق سازمان‌ نظام روانشناسی و مشاوره چهار سال تمام است و شروع اولین دوره فعالیت شوراهای مذکور حداکثر ۱۰ روز پس از پایان‌ اعلام قطعیت یافتن نتیجه انتخابات خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *