تاخیر در اقدام به فرزندآوری، قدرت باروری را تضعیف می‌کند

سادس/خراسان رضوی مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور جمعیتی و در حوزه جوانی جمعیت گفت: یکی از مشکلات در حوزه عدم فرزندآوری ازدواج دیرهنگام و تاخیر در اقدام به فرزندآوری بوده که قدرت باروری را تضعیف می‌کند.

محمداسماعیل اکبری در نشست جوانی جمعیت که در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: جمعیت در کشورهای غربی با وجود پائین آمدن tfr(نرخ فرزندآوری) کاهش نیافت، برعکس کشور ما که از میانگین خوبی در این حوزه برخوردار نیست.

وی تصریح کرد: توصیه‌های نادرست در خصوص فرزند کمتر در کاهش‌ آمار جمعیتی نقش داشت. باید با یک برنامه‌ریزی درست کاری کنیم که چالش‌های جمعیتی ایجاد نشود و وضعیت نرمال tfr را داشته باشیم و در این حوزه همه مسئول هستند و مسئولیت این حوزه تنها با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که متولی حوزه سلامت است، نبوده و نیست.

مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور جمعیتی با بیان اینکه در کشور ما ۷۰ درصد دختران در سن ازدواج وصلت می‌کنند، خاطرنشان کرد: ما باید آن ۳۰ درصد دیگر را تشویق به ازدواج به‌هنگام و کل زوج‌ها را به فرزندآوری به‌هنگام تشویق نماییم.

اکبری افزود: مشکل دیگر در حوزه عدم فرزندآوری ازدواج دیرهنگام و تاخیر در اقدام به فرزندآوری بوده که قدرت باروری را تضعیف می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید در زمینه درمان ناباروری و بهره‌مندی زوجین نابارور از این نعمت به‌طور ویژه تلاش کرد، گفت: ما معتقدیم که مسیر درمان ناباروری در زوجینی که اقدام به‌موقع در امر ازدواج و فرزندآوری داشته‌اند به مراتب موفق‌تر از زوجینی بوده که این اقدامات را با تاخیر داشته‌اند و به همین جهت است که بر ازدواج و فرزندآوری به‌هنگام تاکید داریم.

مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه جوانی جمعیت اضافه کرد: درمان ناباروری و همچنین پیشگیری از سقط جنین سالم نیز در موضوع جوانی و افزایش جمعیت نقش‌آفرین هستند و ما باید ضمن تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری به‌هنگام، بر روی موضوع درمان ناباروری هم به‌طور ویژه کار کنیم.

اکبری با اشاره به اینکه وضعیت فعلی خراسان بزرگ، خراسان رضوی و مشهد در موضوع ازدواج و فرزندآوری مناسب نیست، بیان کرد: متاسفانه در خراسان رضوی و مشهد پائین‌ترین آمارهای ازدواج و فرزندآوری را داریم، استانی که با ۲۴ استان کشور راه ارتباطی دارد. این وضعیت شایسته استان امام رضا(ع) نیست و این استان باید مشوق افزایش آمار ازدواج و فرزندآوری باشد.

وی با ذکر این نکته که در موضوعات مختلف مرتبط با حوزه سلامت باید نکات پیشگیرانه به‌خوبی تبیین شود، تاکید کرد: ما باید روی موضوعاتی همچون سرطان، دیابت، فشارخون، تغذیه مناسب و غیره بیشتر از قبل کار کنیم، زیرا همواره معتقدیم که پیشگیری بهتر از درمان است.

مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور جمعیتی تصریح کرد: در حال حاضر بار اشتغال جامعه روی دهه شصتی‌ها بوده و با توجه به کاهش آمارهای جمعیتی در دهه‌های بعد از آن نگران موضوع پیری جمعیت شاغل در حوزه اشتغال هم خواهیم بود و رفع این معضل با تحقق موضوع جوانی و افزایش جمعیت میسر می‌شود.

درمان ناباروری نقش موثری در حوزه جوانی و افزایش جمعیت دارد

در این نشست دکتر سیدجواد حسینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: درصد باروری و فرزندآوری در سطح استان قابل قبول نیست و ما همچنان ضمن تاکید بر اهمیت ازدواج و فرزندآوری به‌هنگام در حوزه جوانی جمعیت، بر موضوع فرزند بیشتر، زندگی بهتر تاکید داریم.

وی افزود: یکی از کارهای تاثیرگذار در حوزه جوانی و افزایش جمعیت درمان ناباروری و در این خصوص اقدامات موثری با همکاری مشترک حوزه‌های بهداشت و درمان انجام شده است.

رئیس مرکز بهداشت خراسان رضوی با ذکر این نکته که تلاش نیروهای خدوم این مرکز در حوزه جمعیت ستودنی است، تاکید کرد: ما فعالیت در حوزه جوانی جمعیت را یک وظیفه اجتماعی می‌دانیم و نه صرفاً یک مسئولیت کاری و در کنار آن باید مشارکت تمامی مجوعه‌ها را در این حوزه داشته باشیم تا بنیان خانواده‌ها مستحکم‌تر از قبل باشد و با اجرای سیاست‌های غلط تک فرزندی و کم فرزندی واژه‌های عمو، دایی، عمه و خاله به فراموشی سپرده نشود.

دکتر حسینی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر در حوزه جوانی و افزایش جمعیت نبود خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌ها بوده و بسیاری از زوج‌های دانشجو را داریم که تمایل به فرزندآوری دارند، اما به جهت آنکه جدای از هم هستند در این خصوص اقدام نمی‌کنند و از مسئولان کشوری درخواست داریم که در این خصوص به‌طور ویژه کار کنند تا این گروه از دانشجویان در زمان تحصیل بتوانند هم زندگی متاهلی‌شان را داشته باشند و هم اینکه از نعمت فرزند بهره‌مند گردند و این کار به زمانی که در سنین بالاتر هستند موکول نشود تا فاصله سنی زیاد میان والدین و فرزندان هم نباشد.

دکتر محمد احمدیان، مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این نشست، گفت: در حال حاضر درصد tfr  در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۲ و در سطح استان ۲.۱ است، عددی که پایین بوده و برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه جوانی و افزایش جمعیت باید این اعداد افزایش یابد.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وی افزود: عمده مشکل و دغدغه ما در موضوع کاهش جمعیت ازدواج دیرهنگام و میزان tfr پائین بوده است و از تمامی مجموعه‌ها می‌خواهیم که در موضوع ازدواج و فرزندآوری به‌هنگام کار کنند و خانواده‌ها هم در این خصوص به‌خوبی ایفای نقش نمایند و اجازه ندهند ازدواج فرزندشان با تاخیر انجام شود.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: قانون جوانی جمعیت به تمامی ارگان‌ها ابلاغ شده و گرچه مجری آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده، اما برای تمامی مجموعه‌ها تکالیفی معین شده و هرمجموعه موظف است که در این خصوص وظیفه خود را به‌خوبی و به نحو احسن انجام دهد.

احمدیان با اشاره به اینکه قرارگاه جوانی جمعیت، شروع یک حرکت تحول‌گرا و تعالی‌بخش در نظام سلامت و جمعیت پویا و سالم است، بیان کرد: هدف این قرارگاه تدوین برنامه عملیاتی در راستای ارتقاء سلامت و جوانی جمعیت، هماهنگی بین دستگاهی جهت اجرای مستمر فرآیندهای مرتبط با اجرایی سازی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و پایش و نظارت برنامه‌ها و برنامه‌های آن در دانشگاه علوم پزشکی مشهد طبق موارد ابلاغ شده در حال انجام است.

انتهای پیام 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *