روزانه ۳ میلیون لیتر بنزین در مشهد مصرف می‌شود

سادس/خراسان رضوی معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: ما در مشهد با چهار میلیون جمعیت و ۳۰ میلیون زائر مواجه هستیم و روزانه بیش از یک میلیون تردد خودرو سبک و ۴۰۰ هزار تردد موتوری در شهر داریم که خروجی آن‌ استفاده سه میلیون لیتری از بنزین است.

سید سجاد انوشه امروز، ۳۱ خرداد ماه، در رویداد کشوری مشهد شهر دوستدار دوچرخه که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر هوای پاک به یکی از دغدغه‌های جدی کلان‌شهرها تبدیل شده و اگر امروز به این مساله نپردازیم، شاید در آینده نه‌چندان دور با مسائلی جبران‌ناپذیر روبه‌رو شویم.

وی بیان کرد: زمانی که به شهرداری‌های سایر شهرهای استان می‌رسم، همواره مشهد را مثال می‌زنم زیرا در حوزه‌های مختلف پیشرو بوده است؛ البته فراز و نشیب هم داشته است. قطعا با درایت شهردار و شورای شهر در دوره جدید نیز پیشرو خواهیم بود. کمتر شهرداری را دیدم که به اندازه شهردار کنونی مشهد بر حوزه‌های نوین به ویژه هوای پاک تاکید داشته باشد.

انوشه افزود: در زمینه تاکسی برقی امکان بسیار ویژه‌ای در نظر گرفتیم و دنبال این هستیم مشهد و تهران که پایلوت اتفاقات خوب هستند، اقدامات ویژه‌ای را در حوزه‌های مختلف ناوگان به ویژه تاکسی و اتوبوس برقی و همچنین دوچرخه رقم بزنند.  

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: ما در مشهد با چهار میلیون جمعیت و ۳۰ میلیون زائر مواجه هستیم که روزانه بیش از یک میلیون تردد خودروی سبک و ۴۰۰ هزار تردد موتوری در این شهر انجام می‌شود که خروجی آن‌ها استفاده سه میلیون لیتری از بنزین است. این موضوع موجب تولید آلودگی می‌شود.

وی ادامه داد: ۶۴ درصد حجم آلودگی شهر به خودروها و ناوگان محرک بازمی‌گردد که از این میزان ۵۱ درصد مربوط به خودروهای شخصی است. پوشش بسیاری از خودروهای شخصی با مدهای حمل‌ونقلی مختلف امکان‌پذیر است که دوچرخه نیز می‌تواند مکمل بسیار خوبی باشد. در آینده‌ای نه‌چندان دور سرطان و بیماری‌های مختلف مشکلات جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کند و حجم خودروها موجب تصادف می‌شود.

انوشه با بیان اینکه مشوق‌های بسیار خوبی برای استفاده از حمل‌ونقل پاک در نظر گرفته شده، عنوان کرد: بانک مهر عامل شده و می‌توان مشوق‌های خوبی را برای شهروندان ایجاد کرد. ما نیز آمادگی داریم زیرساخت‌ها را توسعه دهیم.

معاونت امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه ایجاد دبیرخانه شهر دوستدار دوچرخه در مشهد دلایل متفاوتی دارد، تصریح کرد: یکی از دلایل این موضوع ناوگان ویژه‌ای است که در ۲ سال گذشته در مشهد شکل گرفته گ اکنون توسعه ویژه‌ای پیدا کرده است. ما مشهد را صرفا شهر مردم مشهد نمی‌دانیم بلکه شهر ایران می‌بینیم. با این نگاه شهرداری مشهد می‌تواند پایلوت خوبی برای حوزه دوچرخه‌سواری و ناوگان حمل‌ونقل پاک باشد.  

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *