ضرورت ارتقای جایگاه شهرداری‌ها در مدیریت بحران کلانشهرها

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر ضرورت ارتقای جایگاه شهرداری‌ها در مدیریت بحران کلانشهرهای کشور تاکید کرد.

به گزارش سادس، علی نصیری در چهارمین نشست کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران که با حضور روسا و مدیران بحران شهرداری‌های کلانشهرهای کشور و به میزبانی شهرداری زنجان برگزار شد، با بیان این که مدیریت بحران، موضوعی است که پیش از وقوع بحران واجد معناست، گفت: جایگاه مدیریت بحران در استانداری‌ها و شهرداری‌ها باید در عالی‌ترین شوراها تعریف شود تا بتواند بر عملکرد بقیه قسمت‌ها در حوزه ایجاد ریسک نظارت داشته باشد.

وی افزود: نمی‌توان سال‌ها به جرائم و بستر رودخانه‌ها، گسل‌ها، مسیل‌ها، حریم‌های ریلی و قنوات توجه نکرد و بعد از وقوع بحران‌هایی با منشا طبیعی از مدیریت بحران توقع پاسخگویی داشت.

نصیری در ادامه با اشاره به انواع مخاطرات طبیعی که از گذشته تاکنون احتمال وقوع آنها در کشور وجود داشته، بر اهمیت توجه به مخاطرات تازه دیگری چون حوادث ناشی از تغییر اقلیم تاکید کرد و به تشریح موضوعاتی که باید در هنگام تشکیل تجمعات انبوه در شهرها  مورد توجه قرار گیرد، پرداخت و از چیدمان محیط، در نظرگرفتن روش رفت و آمد و نحوه عبور و مرور دستگاه‌های امدادی به عنوان بخشی از این موضوعات نام برد.

وی از آمادگی تهران به منظور انتقال دانش فنی مربوط به سامانه‌ هشدار سریع به دیگر کلانشهرهای کشور و همچنین اقدامات انجام گرفته در خصوص ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه، ارزیابی ایمنی بوستان ها و معابر شهری و انتقال چک‌لیست‌های مربوط به تجمعات انبوه خبر داد و با تاکید بر لزوم ارتقای جایگاه شهرداری‌ها در مدیریت بحران استان ها گفت:‌ در ساختار مدیریت بحران کلانشهرها، شهرداری باید جانشین و قائم مقام رئیس ستاد تلقی شود و باید روی این مفهوم کار کرد تا به فرهنگ تبدیل شود.

رئیس کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران مجمع کلانشهرهای کشور در ادامه گزارشی از فعالیت این کمیسیون ارائه داد و گفت: با انتخاب اعضا، تهران برای یک دوره چهار ساله به عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب و پنج کمیته ذیل این کمیسیون شکل گرفت که مدیریت کمیته پیشگیری و کاهش خطر بر عهده کلانشهر قم، کمیته آمادگی و پاسخ بر عهده کلانشهر تبریز، کمیته پدافند غیرعامل بر عهده کلانشهر یزد، کمیته بازسازی و بازتوانی بر عهده کلانشهر همدان و کمیته بودجه و مدیریت دانش نیز برعهده کلانشهر مشهد نهاده شد.

وی افزود: وقتی کنار هم باشیم، هم‌افزایی صورت می‌گیرد. دانش را در اختیار هم قرار می‌دهیم و هنگام بحران به کمک هم می‌شتابیم، تمرین می کنیم، آموزش می‌بینیم و با هم مشکلاتمان را حل می‌کنیم،   با همین رویکرد ما تاکنون  در سیل کنارک و چابهار، آبرسانی به بیمارستان‌های شهر همدان و زلزله خوی حضور داشته‌ایم و علاوه بر این با تلاش‌های انجام گرفته این کمیسیون به عنوان  عضو حقوقی مجمع ملی کاهش خطر انتخاب شده  و یک صندلی در این مجمع دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *