مفاد عجیب در اساسنامه پنهانی سازمان لیگ فوتبال؛ شراکت موروثی!

مفاد عجیب در اساسنامه پنهانی سازمان لیگ فوتبال؛ شراکت موروثی!

اساسنامه سازمان لیگ فوتبال از بدو تاسیس این سازمان پنهان مانده اما افشای آن نشان می‌دهد که دارای بندهای عجیبی است که در هیچ اساسنامه ورزشی‌ دیده نمی‌شود. با این حال جای سوال وجود دارد که چرا در همه این سال‌ها، عزمی برای اصلاح چنین اساسنامه‌ای وجود نداشته است؟

به گزارش سادس، به نظر می‌رسد سازمان لیگ فوتبال به عنوان متولی برگزاری مسابقات در سطوح مختلف فوتبال ایران، ساختار شفافی ندارد. این ساختار غیرشفاف در برهه‌های مختلف باعث ایجاد دردسر شده که بعضی از آن‌ دردسرها همچنان پابرجاست. یکی از این موارد، اساسنامه سازمان لیگ است که در ابتدای پایه‌ریزی این سازمان در ۲۷ ماده نوشته شده اما تاکنون نه منتشر و نه اصلاح شده است.

اساسنامه مذکور در سال‌های گذشته دردسرهای فراوانی برای سازمان لیگ فوتبال به همراه داشته است که مهم‌ترین دردسر آن در پرونده‌های مالی بوده است؛ جایی که دست سازمان لیگ را در آخرین مراحل پیروزی در پرونده‌های مالی بسته و منجر به شکست این سازمان شده است. با این حال، براساس پیگیری‌های خبرنگار سادس اساسنامه سازمان لیگ فوتبال دارای مفاد عجیبی هم هست که آن را منحصر به فرد و عجیب می‌کند.

یکی از مواد عجیب و غریب این اساسنامه، ماده ۲۲ است. براساس این ماده در صورت فوت یکی از شرکا، سهم آن فرد به وراث او خواهد رسید! به عبارت ساده‌تر، سازمان لیگ فوتبال به شکل موروثی بین شرکا تقسیم می‌شود. با این توصیف، سوال پیش می‌آید که امضاء کنندگان اساسنامه سازمان لیگ فوتبال چه کسانی بودند؟

مفاد عجیب در اساسنامه پنهانی سازمان لیگ فوتبال؛ شراکت موروثی!

شرکای سازمان لیگ چه کسانی هستند؟

در اساسنامه پنهانی سازمان لیگ فوتبال توضیحی راجع به شرکا داده نشده اما عزیزالله محمدی، مهدی تاج، علی کفاشیان، مهدی محمدنبی و علی کاظمی پنج امضا کننده این اساسنامه در بدو تاسیس سازمان لیگ فوتبال هستند. نکته عجیب جایی است تاکنون هیچ عزمی برای اصلاح این اساسنامه وجود نداشته تا اساسنامه پنهان سازمان لیگ تاکنون به همین شکل باقی مانده باشد. این موضوع در حالی رقم خورده که براساس ماده ۱۲ این اساسنامه، مجمع عمومی فوق‌العاده صلاحیت تغییر اساسنامه را دارد.

مفاد عجیب در اساسنامه پنهانی سازمان لیگ فوتبال؛ شراکت موروثی!

البته در حال حاضر برگزاری مجمع عادی سازمان لیگ فوتبال هم در هاله‌ای از ابهام است چرا که تاکنون بیش از ۶ ماه از پایان دوره اعضای مجمع و هیات رییسه این سازمان گذشته و حتی مدت‌هاست دوره سرپرستی محمدرضا کشوری‌فرد به پایان رسیده اما هیچ اقدامی برای برگزاری مجمع عمومی انجام نشده است.

براساس ماده ۸ اساسنامه پنهان سازمان لیگ فوتبال، مجمع عمومی عادی موسسه (سازمان لیگ) باید ظرف مدت چهار ماه اول هر سال پس از انقضای سال مالی موسسه برگزار شود. هم‌چنین مجمع فوق‌العاده هم می‌تواند به درخواست هر یک از اعضای هیات مدیره یا شرکاء برگزار شود.

بیشتر بخوانید

چرا مجمع سازمان لیگ برگزار نمی‌شود؟

در چنین شرایطی اعضای هیات رییسه سازمان لیگ فوتبال وظیفه برگزاری مجمع عمومی این سازمان را به مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال و رییس مجمع سازمان لیگ فوتبال محول کرده‌اند. گفته می‌شود که مجمع عمومی سازمان لیگ فوتبال پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات هیات فوتبال تهران برگزار می‌شود چرا که یکی از اعضای مجمع و هیات رئیسه سازمان لیگ ممکن است رییس هیات فوتبال استان تهران باشد؛ همان‌طور که در دوره قبل حبیب‌الله شیرازی در مجمع و هیات رئیسه سازمان لیگ سمت داشته و دارد.

به همین دلیل به نظر می‌رسد شاید دلیل برگزار نشدن مجمع عمومی سازمان لیگ پیش از شروع سال ۱۴۰۲، مشخص نبودن وضعیت حبیب‌الله شیرازی در هیات فوتبال تهران بوده چرا که در صورت برگزاری مجمع در آن برهه زمانی، شیرازی می‌توانست در انتخابات مجمع و هیات رئیسه شرکت کند و برای چهار سال دیگر به عنوان عضو حقیقی حضور داشته باشد. در هر صورت باید دید در نهایت ابهامات سازمان لیگ فوتبال و اساسنامه پنهانش چه زمانی حل می‌شود و آیا عزمی برای حل این مشکلات وجود دارد یا خیر.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *