تاثیر توفان‌های حاره‌ای بر ایران چقدر است؟/نقش تغییرات اقلیمی در شدت و تعداد پدیده‌های جوی

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه تغییرات اقلیمی موجب افزایش تعداد و شدت پدیده‌های جوی می‌شود، اظهار کرد: شدت این چرخندها زیاد است و در مسیرخود آسیب‌های بسیار زیادی بر جای می‌گذارد. اقدام خاصی برای کنترل این توفان‌ها نمی‌توان انجام و تنها جان انسان‌ها را می‌توان نجات داد.

به گزارش سادس، چندی پیش سازمان هواشناسی هشدارهایی مبنی بر تغییر مسیر حرکت توفان گرمسیری «بی‌پارجوی» به سمت شمال شرق دریای عمان صادر کرد که این توفان بر آب‌های جنوب کشور تاثیر گذاشت و موجب افزایش ارتفاع موج در ساحل و فراساحل شود. به گفته بهزاد لایقی- سرپرست معاونت توسعه پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور- روند تغییرات اقلیمی سبب شده تا فراوانی وقوع توفانهای گرمسیری در دریای عمان در سال‌های اخیر به ۸۰ درصد افزایش یابد و احتمال دارد این توفان‌ها در سال‌های آینده به سواحل ایران نیز وارد شود.

بیشتربخوانید:

حرکت توفان گرمسیری «بی‌پارجوی» به سمت شمال شرق منحرف شد

توفان‌های گرمسیری در دریای عمان و لزوم آماده‌باش در سواحل ایران

صادق ضیاییان در گفت و گو با سادس، درباره تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن بر شدت و طول جریانات جوی اظهار کرد: تغییرات اقلیمی پدیده‌ای نیست که در لحظه اتفاق افتد. با تغییرات اقلیمی نظام حاکم بر جو تغییر می‌کند و موجب افزایش تعداد پدیده‌های جوی و شدت آن‌ها می‌شود.

وی درباره محل شکل‌گیری توفان‌های حاره‌ای و تاثیر تغییرات اقلیمی بر شدت آن‌ها گفت: توفان‌های حاره‌ای روی خط استوا و اقیانوس‌ها شکل می‌گیرند و در آن‌جا آغاز می‌شوند. با تشکیل یک چرخند و حرکت آن، یک منطقه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به عنوان مثال توفان حاره‌ای به نام «بی‌پارجوی» ابتدا به سمت پاکستان سپس به طرف هند حرکت کرد و فعلا در بخش جنوب شرقی هند قرار دارد و با حرکت خود موجب بارش‌های خیلی شدیدی شد البته «بی‌پارجوی» اکنون در حال از بین رفتن است و دیگر ایران را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با نزدیک شدن این چرخندها به خشکی و طی کردن یک مسیر کوتاه خشکی از انرژی آن‌ها کاسته می‌شود اما در همان فاصله و مدت زمان کوتاهی که در خشکی هستند نیز خسارات بسیار زیادی بر جای می‌گذارند و سبب آسیب‌های بسیار زیادی می‌شوند.

وی درباره میزان تاثیر این چرخندها بر ایران اظهار کرد: خوشبختانه کشور ما در موقعیتی قرار دارد که چندان تحت تاثیر این توفان‌ها و چرخندها قرار نمی‌گیرد و این چرخندهای حاره‌ای معمولا هر چند سال یک بار کشور ما را تحت تاثیر قرار می‌هند. آخرین چرخند حاره‌ای به نام «شاهین» بود که سال ۲۰۲۱ ایران را تحت تاثیر قرار داد و خساراتی را ایجاد کرد.

ضیاییان درپایان درزمینه اقداماتی که در خصوص کاهش خسارات این چرخندها می‌توان انجام داد، تصریح کرد: انرژی این چرخندها بسیار زیاد است و خسارتی که ایجاد می‌کنند نیز بسیار گسترده است. کشورهای زیادی از جمله آمریکا و ژاپن بسیار زیاد تحت تاثیر این چرخندها قرار می‌گیرند اما اقدامات زیادی نمی‌توان برای کاهش آسیب‌های این جریانات انجام داد و تنها می‌توان انسان‌ها را نجات داد تا در اثر این حوادث آسیب نبینند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *