كاهش جرم منحصر به اعمال راهبردهاي پليسي و قضائي نيست / غفلت از جرايم خرد زمينه را براي وقوع جرايم مهم هموار مي كند

 جانشين پليس پيشگيري ناجا گفت: كاهش جرم منحصر به اعمال راهبردهاي پليسي و قضائي نيست.

به گزارش  سادس به نقل از پايگاه خبري پليس، سردار معصوم بيگي در خصوص جرايم خرد اظهار کرد : اين گروه از جرايم از آن جهت اهميت پيدا مي كنند كه داراي كثرت و فراواني است و احساس ناامني را افزايش مي دهد و مقدمه اي براي وقوع جرايم مهم است، لذا غفلت از مقابله با جرايم خرد نبايستي وجود داشته باشد.

جانشين پليس پيشگيري ناجا افزود: جرايم خرد جرايمي هستند كه خسارت ناشي از آنها زياد نيست و رسيدگي به آنها پيچيدگي قضائي و حقوقي ندارد و معمولا داراي مجازات حبس كوتاه مدت و يا جزاي نقدي اندك هستند و ارزش مال مسروقه كم و خيلي قابل توجه نيست.

وي افزود: اگر چه تنش يك جرم خرد محدود است، اما به لحاظ فراواني كه دارند و اينكه خيلي از افراد جامعه در معرض بزه ديدگي اين نوع جرايم هستند بويژه در كلان شهرها و شهرهاي بزرگ، عدم كنترل آنها باعث پايين آمدن احساس امنيت و نظم عمومي مي شود، لذا پيشگيري و كنترل جرايم خرد به حفظ نظم عمومي كمك شايان مي كند.

كاهش جرم تنها وابسته به اعمال راهبردهاي پليسي و قضائي نيست

اين مقام ارشد انتظامي  خاطر نشان كرد: كاهش جرم بويژه جرايم خرد تنها وابسته به كنترل نظم و اعمال راهبردهاي پليسي و قضائي نيست بلكه عواملي نظير كاهش بيكاري، افزايش رفاه اجتماعي، ارتقاء كيفيت زندگي و رشد اقتصادي بر كنترل و كاهش جرايم تاثير گذار است.

وي با تاكيد بر اينكه همه دستگاه ها و نهادها بايد مسئولانه در پيشگيري از جرم وارد شوند و به نيروي انتظامي و قوه قضائيه كمك كنند گفت: تلاش شده است در كميته امنيتي و انتظامي اين هم گرايي و همسويي ايجاد و هم افزايي بين دستگاه ها بدست آيد و از بستر و زمينه هايي كه در ديگر دستگاه ها وجود دارد، استفاده و ظرفيت ديگر سازمان ها در پيشگيري از جرم فعال شود.

استفاده از ظرفيت هاي مردمي و مسئول سازي دو راهبرد محوري پيشگيري از جرم

سردار معصوم بيگي عنوان کرد: ظرفيت هاي مردمي و ديگر دستگاهها بايد براي پيشگيري از جرم به كمك نيروي انتظامي و قوه قضائيه بيايند و نيروي انتظامي راهبردها و برنامه هاي خوبي از جمله ايجاد و تقويت موسسات خدمات حفاظتي و مراقبتي، آموزش همگاني، توسعه واحدهاي مشاوره و مددكاري در كلانتري ها، تعامل با دستگاه هاي ذيربط، ايجاد يگان هاي حفاظت در دستگاه ها، به كارگيري پليس افتخاري را براي عملياتي كردن دو راهبرد مزبور در دست اجرا ،‌تقويت و ايجاد دارد.

جانشين پليس پيشگري ناجا، در پايان گفت: عمده جرايم خرد توسط معتادان انجام مي شود كه بايد فكر عاجلي براي آنها كرد و نيروي انتظامي هر زماني، امكانات براي نگهداري آنها فراهم شد، طرح جمع آوري معتادان را اجرا و  شاهد كاهش قابل توجه جرايم خرد بوديم.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *