ذاکر: بودجه مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه سریع‌تر پرداخت شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اتمام پروژه انتقال ۶۰۰ میلیون متر مکعب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه را اقدامی صرفا اولیه برای جلوگیری از خشک شدن این دریاچه خواند و گفت: پرداخت بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی مصوب اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه هرچه سریع‌تر باید پرداخت شود تا این دریاچه خشک نشود.

به گزارش سادس، سید سلمان ذاکر در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور، وزیر نیرو و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ضمن تشکر از اهتمام شما و کار سه شیفته قرارگاه خاتم سپاه در اتمام پروژه انتقال ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه، یادآور می شود که این اقدام چندین ساله امیدوارکننده بوده اما اقدامی اولیه صرفا برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه و پیشگیری از آسیب های خشک شدن آن از مردم بوده است.

وی افزود: اگر بخواهیم به تراز طبیعی دریاچه ارومیه که ۱۵ میلیارد متر مکعب آب در درازمدت برسیم، باید بی‌درنگ و بدون هرگونه ملاحظه ای دستور پرداخت بودجه مصوب اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه به مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد تومان را صادر نمایید و نگذارید بودجه دریاچه ارومیه دست به دست بچرخد و دریاچه خشک شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه راهکارهای احیای دریاچه ارومیه باید عملیاتی شود، گفت: خطر خشک شدن دریاچه ارومیه و طوفان نمک هنوز چند میلیون نفر و استان را در کشور تهدید می کند و غفلت از این دریاچه هرگز قابل قبول نیست.

ذاکر در ادامه عنوان کرد: استان آذربایجان غربی با چند کشور عراق، ترکیه و آذربایجان مرز مشترک دارد، ثمره زحمات نیروهای مسلح، اطلاعات، صبر مردم، قابلیت ها و مزیت های مرزی استان اقتضا می کند که این استان به توسعه صنعتی و رونق اقتصادی برسد. باید به ساخت شهرک های صنعتی مشترک بین چندین کشور همسایه و بازارچه های جدید به خصوص با ترکیه با حضور سرمایه گذاران برسیم. همچنین باید ساخت بندر خشک و پایانه صادراتی و وارداتی برای کشورهای اروپایی، حوزه خلیج و ارس برسیم و شهرستان ارومیه به قطب تجارت تبدیل شده و مشکل اشتغال و مسکن مردم و جوانان حل شود.

وی با تأکید بر اینکه همه این بایدها عملی نمی شود مگر اینکه منطقه ویژه اقتصادی ارومیه نهایی شود، عنوان کرد: چرا سازمان مناطق آزاد تجاری پس از تصویب مجلس، مجمع تشخیص و تعیین سازمان مسئول هنوز با گذشت دو سال و نیم آن را امضا و ابلاغ و اجرا نکرده است؟

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: استاندار استان آذربایجان غربی و تیم اقتصادی ایشان به جهت بالا بردن درآمد مردم و حل مشکلات معیشتی و اشتغال جوانان ارومیه دیپلماسی اقتصادی با چند کشور عراق، ترکیه و آذربایجان را شروع نموده و با تفاهم نامه های اقتصادی، اجتماعی، درمانی، ورزشی و توریستی و با رویکرد ایجاد بازارچه ها و شهرک های جدید علی الخصوص با ترکیه و آذربایجان مردم را امیدوار کردند، و خیال توسعه طلبی برخی کشورها هرگز ما نمایندگان استان، استاندار و مردم و نیروهای مسلح را از مزیت های مسلم مرزی که با معیشت، اشتغال و تجارت سبک گره خورده غافل نمی کند و هرگز این رفتارها اختلافی بین مردم منطقه و مسئولین استان ایجاد نکرده و نخواهد کرد و طرف مقابل باید بداند بازی با دم شیر عاقبت خوبی ندارد.

ذاکر در پایان تأکید کرد: از وزارت امور خارجه، وزارت کشور و معاون حقوقی قوه قضائیه رسیدگی به موضوع و گزارش نتیجه آن به مردم و مجلس را خواستارم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *