انجام مطالعات آبخیزداری ۲۰ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اهمیت اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری در جلوگیری از فرسایش خاک گفت: در حال حاضر در کشور کار مطالعات آبخیزداری ۲۰ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی انجام شده و برنامه‌ریزی برای اجرای آن را در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گزارش سادس دکتر عباسعلی نوبخت در جمع مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه یک کشور در مشهد  با یادآوری مأموریت راهبردی سازمان گفت: وظیفه قانونی و مأموریت ما به عنوان سربازان امنیت زیستی کشور حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ابعاد کاری وسیع این سازمان و حمایت مسئولان ارشد نظام از طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تأکید کرد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ضامن امنیت زیستی کشور است و امنیت زیستی، امنیت غذایی و در نهایت امنیت ملی کشور را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اهمیت اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری در جلوگیری از فرسایش خاک گفت: در حال حاضر در کشور کار مطالعات آبخیزداری ۲۰ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی انجام شده اسن و برنامه‌ریزی برای اجرای آن را در دستور کار قرار داده‌ایم و این ظرفیت می‌تواند با فعالیت‌های بیولوژیک و بیومکانیک تکمیل گردد.

نوبخت با تاکید بر پیشینه تاریخی و مذهبی کشور ایران که تاکیدات فراوانی بر کاشت و نگهداری درختان شده است، اطمینان داد تا با مدیریت صحیح، اصولی و علمی از ظرفیت‌های بالقوه و مشارکت مردم در راستای اجرای این طرح ملی استفاده شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از همکاری شرکت‌ها و صنایع در راستای مسئولیت اجتماعی خبر داد و اظهارکرد: برای موفقیت در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت همراهی مردم و دستگاه‌های اجرایی موثر خواهد بود.

وی خطاب به مدیران کل استان‌ها با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان از جمله هلال احمر، بسیج، سپاه و جوامع محلی گفت: ظرفیت‌سازی هم به لحاظ مادی و هم نیروی انسانی را باید خودمان شناسایی و فعال کنیم.

نوبخت یادآور شد: همه موظفیم به بهترین وجه ممکن کمک کنیم تا این طرح به خوبی و به نفع مردم و نظام اجرا شود.

در بخش دیگری از این نشست دکتر علی علیزاده – رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور – گفت: پایه و اساس طرح کاشت یک میلیارد درخت مردم هستند.

رئیس کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تأکید کرد: باید منابع طبیعی تجدید شونده پایدار داشته باشیم تا امنیت غذایی حاصل شود.

وی اضافه کرد: اساس کار طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت باید بر حمایت و جلب مشارکت‌های مردمی استوار باشد علاوه بر آن استان‌ها می‌بایست با مشارکت صنایع و معادن نسبت به جذب منابع مالی این طرح اقدام و از ظرفیت‌های بزرگ همچون بسیج استفاده بهینه کنند.

رئیس کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با تاکید بر اینکه لازمه این کار این است که همچون طبیعت، آرام و مستمر به پیش برویم، یادآوری کرد که نباید این طرح بزرگ را عجله‌ای و بدون مطالعه اجرا کرد.

علیزاده با بیان اینکه رشد کاشت درخت سالیانه از ۵۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون نهال کار بزرگی است لیکن با رعایت جنبه‌های علمی و مطالعاتی، این طرح را می‌توان به خوبی اجرا کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع همچنین تأکید کرد که به عنوان رئیس کمیته علمی حمایت قطعی خود را از اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اعلام می‌دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *