ایجاد ظرفیت مونتاژ ۵۰۰ واگن قطار مترو در واگن سازی تهران

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از تلاش شرکت واگن سازی تهران برای ایجاد ظرفیت مونتاژ ۵۰۰ واگن خبر داد و گفت: این شرکت باید برای مونتاژ ۶۳۰ واگن قطار جدید خریداری شده، آماده شود.

به گزارش سادس، جعفر تشکری هاشمی در حاشیه بازدید از شرکت واگن سازی تهران در جمع خبرنگاران در تشریح این بازدید، گفت: امروز فرصتی شد که با حضور مدیران عامل شرکت مترو و شرکت بهره برداری مترو بازدیدی از واگن سازی تهران داشته باشیم. دل نگرانی ما در حوزه اورهال قطارهای مترو باعث شد که این بازدید انجام شود و آنچه که مشاهده کردیم در این شرکت بسیار امیدبخش بود.

وی افزود: حس خوبی در کارخانه مشاهده شد. این در حالی بود که در بازدید یک سال پیش گله مندی را در خصوص نبود شتاب لازم در کارخانه مطرح کردم ولی امسال روحیه پویایی و تحرک خوبی در این مجموعه مشاهده شد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: خوشبختانه برای سال جاری ۲۹ رام قطار شامل ۱۶ رام قطار AC و مابقی نیز قطار CC اورهال خواهد شد و این در شرایطی است که محرومیت‌های ناشی از تحریم باعث شده تهیه قطعات مشکل باشد، ولی خوشبختانه اورهال قطارها در حال انجام است. همچنین در مورد خریدهای خارجی نیز اقداماتی انجام شده و شورا نیز در این حوزه حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد تا برای خریدهای لازم مشکلات کاهش پیدا کند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص موضوع خرید ۶۳۰ واگن مترو و لزوم ایجاد آمادگی برای مونتاژ آنها در شرکت واگن سازی تهران گفت: این کارخانه در حال حاضر حدود ۳۰۰ واگن برای تولید ظرفیت دارد و می‌توانند تا ۵۰۰ واگن در اینجا ظرفیت ایجاد کنند. تدارکات لازم برای واگن‌های جدید صورت گرفته و امیدواریم در این راستا پشتیبانی‌ها از سوی شرکت مترو نیز انجام شود.

وی ادامه داد: در سال جاری ۱۵۵۰ میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده تا کار تعمیرات در مترو بدون دغدغه مالی پیگیری شود. همچنین ۱۸۵۰ میلیارد تومان نیز در این حوزه قرارداد بسته شده و تعهد ایجاد شده است.

الزامی برای تولید انبوه قطعات داخلی که به صرفه نیست نداریم

تشکری هاشمی در خصوص ساخت قطار ملی نیز گفت: قبلا بازدیدی از این قطار داشتم. بخش اعظم آن در داخل کشور تولید و در حال تولید است؛ اما بی تردید ما هیچ الزامی نداریم قطعاتی که تولید انبوه آنها به صرفه نیست را در داخل کشور تولید کنیم. در حقیقت نباید تولید برخی قطعات برای ما هزینه بسیاری داشته باشد. لذا انتظار نداریم قطار ملی به صورت ۱۰۰ درصدی تولید داخل باشد و هر میزان که به صرفه باشد باید در داخل تولید شود.

وی تاکید کرد: ۸۵ درصد سهم داخلی سازی تولید این قطار گزارش شده ولی این موضوع باید توسط اهل فن بررسی و مورد تأیید قرار گیرد. اینکه جز چین از کشور دیگری نمی‌توانیم این قطارها را تهیه کنیم حرف درستی نیست بلکه تهیه قطارهای مترو از کشورهای مختلف به روابط تجاری میان کشور ما با سایر کشورها مرتبط است بخشی از خرید قطارها به گونه‌ای است که باید در داخل کشور مونتاژ شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *