خدمات حفظ باروری مانند فریز تخمک، تحت پوشش بیمه قرار ندارند

رییس پژوهشگاه ابن‌سینا جهاد دانشگاهی با بیان این‌که خدمات حفظ باروری مثل فریز تخمک تحت پوشش بیمه طرح جوانی جمعیت قرار ندارند، گفت: تحت پوشش قرار گرفتن خدمات حفظ باروری می‌تواند پیگیری و درخواست شود.

به گزارش سادس، بهترین سن فرزندآوری بین ۲۵ تا ۳۰ سال عنوان می‌شود، ولی به گفته کارشناسان و صاحب‌نظران، در ایران ازدواج و فرزندآوری به دلایل مختلف به تعویق می‌افتد و افراد در سنین بالاتر اقدام به ازدواج و فرزندآوری می‌کنند. به همین دلیل ممکن است به دلایل مختلف افراد از جمله کاهش کیفیت تخمک‌ها درگیر مشکل ناباروری‌ شوند.

دکتر محمدرضا صادقی، رییس پژوهشگاه ابن‌سینا جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با سادس در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به این شرایط، خدمات حفظ باروری مثل فریز تخمک و … مشمول بیمه می‌شوند یا تسهیلاتی برای حفظ باروری ارائه می‌شود؟ گفت: بخشی از خدمات حفظ باروری باید برای زنانی انجام شود که ازدواج نکرده‌اند و برنامه‌ای برای ازدواج ندارند و می‌خواهند تخمک خود را برای آینده نگهداری کنند. در قانون جوانی جمعیت عنوان شده زوجی که سند رسمی ازدواج داشته باشند و در شناسنامه آن‌ها فرزندی ذکر نشده باشد و یا فرزند دارند و دچار ناباروری ثانویه شده‌اند، تحت پوشش درمان ناباروری قرار می‌گیرند. به همین دلیل خدمات حفظ باروری تحت پوشش بیمه‌های طرح جوانی جمعیت قرار نمی‌گیرند.

رییس پژوهشگاه ابن‌سینا ضمن بیان این‌که تحت پوشش قرار گرفتن خدمات حفظ باروری می‌تواند پیگیری و درخواست شود، گفت: گاهی مسئولین و تصمیم‌گیران عنوان می‌کنند که این کار، یک مسیر فرعی ایجاد می‌کند؛ چراکه تمام تلاش نظام و سیستم، برنامه‌ریزی برای تسهیل ازدواج است. اعلام این‌که زنان می‌توانند تخمک‌های خود را فریز کنند و نگران ازدواج نکردن نباشند، می‌تواند مسیر فرعی ایجاد کند. بنابراین شاید یک دغدغه‌ای که این خدمات را پوشش نمی‌دهند، این موضوع باشد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بخش عمومی خدمات حفظ باروری مثل دارو و اعمال جراحی پوشش داده شده و مورد حمایت بیمه‌ای قرار می‌گیرد؛ ولی به طور حتم فریز تخمک و هزینه‌ای که سالیان متمادی برای نگهداری از این تخمک پرداخت می‌شود، شامل پوشش بیمه‌ای نخواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *