وضعیت منابع آموزشی از حیث کیفیت عکس و تصویرگری مطلوب نیست/لزوم حمایت از تنوع بخشی منابع آموزشی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌‍ریزی آموزشی با بیان اینکه این سازمان در موقعیتی قرار دارد که باید از تنوع بخشی به فرصت‌ها و منابع آموزشی متکثر حمایت کند گفت: منابع آموزشی ما از حیث عکس و تصویرگری ازنظر کیفی در وضعیت مطلوب و ایده آل قرار ندارند و جشنواره دوسالانه عکس و تصویرگری از مهمترین مسیرها برای جبران این کاستی‌ها به شمار می‌رود.

 به گزارش سادس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی لطیفی در دوازدهمین دوره جشنواره ملی دوسالانه عکس و تصویرگری رشد که در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد، با بیان اینکه یکی از سیاست‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به عنوان مسئول برنامه‌ درسی، تنوع بخشی به فرصت‌های یادگیری و منابع آموزشی است گفت: اکنون یک ضرورت در زمانه ما، در دسترس بودن مواد و محتوای متنوع و جذاب است و نهاد آموزش و پرورش چاره‌ای ندارد جز اینکه به این تنوع بخشی بیندیشد.

وی افزود: بسیاری از اهدافی که به دنبال آن هستیم با یک رسانه آموزشیِ واحد امکان تحقق ندارد. سازمان پژوهش در موقعیتی قرار دارد که باید از تنوع بخشی به فرصت ها و منابع آموزشی متکثر حمایت کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌‍ریزی آموزشی با بیان اینکه عکس و تصویرگری و جشنواره‌هایی که سازمان پژوهش با توجه به این ضرورت برگزار می‌کند نیازمند بازتعریف هستند اظهار کرد: جشنواره‌ها باید با توجه به نیاز آموزش و پرورش بازمهندسی و بازتعریف شوند که این ضرورت امسال تاحدودی در این جشنواره دنبال شده ولی باید تقویت شود.

لطیفی تاکید کرد: نیازمند تصاویر و طراحی ها و عکس های شوق برانگیز، تربیت کننده و آموزشی هستیم.

وی با بیان اینکه منابع آموزشی ما از حیث عکس و تصویرگری ازنظر کیفی در وضعیت مطلوب و ایده آل قرار ندارند و این جشنواره از مهمترین مسیرها برای جبران این کاستی‌ها به شمار می‌رود گفت: نیاز ما به عکس و تصویرگری صرفا برای آموزش نیست. درست است که تصویر و عکس در تعمیق آموزش اثر دارد، اما مسئله مهم پرورش است. خوانش تصویر به رشد توانمندی‌ها و خلاقیتهای دانش آموزان کمک می‌کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌‍ریزی آموزشی افزود: رویکرد جشنواره باید به این سمت برود که نقش تصویر و عکس را نه به مثابه ابزار آموزش دهنده بلکه به عنوان موقعیت رشد و پرورش دهنده دانش آموز درنظر بگیرد. جشنواره یکی از مهمترین فرصت‌های ماموریت پذیری سازمان نسبت به ماموریت‌هایش است.

لطیفی با اشاره به اینکه بعضا این تصور وجود دارد که ما بیشتر متصدی و تولیدکننده صرف محتوا هستیم گفت: در گذشته مسیری برای اصلاح این ذهنیت طی شده و باید در ادامه آن مسیر مصمم باشیم. باید از تصدی گری به سمت تامین مواد و محتوای آموزشی از سوی افراد و نهادهای بیرونی هم حرکت کنیم و جشنواره عکس رشد هم از این حیث فرصت مغتنمی است که باید قدر آن را بدانیم.

به گزارش سادس، سیدعلی موسوی، دبیر دوازدهمین دوره جشنواره ملی دوسالانه عکس و تصویرگری رشد با بیان اینکه زبان تصویر زبانی است که انسان‌ها می‌توانستند عواطف، احساسات و هرآنچه پیرامون شان می‌گذشت را روایت کنند گفت: به همت دفتر انتشارات کمک آموزشی، فراخوان جشنواره در دو گروه سنی دانش آموزی و بزرگسال مهرماه سال گذشته منتشر شد.

وی افزود: ۷۷۵۲ اثر از ۱۶۱۷ هنرمند دریافت کردیم که ۶۹۳۸ عکس و ۵۸۷ مورد تصویرگری بود که در این میان ۱۷۶۵ اثر مربوط به گروه دانش آموزی، ۳۵۷ اثر مربوط به هنرمندان حرفه ای و ۶۸۰ اثر مربوط به هنرمندان فرهنگی بود. آثار گروه معلمان و مربیان در فرایند مجزایی بررسی و داوری شد. هیئت انتخاب در بخش عکس از بین عکس‌های رسیده ۳۳۷۰ قطعه را پالایش کرد و در انتخاب هیئت داوران قرار داد.

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره ملی دوسالانه عکس و تصویرگری رشد با اشاره به اینکه هیئت داوران بخش عکس پس از بازبینی‌های متعدد ۳۵ عکس دانش آموزی، ۴۳ عکس در بخش معلمان و مربیان و ۹۹ عکس در بخش عکاسان حرفه‌ای را جهت نمایش در نمایشگاه انتخاب کرد گفت: هیئت داوران بخش تصویرگری نیز در بخش دانش آموزی ۹ اثر، در بخش معلمان و مربیان ۲۰ اثر، در بخش هنرمندان حرفه‌ای ۵۸ اثر برای نمایشگاه انتخاب کردند.

موسوی افزود: از بین آثار نمایشگاهی در گروه بزرگسال بخش عکس هفت نفر حائز رتبه و ۱۲ نفر شایسته تقدیر شناخته شدند. در گروه دانش آموزی پنج نفر به طور مساوی برگزیده و سه نفر شایسته تقدیر شناخته شدند. همچنین از بین آثار نمایشگاهی بخش تصویرگری و در گروه بزرگسال ۱۲ نفر حائز رتبه و دونفر شایسته تقدیر شناخته شدند. در این بخش در گروه دانش آموزی چهارنفر به طور مساوی برگزیده شدند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *