دهدار می‌تواند المپیکی شود/ موسوی مثل سرباز خواسته کادرفنی را انجام داد

دهدار می‌تواند المپیکی شود/ موسوی مثل سرباز خواسته کادرفنی را انجام داد

سادس/خوزستان سرمربی سابق تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان ایران به تشریح عملکرد دو وزنه‌بردار خوزستانی تیم ملی اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا پرداخت و معتقد است رضا دهدار توانایی کسب سهمیه المپیک را دارد.

حمید رشیدی در گفت‌وگو با سادس در ابتدا با اشاره به عملکرد سید ایوب موسوی در دسته ۹۶ کیلوگرم این رقابت‌ها، اظهار کرد: به نظر من موسوی با غیرت خودش به عنوان یک سرباز آن چه کادر فنی از او در جهت گرفتن امتیاز تیمی خواسته بود به نحو شایسته انجام داد. ایوب موسوی با ۵۷ امتیاز بر اساس وزنه‌های زده شده کسب کرد تا ایران در کورس قهرمانی تیمی در مسابقات آسیایی قرار بگیرد. موسوی به دلیل آسیب‌دیدگی که قبلا در پی یک حادثه ناگوار برای او پیش آمده بود، مدتی تمرین نداشت و اخیرا تمرینات خود را آغاز کرده بود و به نظرم با توجه به مدت زمان تمرینی کوتاهی که داشت، همان‌طور که گفتم کادر فنی از او انتظار رکورد بالا نداشت.

وی همچنین درباره عملکرد رضا دهدار در دسته  ۱۰۲ کیلوگرم نیز خاطرنشان کرد: این دسته جزو دسته‌های المپیکی ۲۰۲۴ است و وزنه‌بردارانی می‌توانند در این رویداد شرکت کنند که با ثبت رکوردهای لازم بتوانند جواز حضور در المپیک را کسب کنند. پس در این دسته مهم‌تر از مدال و امتیاز تیمی، ثبت یک مجموع رکوردی خوب است. دهدار در سه، چهار سال اخیر با توجه به این که یک جوان باانگیزه است نشان داده که سال به سال اراده او محکم‌تر می‌شود؛ او در سال ۲۰۱۹ با کسب مدال جهانی به عرصه وزنه‌برداری ورود کرد و در ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نیز موفق به کسب مدال آسیایی و جهانی شد. او امسال تصمیم جدی برای المپیکی شدن دارد و با توجه به وزن مناسب بدنی‌اش، برای این دسته بسیار مناسب بوده می‌تواند به این مهم دست پیدا کند.

این مربی وزنه‌برداری بیان کرد: هدف نهایی هر ورزشکاری حضور در المپیک است که به نظر من رضا دهدار با توجه به سن و سالی که دارد، این مهم برای او دست‌یافتنی است. ضمن اینکه با توجه به موفقیت‌هایی که تاکنون کسب کرده اعتماد به نفس خوبی دارد و خوشبختانه مصمم تمرین می‌کند.

وی عنوان کرد: در مسابقات روز جمعه که دهدار در دسته ۱۰۲ کیلوگرم به روی تخته رفت، ما شناخت دقیقی از پشت صحنه مسابقات نداریم زیرا هر ورزشکاری در رشته وزنه‌برداری یا هر رشته دیگر، حتی اگر آمادگی صددرصدی هم داشته باشد، مهم این است که بدن او در روز مسابقه به بهترین نحو آماده شود و من نمی‌دانم در روز مسابقه دهدار چه گذشت اما احساسم این است که اگر اعتماد و شناخت روحی روانی بیشتری بین دهدار و کادر فنی بود او طبیعتا نتیجه بهتری کسب می‌کرد. ضمن اینکه به نظر من شروع حرکت یک‌ضرب و دوضرب رضا دهدار باید با وزنه‌های بالاتری شروع می‌شد. حرکت یک‌ضرب رضا دهدار با ۱۶۶ کیلوگرم بود که نشان از سبکی وزنه برای او داشت که البته فکر می‌کنم استراتژی کادر فنی برای کسب امتیاز تیمی و کسب مقام تیمی بود که البته تفکر خوبی است ولی به نظرم این تفکر در دسته‌ای مثل ۹۶ کیلوگرم جواب می‌دهد اما در دسته ۱۰۲ کیلوگرم که المپیکی بود، استراتژی که انتخاب وزنه در یک دسته المپیکی و غیرالمپیکی باید متفاوت باشد.

رشیدی گفت: دهدار در حرکت دوم یک‌ضرب ۱۷۲ کیلوگرم را بالای سر برد که خیلی بی‌نقص و سبک آن را بالا برد و این نشان می‌دهد این وزنه‌بردار توانایی زدن این ضربه در حرکت اول را داشت. این که در حرکت سوم وزنه ۱۷۹ کیلوگرم انتخاب می‌شود این از نظر فنی یک ایراد است زیرا بین حرکت دوم و سوم ۷ کیلوگرم اختلاف بود، در حالی که اختلاف بین این حرکت در این دسته المپیکی باید کمتر باشد. پس اگر دهدار توانایی زدن ۱۷۹ کیلوگرم را داشت، چرا در وزنه اول برای او ۱۶۶ کیلوگرم انتخاب شد و این همخوانی ندارد. البته قصد زیر سؤال بردن کسی را ندارم و تنها از نظر من می‌توانست انتخاب وزنه‌ها به صورت دیگری باشد و نکاتی که می‌گویم دلسوزانه است.

وی ادامه داد: دهدار وقتی در حرکت یک‌ضرب با رقبای خود در جدول دچار اختلاف امتیازی شد، طبیعتاً روی روحیه او در زدن حرکت دوضرب تأثیر گذاشت و باز هم دیدیم تفکر جمع کردن امتیاز تیمی برای قرار گرفتن تیم ملی روی سکو در حرکت دوضرب رضا دهدار ملاک تیم ملی بود. در حرکت اول ۲۰۴ کیلوگرم برای دهدار انتخاب شد که باز هم سبک بود. در حرکت دوم نیز ۲۱۱ کیلوگرم انتخاب شد که دهدار آن را بالای سر برد و دیدیم در حرکت سوم ۱۰ کیلو بیشتر، یعنی ۲۲۱ کیلوگرم انتخاب شد که با این تصمیم می‌خواستند دهدار هم به مدال طلای دوضرب و هم به برنز مجموع دست پیدا کند که به نظر من این اختلاف وزنه‌ای مشکل‌ساز شد.

این مربی باسابقه وزنه‌برداری عنوان کرد: به هر حال این که رضا دهدار جوان باانگیزه و شایسته خوزستانی در این رقابت‌ها در رده پنجم قرار گرفت به این دلیل بود که در دو تفکر کادر فنی گرفتار شده بود؛ یکی کسب امتیاز تیمی برای رفتن تیم ملی روی سکو و دیگری هم ثبت رکوردهای لازم برای ورود به المپیک بود. به نظر من کسب مقام پنجمی از شایستگی‌های دهدار کم نمی‌کند و باز هم فرصت برای جبران وجود دارد. معتقدم این رقابت توانست ارتباط خوبی بین وزنه‌بردار و سرمربی جوان و باتجربه تیم ملی یعنی نواب نصیرشلال ایجاد کند و طبیعتاً با ایجاد اطمینان بیشتر بین کادر فنی و دهدار، مطمئنا در مسابقات بعدی نتایج بهتری رقم خواهد خورد تا دهدار هم بعد از نصیرشلال بتواند بار دیگر خوزستان را در وزنه‌برداری المپیکی کند. همه باید کمک کنند تا دهدار به المپیک برسد.

وی گفت: رضا دهدار توانایی کسب سهمیه المپیک را دارد که امیدوارم اعتماد به نفس لازم از سوی کادر فنی به او القا شود و مسئولان ورزش خوزستان نیز از او حمایت داشته باشند. از همه مهم‌تر به نظرم اعتماد به نفس و انگیزه دهدار مطمئناً به او در رسیدن به المپیک کمک شایانی خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *