نقش ماما در اورژانس زایمانی جدی گرفته شود/نقش ماماها در «پزشکی خانواده» پررنگ می‌شود

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه باید نقش ماما در اورژانس زایمانی در کنار متخصص زنان جدی گرفته شود، گفت: موضوع سختی کار مامایی دغدغه‌ای درست است و لازم است د در سال ۱۴۰۲ به این امر توجه ویژه‌ای شود.

به گزارش سادس،‌ دکتر حسن واعظی در همایش بزرگداشت روز جهانی ماما، گفت: بحث جوانی جمعیت و حمایت از خانواده از دغدغه‌های مهم در جامعه و بویژه وزارت بهداشت است و نقش مامایی در این زمینه پررنگ است؛ چراکه در طول دوره بارداری یک ماما در کنار مادر باردار حضور دارد و از او مراقبت می‌کند. موضوع استفاده از پنجره جمعیتی نیز در این بین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که هر سه قوه و بویژه وزارت بهداشت بر آن تاکید دارند.

وی افزود: اورژانس زنان با حضور ۲۴ ساعته نیروی مامایی عجین است و این عزیزان می‌توانند در این حوزه مطالبه‌گر بوده و نقش پررنگ خود را در این حیطه ایفا کنند. خیلی از نکاتی که در زمینه مسائل صنفی مامایی وجود داشت شاید طی ۱۰ یا ۱۲ سال گذشته سرانجام مشخصی نداشت اما در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ باید پوشش داده شود. باید نقش ماما در اورژانس زایمانی در کنار متخصص زنان جدی گرفته شود. دستورالعمل‌هایی که در این حوزه وجود دارد از جمله دستورالعمل‌های ترویج زایمان طبیعی از نکاتی است که ماما در آن نقش آفرینی می‌کند.

او تاکید کرد: خوشبختانه خارج از بیمارستان برای مداومت مراقبت مادر باردار در حوزه مامایی قدم‌های خوبی برداشته شده است. موضوع سختی کار این شغل دغدغه درست ماماها است که باید به درستی به آن نگاه شود و باید در سال ۱۴۰۲ به این امر توجه ویژه‌ای معطوف شود. بحث جایگاه تشکیلاتی ماماها و مجوزهای استخدامی وزارت بهداشت و همچنین تاسیس اورژانس بیمارستانی تک تخصصی در سال جاری با کمک مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهد شد.

واعظی ادامه داد: از زمان آغاز به کار برنامه پزشکی خانواده نقش ماما هم مشخص بوده است اما درصدد هستیم تا این نقش از گذشته پر رنگ‌تر شود و در نسخه ۰۳ برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع نقش ماما کاملا مشخص شده است.

او با تاکید بر لزوم ارتقای جایگاه آموزشی ماماها و توانمندی آنها، بیان کرد: ان‌شاءالله بتوان با برگزاری دوره‌های توانمندسازی به این هدف دست یافت. جایگاه ارائه خدمت مستقل برای گروه مامایی باید فراهم شود چراکه دغدغه خانواده برای سلامت مادر باردار و نوزاد موضوع مهمی است که وظیفه ماما را سنگین‌تر می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *