هشدار سازمان ملل درباره بازگشت «ال‌نینو» و جهش دما

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که احتمال بازگشت پدیده اقلیمی «ال نینو» در نیمه دوم سال جاری میلادی (۲۰۲۳) بسیار بالاست و احتمالا به افزایش گرما، خشکسالی یا بارندگی در مناطق مختلف جهان منجر خواهد شد.

به گزارش سادس به نقل از یورونیوز،‌ «ال نینو» و «لا نینا» پدیده‌های اقلیمی هستند که منجر به وقوع ناهنجاری در دمای آب در سطح اقیانوس‌ها می‌شوند و پیامدهایی برای آب و هوای جهانی دارند.

«ال نینو» بطور کلی با افزایش دما و افزایش خشکسالی در برخی از نقاط جهان و در عین حال باران‌های شدید در برخی کشورهای دیگر همراه است و در مقابل «لا نینا» اثراتی معکوس مانند کاهش دما دارد.

پدیده «لا نینا» که در سه سال گذشته غالب بوده به‌ تازگی به پایان رسیده است و به رغم تأثیر تعدیل‌کننده‌ای که بر دما دارد، هشت سال گذشته گرم‌ترین سالها در تاریخ بوده است.

بدون «لا نینا» وضعیت گرم شدن هوا می‌توانست بدتر هم بشود و این در حالیست که سازمان جهانی هواشناسی در گزارشی تازه نسبت به بازگشت ال نینو و متعاقب آن، جهش جدید دما هشدار می‌دهد.

رئیس بخش خدمات پیش‌بینی اقلیم منطقه‌ای در این سازمان می‌گوید: ال نینو با جهش جدید دما در سطح جهانی همراه خواهد بود با این حال اثرات دمایی آن را اندکی با تاخیر احساس می‌کنیم.

وی در عین حال تاکید کرد که این سازمان در حال حاضر نمی تواند شدت و طول دوره ال نینو را پیش بینی کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *