واکنش فیده به چهره جدید قهرمان شطرنج جهان

واکنش فیده به چهره جدید قهرمان شطرنج جهان

شطرنج‌باز چینی موفق شد قهرمان جهان شود و پس از حدود ۱۰ سال این عنوان را از کارلسن بگیرد.

به گزارش سادس، در جریان دیدارهای تکمیلی مسابقات قهرمانی شطرنج جهان، یان نپومنیشی از روسیه و دین لیرن از چین به مصاف هم رفتند که در پایان دین لیرن توانست با پیروزی در دیدار آخر سریع تای‌برک عنوان قهرمانی شطرنج جهان را به دست بیاورد.

مسابقات شطرنج قهرمانی جهان در ۱۴ دیدار برگزار شد که شطرنج‌بازان روس و چینی به تساوی ۷ بر ۷ دست یافتند تا کار برای تعیین قهرمانی به دیدار تکمیلی کشیده شود.

این عنوان در حالی به دست آمد که مگنوس کارلسن، قهرمان پیشین شطرنج جهان، از حضور در این مسابقات انصراف داده بود.

فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) درباره این پیروزی نوشت: دین لیرن با قهرمانی در جهان، تاریخ‌ساز شد. این شطرنج‌باز چینی با غلبه بر رقیب روس در آخرین بازی تای‌برک، هفدهمین قهرمان جهان شطرنج فیده شد و تاریخ سازی کرد.

زمانی که این دو شطرنج‌باز در هتل مجلل سه هفته طاقت‌فرسا درگیر نبرد بودند، فضا پرتنش بود. هتل مملو از تماشاگرانی بود که از نزدیک پخش زنده را دنبال و مشتاقانه لحظه تعیین‌کننده را پیش‌بینی می‌کردند.

تای‌برک شامل چهار بازی سریع، با کنترل زمان هر کدام ۲۵ دقیقه، به اضافه ۱۰ ثانیه افزایش در هر حرکت بود.

در شطرنج سریع که به طور جداگانه از شطرنج کلاسیک رتبه‌بندی می‌شود، دین لیرن در رتبه دوم جهان قرار دارد؛ درست پس از مگنوس کارلسن. این در حالی است که شطرنج‌باز روس در رتبه هفتم جهان قرار داشت.

فیده با توضیح مفصل این مسابقات ادامه‌ داد: نپومنیشی نتوانست ناامیدی خود را پنهان کند. قبل از اینکه حرکت نهایی را انجام دهد، با عصبانیت و ناامیدی کارش را به اتمام رساند. در حالی که نپو عصبی از صندلی خود بیرون پرید، دین شوکه به نظر می رسید؛ چرا که به مهره‌ها خیره شده بود و با این واقعیت کنار می‌آمد که او هفدهمین قهرمان جهان است.

در آخرین نشست خبری این رویداد، دین گفت که می‌خواهد این پیروزی را به دوستان، مادر و پدربزرگش تقدیم کند: «من از چهار سالگی شروع به یادگیری شطرنج کردم. ۲۶ سال را صرف بازی، تجزیه و تحلیل، تلاش برای بهبود توانایی شطرنج خود با روش‌های مختلف، با روش‌های مختلف تغییر کردم. فکر می‌کنم همه کارها را انجام دادم. گاهی فکر می‌کردم به شطرنج معتاد شده‌ام، زیرا گاهی بدون تورنمنت، آنقدر خوشحال نیستم. گاهی برای یافتن سرگرمی‌های دیگری تلاش می‌کردم تا خوشحالم کند. این مسابقه نشان‌دهنده عمق روح من است.»

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *