اصلاح قانون به‌کارگیری سلاح محیط‌بانان به کجا رسید؟

سادس/گلستان فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور اعلام کرد: قانون استفاده از سلاح و حمایت بیمه‌ای از محیط‌بانان حدود سه سال گذشته با پیگیری‌های انجام شده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی امروز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: در قانون به‌کارگیری سلاح اسمی از محیط‌بان برده نشده بود و همین مسئله ما را دچار ابهام کرد که چه سلاحی در اختیار محیط‌بانان قرار گیرد و در چه وضعیتی می‌توانند از سلاح خود استفاده کنند که برای این مسئله پیگیری‌های مکرر انجام شده و در نهایت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح و مصوب شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به این پرسش که محیط‌بان در چه شرایطی می‌تواند از سلاح استفاده کند، پاسخ داد: در حال حاضر محیط‌بان می‌تواند سلاح داشته باشد و حمل سلاح قانونی است و برابر این قانون زمانی که جان یک محیط‌بان و همکاران وی توسط مخربان محیط زیست یا سلاح گرم و یا سرد و غیره در خطر باشد و بدون استفاده از سلاح نتواند جان خود و سایر محیط‌بانان را نجات دهد اجازه استفاده از سلاح را خواهد داشت.

محبت‌خانی متذکر شد: روایت برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه قانون به کارگیری سلاح برای محیط‌بانان وجود ندارد صحیح نیست در واقع ما درخواست کردیم شرایط خاصی به قانون به کارگیری سلاح اضافه شود که این شرایط پیشنهادی ما مورد قبول مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت در واقع قانون به کارگیری سلاح ملغی نشده و همچنان موجود است اما اخیراً درخواست یک گشایش بیشتری در این قانون داشتیم که مجلس با آن موافقت نکرد.

وی ادامه داد: ما پیشنهاد دادیم اگر افرادی وارد محدوده چهارگانه محیط زیست شده و شکار غیرمجاز داشتند و محیط بانان موفق به دستگیری آنان نشدند، بتوانند به موتور و یا خودرو آنها شلیک کنند که این درخواست مورد قبول مجلس واقع نشد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه نگاه ما حرکت محیط‌بانان به سمت اقدامات سلبی نیست، بیان کرد: گرچه ما قانون به کارگیری سلاح محیط‌بانان را به جد پیگیری کردیم تا در قبال معدود مجرمان محیط زیستی به کار گیرند اما معتقدیم محیط‌بانان صفحه نخست فرهنگ‌سازی محیط زیست هستند و باید در راستای فرهنگ‌سازی و ارتقای فرهنگ محیط زیستی در جامعه تلاش کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *