برنامه طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال برای «احیای جنگل‌ها»

باتوجه به قرار گرفتن ایران در کمربند خشک و نیمه‌خشک، چندی پیش طرحی با عنوان کاشت یکی میلیارد اصله نهال مطرح شد که انتقادات بسیاری برآن وارد شد اما پس از برگزاری جلسات متعدد به مرحله شناسایی عرصه‌های کاشت و گونه‌های مناسب با اقلیم هر منطقه رسید و به گفته معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور – کاشت ۳۰۰ میلیون اصله نهال برای احیای جنگل‌ها در نظر گرفته شده است.

به گزارش سادس، با توجه به اینکه ایران جزو کشورهایی با پوشش گیاهی کم است و تنها هفت درصد از کل آن را جنگل تشکیل می‌دهد، نیاز به افزایش فضای سبز کشور اهمیت بالایی دارد. از جمله دلایل بسیار مهمی که برای افزایش پوشش گیاهی کشور وجود دارد، این است که ایران هفتمین کشور تولیدکننده کربن در جهان محسوب می‌شود و از نظر جذب کربن نیز رتبه بسیار پایینی دارد.

با توجه به اهمیت افزایش سرانه فضای سبز ایران، چندی پیش مراسمی با عنوان پویش «ایران سرسبز، ایران قوی» و یک نهضت جهادی با حضور دستگاه‌های مختلف دولت با عنوان «طرح نهضت جهادی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال» طی یک برنامه چهارساله برگزار شد که با ۳۰ میلیون اصله نهال شروع شده است و تا سال آینده به ۲۵۰ میلیون اصله نهال خواهد رسید. این طرح منتقدان بسیار زیادی دارد. از جمله آن‌ها هادی کیادلیری – دبیر سابق مجمع کنوانسیون تنوع زیستی کشور- است که اعتقاد دارد با توجه به وسعت کشور، امکان کاشت یک میلیارد اصله نهال وجود ندارد ومسئله دیگری نیز که به آن اشاره می‌کند هزینه اجرای این طرح است و می‌گوید بهتر است برای حفاظت و نگهداشت جنگل‌های قدمت‌دار هیرکانی هزینه شود تا کاشت نهال‌های نوپا که هم بودجه زیاد وهم آب کافی نیاز دارد.

کاشت یک میلیارد اصله نهال، سرمایه‌گذاری است نه هزینه

نقی شعبانیان – معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور- در واکنش به انتقادات می‌گوید برای این جنگل‌کاری از نهال‌های بومی و مناسب با اقلیم هر منطقه استفاده می‌شود و جنگلکاری و آبیاری آن هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است. در سال‌های اول برای استقرار و نگهداشت این درختان آب مصرف می‌کنیم و در آینده این درختان در چرخه آب بسیار موثر خواهند بود و شاید صدها برابر آبی که برای آن‌ها مصرف کرده‌ایم با تنظیم چرخه به ما بازگردانند.

بیشتر بخوانید:

شناسایی عرصه‌های محل کاشت نهال تا پایان اردیبهشت

عباسعلی نوبخت – رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور- که نهالکاری را به عنوان تکلیف تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری یک اولویت مهم برای سازمان منابع طبیعی می‌داند، درباره آخرین وضعیت و چگونگی اجرای این طرح در کشور می‌گوید: طرح کاشت یک میلیارد درخت به عنوان مهم‌ترین اولویت سازمان منابع طبیعی با قوت هرچه بیشتردر حال پیگیری است و فرآیند شناسایی عرصه، تولید بذر و نهال در نهالستان‌ها به شکل مطلوب در حال انجام است. برای تحقق این طرح که یک تکلیف از سوی مقام معظم رهبری و رییس جمهوری است، هیچ کوتاهی صورت نخواهد گرفت. در این راستا شناسایی عرصه‌های محل کاشت تا پایان اردیبهشت انجام و برای هریک از این عرصه‌های تعیین  شده طرح تهیه می‌شود.

او همچنین اظهار می‌کند: در تمامی مناطق رویشی کشور نوع گونه‌ها با توجه به شرایط اقلیمی و سازگاری با محیط باید تعیین و جمع‌آوری بذر باید به‌موقع انجام شود زیرا اگر تعللی صورت گیرد برداشت برخی از بذرها به‌خاطر دوره‌ای بودن از دست می‌رود. در این زمینه جزیره‌ای عمل کردن آفتی بزرگ در منابع طبیعی است بنابراین باید در تعیین عرصه‌ها و تعیین اولویت‌ها در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت کمیته‌های فنی، شورای عالی جنگل، معاونت امور جنگل و معانت آبخیرداری هماهنگی کنند و هم افزایی لازم را مورد توجه قرار دهند.

احیای جنگل‌های زاگرس در قالب طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال

کامران پورمقدم- رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور- نیز درباره چگونگی اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال در جنگل‌های زاگرس با وجود چالش‌هایی که این منطقه دارد، می‌گوید: محدوده‌هایی در جنگل‌های زاگرس، به لحاظ شاخص‌های تنوعی تاج پوششی و یا تراکم درخت به حدی رسیده که از معیارهای جنگل خارج شده و تعداد درختان آن کاهش یافته است بنابراین در این مناطق احیا و توسعه جنگل‌ها در قالب طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال انجام خواهد شد.این مناطق بر اساس الگوی شاخص تهیه شده پتانسیل‌یابی شده است و در عرصه‌های متعدد با استفاده از پایه‌های اطلاعاتی، توپوگرافی زمین، وضعیت خاک و اقلیم آن منطقه بررسی می‌شود. بر اساس وضعیت جنگل‌ها و پوشش گیاهی آن‌ها مناطق مستعد برای نهالکاری تعیین شده است.

بیشتر بخوانید:

۳۰۰ میلیون اصله نهال برای زراعت چوب

نقی شعبانیان در جدیدترین گفت و گو  خود با سادس درباره آخرین وضعیت طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال و چگونگی اجرای آن اظهار می‌کند: برای این طرح یک سند پشتیبانی تهیه شده است و در چهار بخش احیای جنگل‌ها، غنی‌سازی جنگل‌ها، جلوگیری از گسترش بیابان‌ها و کنترل شن‌های روان و ریزگردها و افزایش سرانه فضای سبز و زراعت چوب اجرا خواهد شد.

وی اضافه می‌کند: هزینه و اقدامات مورد نیاز برای هر بخش به‌طور کامل مشخص شده است. به‌طور مثال ۳۰۰ میلیون اصله نهال برای زراعت چوب است. هر چند که این طرح اولیه است چون در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت زراعت چوب بسیاری از بخش‌های خصوصی نیز درخواست نهال کرده‌اند و ممکن است که میزان آن افزایش یابد و ممکن است که آن را در اختیار مردم قرار دهیم تا آن‌ها نیز نهال تولید کنند.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه افزایش تولید چوب، فشار بر جنگل‌ها را کاهش می‌دهد، می‌گوید: کاشت ۳۰۰ میلیون اصله نهال نیز برای احیای جنگل‌ها در نظر گرفته شده که نقشه، زمان و مکان کاشت آن‌ها به‌صورت کارشناسی مشخص شده است. طرح‌های ناموفق آسیب‌شناسی شده و طرح‌هایی که در سیستان و بلوچستان، ایلام و مهران در شرایط آب و هوایی سخت موفق بودند نیز بررسی و دلایل آن‌ها جمع بندی شد تا نتایج آن در این طرح نیز به کار گرفته شود.

شعبانیان در پایان تاکید می‌کند: امیدوارم که شاهد موفقیت طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال باشیم اما دستیابی به این هدف مشروط به انجام اقدامات جدی است و اگر کوتاهی کنیم می‌تواند همچون برخی طرح‌های سابق با شکست مواجه شود البته ما یک کمیته علمی در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور داریم که محققان و اساتید دانشگاهی به عنوان بازوی مشورتی در کنار ما هستند و به ما مشاوره می‌دهند تا بتوانیم طرح را به خوبی پیش‌ ببریم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *