کمبود برخی از اقلام دارویی در گلستان به کجا رسید؟

سادس/گلستان رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان آخرین وضعیت استان از لحاظ تأمین اقلام دارویی به ویژه سرم و آنتی‌بیوتیک‌ها را تشریح کرد.

دکتر سعید گل‌فیروزی امروز یکشنبه ۲۷ فروردین در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد:  طرح دارویار در سال ۱۴۰۱ در کشور اجرا شد که یک نوع جراحی در حوزه دارو بود، ارزیابی‌ها نشان می‌داد قبل از طرح دارویار بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در خاورمیانه از داروهای ارزان ما استفاده می‌کردند و در واقع یک نوع سرمایه ملی بود که به هدر می‌رفت.

وی با اشاره به اینکه با طرح دارویار یارانه‌های لازم مستقیماً به بیمار پرداخت می‌شود، افزود: در مهر، آبان و اواسط شهریور ماه ۱۴۰۱ کمبودهای زیادی به ویژه در بخش سرم و شربت‌های آنتی بیوتیکی داشتیم که در همان زمان اقدامات لازم برای تأمین داروهای موردنیاز انجام شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان اضافه کرد: در سطح کشور نیز میزان تولید و واردات سرم میزان قابل توجه و فراتر از سنوات قبل است اما نیازها در بخش دارو افزایش یافته و در حال حاضر نیز در بخش سرم تمامی داروخانه‌ها و درمانگاه‌های شبانه روزی استان به طور مداوم و مستمر بررسی می‌شوند و در صورت کمبود، سرم و دیگر اقلام دارویی تأمین خواهد شد.

گل‌فیروزی از تعریف یک سامانه پیامکی ویژه استان گلستان برای دسترسی آسان به داروها خبر داد و یادآور شد:‌امیدوارم پس از اخذ مجوز و راه‌اندازی این سامانه، مردم کمبودهای دارویی را از این طریق به ما گزارش کنند تا اقدامات لازم را انجام دهیم البته نرم‌افزار تی‌تک(ttac) نیز به عنوان یک نرم‌افزار کشوری و زیر نظر سازمان غذا و دارو در خدمت مردم است و افراد از طریق این سامانه می‌توانند از اطلاعات و دسترسی مربوط به انواع داروها آگاه شوند.

وی متذکر شد: ما ادعا نمی‌کنیم هیچ کمبود دارویی در استان گلستان وجود ندارد اما ظرفیت بیمارستان‌ها برای خدمات دهی به بیماران به ویژه بیماران خاص و کرونایی تکمیل شده و به داروخانه‌ها سهمیه ویژه تعلق گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با تأکید بر اینکه در حال حاضر در بخش داروهای تک نسخه‌ای غیرکرونایی کمبود وجود دارد که ما در حال رفع مشکل و تأمین آنها هستیم، گفت: گاهی اوقات بیمار با تزریق یک سرم هم می‌تواند بهبود پیدا کند اما بعضاً از پزشک معالج درخواست بیش از یک سرم می‌کنند که کاربردی ندارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *