معنای جدید چاقی/ از ترازو استفاده کنیم یا دستگاه ترکیب سنجش بدن؟

معنای جدید چاقی/ از ترازو استفاده کنیم یا دستگاه ترکیب سنجش بدن؟

امروزه تعریف چاقی دستخوش تغییر شده و افرادی چاق به شمار می‌روند که میزان چربی آنها بیش از مقدار نرمال باشد. همچنین در مورد میزان چربی افراد نباید صرفا به وزن و ترازو اکتفا کرد، بلکه باید از دستگاه‌های سنجش ترکیب بدی (بادی کامپوزیشن) بهره برد.

به گزارش سادس، افراد و ورزشکاران بسیاری نسبت به کاهش یا اضافه‌وزن خود حساس هستند و در مورد آن به کارشناسان و افراد متخصص مراجعه می‌کنند تا نسبت به وزن ایده‌آل به نتیجه‌گیری برسند و بتوانند در مسیر درست حرکت کنند.

موضوع کاهش یا اضافه‌وزن به صورت عادی به وسیله‌ای تحت عنوان ترازو بازمی‌گردد. ترازو صرفا و به‌تنهایی کافی نیست و ممکن است بر اساس فرمول‌های مربوط به وزن مناسب فردی دارای شرایط مناسب باشد اما زمانی که ترکیب بدنی‌اش سنجیده شد، متوجه می‌شود درصد بسیاری از بدنش چربی است و عضله‌اش کمتر از میزان نرمال است.

همچنین برخی افراد دارای اضافه‌وزن یا شاید در ظاهر چاق‌اند اما زمانی که تست می‌دهند، متوجه می‌شوند نسبت عضله و چربی آنها به گونه‌ای است که بیشتر از عضله تشکیل شده یا در عین حال افراد لاغری وجود دارند که با کمبود وزن مواجه‌اند و بر اساس پیشنهادها از سوی اطرافیان باید هر چه می‌توانند، بخورند اما زمانی که از این فرد لاغر تست‌ گرفته، متوجه می‌شود درصد بسیاری از وزنش چربی‌ است و عضله‌اش کمتر از میزان نرمال است! بنابراین او باید بر اساس برنامه‌ریزی مناسب غذایی و ورزشی پیش برود و شرایط ترکیب بدنی خود را تنظیم کند تا شاهد افزایش عضله و کاهش چربی باشد.

بر اساس این مطلب که از سوی امیر روحبخش، ‌کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی، تهیه شده و توسط فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار سادس قرار گرفته، آمده است: در مورد چاق یا لاغربودن افراد نباید نباید صرفا به ترازو اکتفا کرد؛ چراکه به‌تنهایی پاسخگو نیست و باید از دستگاه‌های سنجش ترکیب بدی (بادی کامپوزیشن) بهره برد.

در مورد تعریف چاقی نیز باید عنوان کرد در گذشته و بعضا امروز چاق‌بودن به معنای افزایش وزن افراد است در حالی که این تعریف صحیح نیست و امروزه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده افرادی که میزان چربی آنها بیشتر از عدد نرمال باشد، چاق به شمار می‌روند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *