خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۲۳ اسفند؛ بررسی اجرای مصوبات عفاف و حجاب

مخالفت با بررسی طرح تاسیس سازمان ملی اقامت، بررسی گزارش کمیسیون فرهنگی درباره مصوبات حجاب و عفاف … از مهمترین موضوعات خبری جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) بیست و سوم اسفند ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش سادس، جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان در خصوص رسیدگی به طرح تاسیس سازمان ملی اقامت طبق اصل ۸۵ قانون اساسی و بررسی گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد عملکرد دستگاه های اجرایی در خصوص مصوبات حجاب و عفاف در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۲۳ اسفند؛ بررسی اجرای مصوبات عفاف و حجاب

در جریان جلسه علنی امروز، علی خضریان گزارش کمیسیون اصل نود در خصوص شفافیت تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط شبکه بانکی را قرائت کرد و توضیح داد: با اجرای بند قانونی «شفافیت تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط» توسط بانک مرکزی، برای اولین بار اطلاعات بخش قابل توجهی از تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط بانکی برای عموم مردم منتشر گردید تا زمینه نظارت عمومی و آماده شدن بستر لازم برای اقدامات مناسب توسط دستگاه های نظارتی فراهم شود.

ناطقین مجلس

باقری: دولت و قوه قضائیه هم موضوع عفاف و حجاب را پیگیری کنند

شجاعی: راه اعتراض باید گشوده و راه اغتشاش مسدود شود

حیدری: همکاری ایران و عربستان می تواند الگویی برای سایر کشورها باشد

***

مجلس همچنین درخواست گروهی از نمایندگان برای رسیدگی به طرح تاسیس سازمان ملی اقامت براساس اصل ۸۵ قانون اساسی را بررسی و در نهایت با ۱۳۸ رای مخالف با این درخواست مخالفت کردند.

در صورت موافقت نمایندگان با این درخواست، طرح تاسیس سازمان ملی اقامت در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بررسی و تصویب می‌شد و به صورت آزمایشی به اجرا در می‌آمد.

در جریان بررسی این طرح نمایندگان بر ضرورت ساماندهی وضعیت اتباع خارجی و تمرکز تصمیم‌گیری برای ساماندهی مسائل این قشر تاکید کردند که گزارش کامل نمایندگان مخالف و موافق را می توانید اینجا بخوانید.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۲۳ اسفند؛ بررسی اجرای مصوبات عفاف و حجاب

در ادامه جلسه علنی امروز، احمد راستینه به تشریح گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد عملکرد دستگاه های اجرایی در خصوص مصوبات حجاب و عفاف پرداخت.

در همین ارتباط محمدحسین فرهنگی تاکید کرد که همه دستگاه‌ها باید بر زیرمجموعه‌های خود بر رعایت حجاب و عفاف نظارت کرده و اگر شئونات اسلامی رعایت نشد مجوز آنها لغو شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی هم گفت: بیش از ۳۰ دستگاه در حوزه عفاف و حجاب مسئولیت برعهده داشته که نه تنها بعضا حرکت مثبتی انجام ندادند بلکه در برخی از مقاطع علیه منافع نظام گام برداشتند.

در ادامه بررسی های مربوط به عملکرد دستگاه ها در حوزه عفاف و حجاب زهره لاجوردی با بیان اینکه دشمن درصدد است تا الزام به حجاب را به چالش بکشاند، تاکید کرد: امروز دشمن به خوبی دانسته است در کشوری مانند جمهوری اسلامی باید خانواده را از هم بپاشد و ادامه این روند سلامت روحی جامعه را از بین می برد.

همچنین مرتضی آقاتهرانی گفت که اگر کسی مسلمان هم نیست باید به قانون عمل شود. هر غریبه‌ای می‌داند که حجاب جزئی از ضوابط اسلامی است؛ به همین دلیل دشمن در این جهت برنامه‌ریزی کرده تا این نماد جمهوری اسلامی ایران را خراب کند.

در ادامه غلامحسین رضوانی هم یادآور شد که  ضرورت رعایت حجاب منحصر به مسلمانان نیست. تمام ادیان الهی معتقدند که باید حجاب رعایت شود.

در تذکری دیگر احمدحسین فلاحی با اشاره به اینکه امروز جامعه متدین این سوال را مطرح می کند که چه زمانی قرار است اقدام عملیاتی درباره حجاب انجام گیرد؟ افزود: کمیسیون فرهنگی مدت هاست که از زمان آغاز اغتشاشات تاکنون به دنبال تهیه این گزارش بوده و آن را تدوین کرده است؛ حجاب یک بحث شرعی است و همه ما متعهد به التزام به آن هستیم.

به گزارش سادس، علی بابایی  هم با اشاره به گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد عملکرد دستگاه های اجرایی در خصوص مصوبات حجاب و عفاف، تصریح کرد: اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نظارت به جای دخالت در کار مجلس بر عملکرد دستگاه ها نظارت می کردند امروز بحث عفاف و حجاب تبدیل به مقوله سیاسی و دوقطبی نمی شد.

همچنین عبدالرضا مصری ضمن تشکر از خواهران و دخترانی که به احکام الهی التزام عملی دارند، گفت: در گزارش کمیسیون فرهنگی پیشنهاد شده که ظرف سه هفته دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی لایحه مدنظر را به مجلس ارائه کند که بعد از آن مجلس ورود می کند.

در ادامه این جلسه بیژن نوباوه هم به تشریح طرح کمیسیون فرهنگی درباره حجاب و عفاف پرداخت و گفت: نمایندگان و ملت ایران درخصوص ساختارشکنی بسیار مهم رخ داده در طی ماه های گذشته نگران هستند که  با مسئله حجاب و عفاف نمایان شد و بسیار به جا و منطقی بود.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

درخواست «صباغیان» برای اجرایی شدن مصوبه جابجایی پاسگاه مهریز

بابایی‌کارنامی: طبق پیش‌بینی‌ها سال آینده بهترین سال برای مردم و نظام خواهد بود

انتقاد «محمدصالحی» از رشد تصاعدی قبوض گاز

قالیباف در پاسخ به نادران: مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه بودجه دخالت ندارد

مصری در پاسخ به ویس‌کرمی: طرح مربوط به فضای مجازی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد

نیک‌بین: باید مسئولیت آرای خود را به عهده گیریم

سعیدی: طرح تاسیس سازمان اقامت قانون اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی را به چالش می‌کشد

انتقاد «شریعتی» از درخواست بررسی طرح تشکیل سازمان ملی اقامت در کمیسیون شوراها

حاجی پور: مردم ولی نعمتان همه ما هستند

ایزدپناه: امیدوارم ارتباط مسالمت آمیز با کشورهای همسایه مشکلات را برطرف کند

فرخی میکال: قیمت کالاها باید با کاهش نرخ ارز پایین بیاید

پاک فطرت: با کاهش نرخ ارز قیمت اجناس پایین بیاید

جعفری: دولت حرکت سریعی برای خانه دار شدن مردم کند

مقتدایی: مجلس تمام قد ایستاده تا سال آینده وضعیت معیشتی مردم بهتر باشد

بشیری: توافق ایران و عربستان خیلی از فرصت های خباثت آلود دشمنان را از بین می‌برد

محمدیاری خواستار اجرای دستور رئیسی برای اعمال تخفیف ۷۰ درصدی در قبوض گاز شد

تذکر «منتظری» درباره وضعیت معلمان طرح خرید خدمات

دلخوش: مسئولان افزایش بهای انشعابات، گاز، برق و آب را پیگیری کنند

اعظمی: توافق ایران و عربستان ناامیدی رژیم صهیونیستی را به ارمغان آورد

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *