رفیعی:‌ نگهداشت مهم‌تر از کاشت نهال است

در آستانه هفته درختکاری و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله) مراسم «کاشت و نگهداشت درخت» به همت فراکسیون محیط زیست مجلس و با مشارکت جمعی از سمن‌های استان تهران و مسئولان اجرایی در ارتفاعات بالای ۱۸۰۰ متر پارک جنگلی کوهسار برگزار شد.

به گزارش سادس، سمیه رفیعی طی روز پنجشنبه (۱۱ اسفند)  در پارک ملی کوهسار  و در مراسم نهالکاری با شعار ایران سرسبز ایران قوی به مناسبت هفته منابع طبیعی و در آستانه روز جوان اظهار کرد: درختکاری مهم‌ترین مولفه برای بهداشت، حفاظت و ارتقای محیط زیست است و مقام معظم رهبری نیز به کاشت درخت تاکید دازند و تنها در مراسمات و به‌صورت نهادین انجام نمی‌دهند. 

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه این مهم به‌صورت سالانه انجام می‌شود ادامه داد: طرح کاشت یک میلیارد نهال کار مهمی است و کشورهای بسیاری این کار را انجام می‌دهند و این امر در سطح گسترده برای جمهوری اسلامی ایران نیز ضروری است. اما نکته مهمی که در کنار کاشت نهال اهمیت دارد، نگهداشت درختان است. در بعضی مواقع با قوت مراسم کاشت انجام می‌شود و نگهداشت آن‌ها جدی گرفته نمی‌شود اما مسئله نگهداشت اهمیت بسیار بالایی دارد و اگر به خوبی انجام نشود، کاشت هم بی‌فایده خواهد بود.  

رفیعی در پایان تصریح کرد: درختان به همت سازمان منابع طبیعی کاشته خواهند شد اما محافظت از آن‌ها را درصورتی که افراد علاقه داشته باشند، به خودشان واگذار خواهیم کرد.  

بودجه منابع طبیعی و محیط زیست نسبت به بقیه حوزه‌ها کمتر است

رحمت الله نوروزی  نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه در برنامه هفتم باید به حوزه محیط زیست نگاه پویایی داشته باشیم اظهار کرد: این طرح بسیار ارزشمند است چا که ما ملتی هستیم که در دوران باستان نیز تمام نیاکان و بزرگانمان به درختکاری تاکید داشتند.اما مسئله مهم این است که حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست بودجه بسیار کمتری نسبت به سایر حوزه‌ها دارند. 

این عضو کمیسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه باید برنامه محور باشیم درباره برنامه هفتم توسعه به‌صورت جوی فکر کنیم گفت: از هلال احمر، محیط زیست و منابع طبیعی خواهش داریم که پیشنهادات خود را درباره بودجه در زمان باقی‌مانده ارائه دهند. ما باید درباره تمام امور از جوانان خلاق کشور کمک بگیریم. 

عباس جهانگیری –  نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در ادامه مراسم نهالکاری گفت: انتظار داریم این برنامه تداوم داشته باشد و فقط درگیر بحث اعداد و ارقام و آمارها نباشیم و در سراسر کشور و شهرستان‌ها نیز طرح نهالکاری را اجرا کنیم. 

جهانگیری در پایان تاکید کرد: اگر برنامه‌های ۱۰ سال گذشته را بررسی کنیم اصلا اتفاقات خوبی نیفتاده است اما آقای نوبخت برنامه‌های مناسبی دارند. محیط زیست چندین سال است که فراموش شده است و هیچکس به فکر شرایط و بودجه مورد نیاز آن نیست. امیدواریم توجه نسبت به آن جدی‌تر شود.  

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *