پیشنهاد «دلخوش» برای استفاده از مبادله کالابه‌کالا با کشورهای همسایه

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی به دولت پیشنهاد داد تا در مبادلات تجاری با کشورهای همسایه و منطقه از مبادله کالا به کالا یا جایگزینی پول همان کشورها برای تجارت استفاده کند.

به گزارش سادس، سیدکاظم دلخوش در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که «در حوزه نانو و دفاعی و برخی بخش ها بسیار خوب پیش رفته‌ایم» عملکرد دولت و مجلس را در بخش اجرایی و نظارتی قابل نقد دانست و ادامه داد: در مجلس به طرح ها و لوایحی می‌پردازیم که در حوزه کلان نقشی ندارد. دائم هم تذکر می‌دهیم و به جایی نمی‌رسیم که اگر با همین شیوه پیش برویم، آینده خوبی نداریم و آسیب می‌بینیم.

وی هم‌چنین با اشاره به این‌که « امروز دشمنان در تحریم نقطه ضعف را پیدا کرده‌اند که همان دلار و یورو است و روی آن با عناوین مختلف کار می‌کنند» پیشنهاد داد: اگر نمی‌توانید روی پول منطقه کار کنید با روسیه مبادله کالا به کالا یا پولی با روبل آن‌ها داشته باشید و یا با هند و چین وارد مبادلات تجاری کالا به کالا شده و یا با روپیه و یوان با آن‌ها تجارت کنید که یک راهکار همین است.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از مجلس در دستگاه های اقتصادی کشور ورود می کنند اما نه به نمایندگان گرفتار گزارش می دهند و نه کسی از موضوعات اطلاع دارد.

وی این توصیف را که «دولت فرمانده اقتصادی کشور است» قابل نقد دانست و در بخش دیگری از سخنانش کنترل نرخ ارز را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: ۹۰ درصد ارز کشور در دست دولت و حاکمیت است. اگر دولت نمی تواند، مجلس و هیت رئیسه آن جلسات کارشناسی و تخصصی بگذارند و موضوع را بررسی کنند.

وی همچنین با طرح این سوال که «آیا کار ما در مجلس فقط تذکر به دولت است»، گفت: روزی صد بار هم تذکر دهیم نتیجه نمی‌گیریم. ما تعداد زیادی معادن داریم قرآن هم درباره انفال تعیین تکلیف کرده که باید روی این ظرفیت ها کار کنیم. باید مبادله تجاری با کشورهای همسایه انجام دهیم.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: معتقدم خود ما نمایندگان مجلس باید بنشینیم و کارشناسی کنیم. وقت می‌گذرد و ما کاری نکرده‌ایم در حالی که می‌توان چند طرح به عنوان راهکار آورد. نباید منتظر این باشیم که دولت، مجلس را هدایت کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *