متفکر آزاد: طرح ترویج استفاده از زبان های محلی و قومی در دستور کار مجلس قرار گیرد

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، خواستار تسریع در رسیدگی به طرح کمیسیون آموزش و تحقیقات پیرامون تحقق اصل ۱۵ قانون اساسی که به ترویج آموزش زبان های قومی و محلی باز می گردد، شد.

به گزارش سادس، روح الله متفکر آزاد در تذکری شفاهی در جر یان جلسه علنی امروز مجلس، بیان کرد: امروز روز زبان مادری است و این روز را به ملت چندرنگ و یکدل ایرانی تبریک می گویم.

وی در ادامه اظهار کرد: از هیات رئیسه مجلس تقاضا دارم طرح کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد اصل ۱۵ قانون اساسی که راهکار خوبی برای تحقق این اصل پیرامون زبان مادری در آن پیش بینی شده است، بعد از اتمام بودجه در دستور کار صحن قرار دهد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این طرح کمیسیون یک قدم در راستای اجرای قانون اساسی در حوزه زبان مادری است.

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل نیز در تذکری، ضمن تبریک روز زبان مادری، بیان کرد: طرحی در خصوص تحقق اصل ۱۵ قانون اساسی از مجلس دهم توسط بنده تهیه شد و با همت کمیسیون آموزش اکنون نهایی شده است. انتظار می رود بعد از ایام نوروز این طرح در دستور کار مجلس قرار گیرد.

بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی؛ زبان  و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است‌. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس‌، در کنار زبان‌ فارسی آزاد است‌.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *