تخصیص تنها ۲۰ درصد از بودجه آبخیزداری در سال جاری/ ۱۹ میلیون هکتار حوزه آبخیز آماده اجرا

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه طی سال جاری حداکثر ۲۰ درصد از بودجه آبخیزداری تخصیص یافته است، اظهار کرد: اگر سال آینده نیز به همین منوال ادامه یابد، درصد بسیار کمی از برنامه‌ها اجرا خواهد شد.

هوشنگ جزی در گفت و گو با سادس، درباره برنامه‌های آبخیزداری در برنامه هفتم توسعه اظهار کرد:برای پنج سال برنامه هفتم در وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفته شده است که سالانه بطور متوسط ۸ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری محقق شود بنابراین حدود ۴۰ میلیون هکتار آبخیزداری تا پایان برنامه هفتم عملیات آبخیزداری برنامه ریزی شده است و در صورت تخصیص اعتبارات، اجرای اقدامات محقق خواهد شد این در حالیست که در برنامه ششم به علت عدم تخصیص منابع مالی صد در صدی به همه اهداف خود نرسیدیم.

وی با بیان اینکه ۱۹ میلیون هکتار حوزه آبخیز مطالعه  شده و آماده اجراست،تصریح کرد: امکان مطالعه و اجرای همزمان آبخیزداری در سطح ۹۰ میلیون هکتار باقی مانده، طی برنامه‌های ششم و هفتم توسعه میسر است. این برنامه تهیه شده ولی تهیه برنامه به معنای اجرای آن نیست همانطور که در برنامه ششم توسعه هم برای انجام ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری اعلام آمادگی کردیم اما زیر ۶۰ درصد از اهداف محقق شد.

جزی تاکید کرد: برای انجام این ۶۰ درصد نیز بودجه طی سال‌های ۹۷ ، ۹۸ و ۹۹ از صندوق توسعه  ملی اعتبار تخصیص یافت. در غیر این صورت نمی‌توانستیم فعالیت چندان زیادی انجام دهیم. برای انجام شدن این برنامه نیز باید در دولت و سازمان برنامه و بودجه عزم جدی وجود داشته باشد تا منابع مورد مالی مورد نیاز آبخیزداری تخصیص یابد. درصورتی که شرایط همچون سال جاری باشد، درصد بسیار کمی از برنامه‌ها اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به  کاهش بودجه آبخیزداری در سال ۱۴۰۲ توضیح داد: در سال های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ تا حدودی ضریب اعتبارات متفرقه داشتیم همچنین محل صندوق توسعه ملی در اختیار بود. در سال ۱۴۰۰ نیز اعتباری از محل محرومیت‌زدایی برای آبخیزداری تصویب شد که ۵۰ درصد آن تخصیص یافت. امسال نیز این ردیف بودجه با کاهش ۵۰ درصدی برای آبخیزداری تصویب شده است اما تاکنون ریالی از آن تخصیص پیدا نکرده و دیون سال گذشته نیز تاکنون پرداخت نشده است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره میزان بودجه تخصیص‌یافته برای آبخیزداری طی سال جاری اظهارکرد:  طی سال جاری متاسفانه حداکثر بودجه تخصیص یافته ۲۰ درصد و از محل  سفرهای رییس جمهوری به استان‌های مختلف بوده است و این نشان می‌دهد که در کل عملکرد مناسبی در پیشبرد برنامه‌ها نداشته‌ایم و اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد طی سال آینده نیز نمی‌توانیم آبخیزداری را به‌گونه‌ای مطلوب پیش‌ ببریم.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشورگفت: شاید این کاهش ردیف بودجه در کلام چندان چشمگیر نباشد اما به لحاظ تخصیص اصلا وضعیت خوبی نداریم و امیدواریم که تا پایان سال اعتبارات وضعیت بهتری یابد.

جزی در پایان تصریح کرد: اجرای برنامه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری جزو سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم است که برآن نیز تاکید شده  بنابراین لازم است در بودجه سال‌های آتی به این نکته مهم بیش از پیش توجه شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *