عنابستانی: سفر رئیسی به چین نقطه عطفی برای راه اندازی خط اعتباری دو کشور است

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با سفر رئیس جمهور به چین نقطه عطف خوبی ایجاد خواهد شد، گفت: چین به عنوان یکی از قدرت های اصلی عضو شانگهای می تواند شروع خوبی برای بهره مندی ما از ظرفیت بسیار بالای پیمان شانگهای هم باشد.

علی اصغر عنابستانی در گفت و گو با سادس در رابطه با دستاوردهای سیاسی و اقتصادی رئیس جمهور و هیات همراه به چین بیان کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید سیاست خارجی خود در دولت رئیسی مبنا را بر این گذاشته که از همه ظرفیت های ممکن در دنیا برای نفع منافع ملت ایران استفاده کند، قطعا ارتباط با چین که از گذشته ارتباط مناسب و خوبی بوده و البته در دوره ای از دولت روحانی به سردی گرایید و بسیاری از پروژه هایی که مقرر بود اجرا نشد، این سفر می تواند آغازی باشد برای اینکه ما هم برنامه اجرایی تفاهم نامه مشترک بیست و پنج ساله‌مان را در این سفر داشته باشیم.

امضای ۲۰ قرارداد بین ایران و چین آغازی بر اجرای تفاهم نامه مشترک دو کشور است

وی افزود: همچنین ۲۰ قرارداد و یادداشت تفاهم که وزرای مختلف در این سفر امضا کردند می تواند آغازی باشد بر مساله اجرای تفاهم نامه مشترک ایران و چین که فصل جدیدی در روابط دو کشور است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن اشاره به اینکه چین در دوره تحریم یکی از مشتریان اصلی نفت ما است و از سوی دیگر تامین کننده بخش زیادی از گاز مورد نیاز ما هم بوده و در حال حاضر نیز می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد، گفت: با وجود اینکه طی ۱۲ سال گذشته صحبت از خط اعتباری چین و فاینانس آن همیشه مطرح بود، اما این موضوع هیچ وقت عملیاتی نشد و سرمایه گذاران ما هیچ وقت نتوانستند از منابع مالی خط اعتباری چین به درستی استفاده کنند، بنابراین یکی از اهداف این سفر به صورت ویژه می تواند این باشد که این خط اعتباری پایدار باشد و عملیاتی شود، چراکه بخش بسیاری از پروژه ها و منابع مالی ما منوط به پایدار شدن خط اعتباری چین است که سالهاست تفاهمات اولیه دو طرف انجام شده، اما این اتفاق نیفتاده است.

خارج کردن دلار از عرصه مبادلات ایران و چین از موضوعات مهم سفر رئیسی

عنابستانی خارج کردن دلار از عرصه مبادلات طرفینی را نیز یکی از مباحث جدی در سفر رئیس جمهور به چین دانست و عنوان کرد: این اقدام در راستای حذف آقایی دلار از نظام مالی جهانی که امروز بسیاری از کشورها به دنبال آن هستند، تفاهمات ایران و چین می تواند این موضوع را نیز در بر داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی برای تامین منافع مردم باید به همه عرصه هایی که در آن منفعت وجود دارد توجه ویژه کند، همچنین به غرب هم اگر در آنجا منفعتی باشد می تواند توجه کند. دولت رئیسی مذاکرات برجام را با غرب همچنان ادامه داد و هیچ وقت از مذاکرات خارج نشد؛ هر چند که زیاده خواهی ها را هم پاسخ داد و باج نداد اما همیشه هم در سر میز مذاکرات بود و هست.

وی با بیان اینکه ما  فرصت غرب را هم فرصت خوبی می دانیم و مذاکرات با غرب را هم ادامه می دهیم، تاکید کرد: اما این دلیل نمی شود که فرصت های دیگر در کشورهای همسایه و همسو با خودمان، قدرت های برتر جهانی مانند چین و روسیه و سایر کشورها را ندیده بگیریم و قطعا باید از این فرصت ها نیز استفاده کنیم.

سفر رئیسی به چین نقطه عطف خوبی بین دو کشور ایجاد می کند

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه با سفر رئیس جمهور به چین نقطه عطف خوبی ایجاد خواهد شد، گفت: به ویژه اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال طی کردن مراحل اداری پیوستن قطعی خود به شانگهای است و در مجلس هم مصوب شد و یادداشت تفاهم نهایی وزرای خارجه کشورهای عضو شانگهای و جمهوری اسلامی ایران در مجلس تصویب شد، چین به عنوان یکی از قدرت های اصلی عضو شانگهای می تواند شروع خوبی برای بهره مندی ما از ظرفیت بسیار بالای پیمان شانگهای هم باشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *