هدفگذاریِ توسعه آموزش های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به 45 درصد تا پایان برنامه هفتم

سادس/کرمان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: هدفگذاری کرده ایم تا پایان برنامه هفتم توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش را به 45 درصد افزایش دهیم ضمن اینکه 2.2 درصد هم افزایش پوشش هنرجویان هنرستانی را نسب به سال قبل داشته ایم.

محمدمهدی کاظمی 25 بهمن ماه در نشست مجازی با اعضای شورای معاونان اداره کل و آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان کرمان ضمن قدردانی از میزبانی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان در برگزاری “همایش ملی کیفیت بخشی به آموزش علوم پایه” با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر این موضوع اظهار کرد: افزایش سهم دانش آموزان در رشته ریاضی-فیزیک در دستور کار است، باید بررسی کنیم که عملکرد معلمان ما چقدر در بهبود فرایندهای یاددهی – یادگیری موثر بوده و باید بعد از اجرای رتبه بندی شاهد هدف اصلی که ارتقاء در نظام تعلیم و تربیت کشور است، باشیم.

وی افزود: آموزش مهارت های نرم باید از دوره ابتدایی شروع شود که مدل سخت آن در آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش جلوه گر می شود، در متوسطه اول درس کار و فناوری را برای مهارت آموزی داریم که زمینه کسب شایستگی ها را برای دانش آموزان فراهم می کند که در بخش زیادی از مدارس متوسطه اول ما این درس به درستی تدریس نمی شود که مغایر با مفاد سند تحول بنیادین است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: باید از مدیران و روسای آموزش و پرورش بخواهیم که برای حوزه آموزش وقت بگذارند، شما مدیران و روسای آموزش و پرورش چقدر گزارش از روند بهبود آموزش دانش آموزان ارائه کرده اید؟ چقدر به مسائل اصلی نظام تعلیم و تربیت که یادگیری آموزشی و تربیتی است، پرداخته اید؟ اگر مدیری به این موارد توجه نکند دارد از کانون اصلی تحول و آنچه به طور مستقیم در فرایندهای یاددهی – یادگیری موثر است، غفلت می کند. 

کاظمی خطاب به مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان کرمان گفت: چقدر موضوع های مهارتی را دنبال می کنید؟ چقدر به موضوع هوش مصنوعی و تقویت تفکر الگوریتمی توجه کرده اید؟ باید بپذیریم که از آموزش تفکر طراحی غفلت کرده ایم، رهبری فرموده اند “در زمینه موضوع هوش مصنوعی و کدنویسی باید به 10 کشور برتر دنیا برسیم”، در کشورهای پیشرفته دنیا با دانش آموزان 9 سال به بالا در این زمینه کار می کنند که ما هم باید این مطالبه را از دبیران داشته باشیم.

وی افزود: از همه ظرفیت های درون و برون سازمانی آموزش و پرورش باید استفاده کنیم که همه اینها برگرفته از یک هدایت تحصیلی مناسب است، هدفگذاری کرده ایم تا پایان برنامه هفتم توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش را به 45 درصد افزایش دهیم ضمن اینکه 2.2 درصد هم افزایش پوشش هنرجویان هنرستانی را نسب به سال قبل داشته ایم، با همین نگاه هدایت تحصیلی را دنبال می کنیم با مشارکت معاونت پرورشی و فرهنگی و معلمان و مشاوران زمینه انتخاب رشته آگاهانه را باید فراهم کنیم. 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ترک تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای کمتر از رشته های نظری است، تصریح کرد: هدایت تحصیلی ما مناسب نیست، هدایت را باید با مشارکت معلمان پیش ببریم، حتما موضوع توسعه متوازن و افزایش سهم آموزش های مهارتی را دنبال می کنیم.

کاظمی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته مدیر مدرسه به معنای واقعی راهبر آموزشی است، گفت: محور تحول مدارس، مدیران هستند؛ برای توانمندسازی مدیران چقدر تلاش کرده ایم؟ کانون اجرایی سازی سند تحول بنیادین، مدرسه و محور این تحول مدیر و ابزار این تحول معلمان هستند، مدیران مدارس کمتر به کلاس درس توجه دارند برنامه درسی لزوما کتاب درس نیست، کتاب یکی از اجزای برنامه درسی است و با استفاده از ظرفیت قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین الگو و مدل خوبی طراحی شده که به دنبال اجرایی سازی این الگو هستیم.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت اولیای دانش آموزان و معلمان، ادامه داد: اولیا هم می توانند نقش موثری در فرآیند یاددهی – یادگیری داشته باشند که از این ظرفیت و از مشارکت آنان باید بهره برد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *