توزیع ۵۰۰۰ اصله نهال بومی تهران در روز ۲۲ بهمن

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از توزیع ۵۰۰۰ نهال در میان مردم طی روز ۲۲ بهمن خبر داد و گفت: این نهال‌ها متناسب با اقلیم تهران انتخاب شده‌اند و ما تلاش می‌کنیم تا در زمینه کاهش آلودگی هوا و افزایش اکسیژن فعالیت کنیم.

به گزارش سادس، به مناسبت بزرگداشت ۲۲ بهمن  در غرفه جهادکشاورزی بیش از ۵۰۰۰ نهال با شعار «ایران سرسبز، ایران قویـ میان مردم توزیع شد.

رضا بیانی در گفت و گو با سادس اظهار کرد: در راستای پوشش «ایران سرسبز،ایران قوی» طی سال گذشته حدود ۷۰۰۰ هکتار جنگلکاری انجام شد. با توجه به تجربه‌ سال گذشته بحث کاشت یک میلیارد اصله نهال طی چهار سال مطرح شده است تا بر اساس برنامه‌ریزی‌ها هر سال ۲۵۰ میلیون نهال بکاریم و ۱۲۹ نهالستان آماده کاشت نهال‌هایی با نیازهای آبی کم هستند. برای کاشت این نهال‌ها مناطقی مشخص شده است که بالای  ۳۵۰ میلیمتر بارندگی دارند.

وی ادامه داد: امروز (۲۲ بهمن) در غرفه جهاد کشاورزی بیش از ۵۰۰۰ نهال شامل نهال‌های افرا، سنجد، زیتون تلخ، بادام همچنین سرو و ۱۰۰۰ بذر  بادام در میان مردم توزیع می‌شود که داخل بسته‌های این نهال‌ها بروشور راهنمایی کاشت و نگهداشت قرار داده شده است.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران افزود: کشور ما برای کاهش آلودگی و افزایش اکسیژن نیاز به نهالکاری دارد چراکه با هر هکتار نهالکاری 2.5 تن ترسیب کربن انجام می‌شود بنابراین با توجه به آلودگی هوا از اوایل آبان تا اواسط بهمن در تلاشیم با این نهالکاری‌ها حداقل بتوانیم در تهران و شهرهای بزرگ آلودگی هوا را کنترل کنیم.

 وی ادامه داد: نوع گونه‌ها با توجه به پنج ناحیه رویشی متفاوتی که در کشور داریم، تفاوت دارد. گونه‌هایی که در حال حاضر توزیع می‌شوند متناسب با اقلیم تهران هستند اما گونه‌های مورد نظر برای مناطق رویشی مختلف گونه‌هایی همچون بادام، کنار، توسکا، راش و باقی گونه‌های بومی خواهند بود.

بیانی اضافه کرد: بر اساس نقشه‌ها و توان اکولوژیک اکشور ما تقریبا نزدیک به ۳.۵ میلیون هکتار جنگلکاری می‌توانیم در کشور انجام دهیم که این وسعت به بیش از یک میلیارد نهال نیاز دارد. در نتیجه مناطق مورد نظر و میزان و نوع نهال‌ها را مشخص کردیم تا در نقاطی که بیش از ۳۵۰ میلیمتر بارندگی رخ می‌دهد، این کار انجام شود.

وی درباره پاسخ به این پرسش سادس که آب مورد نیاز برای کاشت و نگهداشت نهال‌ها چگونه تامین می‌شود؟ اظهار کرد: میانگین بارندگی‌ها در کشور نزدیک به ۲۰۰ میلیمتر است اما در ناحیه رویشی زاگرس بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیمتر  بارندگی داریم. ما در مناطقی برنامه نهالکاری مشخص کرده‌ایم که بیش از ۳۵۰ میلیمتر بارندگی دارد.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران افزود: این کار مطمئنا در مناطقی انجام خواهد شد که بارندگی وجود دارد. ما در دوران کمبود آب تهران که در پاییز بود از چاه‌هایی که در پایگاه جنگلی بود توانستیم آب شرب تهران را تامین کنیم. اگر این چاه‌ها در جایی غیر از پایگاه‌های جنگلی ما بود، اصلا آب نداشتند و به دلیل اینکه بین ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ مترمکعب آبی که جنگل‌ها جذب می‌کنند، این چاه‌ها آب داشتند. این موارد از تاثیرات وجود چاه‌ها و  پارک‌های جنگلی در تامین آب  کشور است.

وی ادامه داد: بر اساس نقشه‌ها مناطقی مشخص شده است که حدود ۳.۵ میلیون هکتار در داخل جنگل‌ها است و بیش از ۳۵۰ میلیمتر بارندگی وجود دارد.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با تاکید بر اینکه آب در کشور وجود دارد و فقط باید نوع مصرف و میزان بهره‌وری از آن را افزایش دهیم، گفت: این که ما مشکل آب نداریم معنای مصرف بی‌رویه آب نیست چراکه ایران در کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد و میران تبخیر آب در کشور بسیار بالا است، به گونه‌ای که در مناطق جنوبی میزان تبخیرها نزدیک به ۴۰۰۰ میلیمتر است و ما باید مصرف آب را مدیریت کنیم.

بیانی در پایان با بیان اینکه در سال‌های گذشته میزان آب آبخوان‌ها به علت برداشت‌ از چاه‌ها بسیار کاهش یافته است و ما تنها در حال جبران کسری آب هستیم نه زیاد کردن آب، تصریح کرد: مهم‌ترین اقدام در دوران پس از انقلاب فعالیت‌های آبخیزداری است. قبل از انقلاب نزدیک به ۳۰۰ هزار هکتار آبخیزداری انجام شده بود اما بعد از انقلاب این فعالیت‌ها به حدود ۴۰ میلیون هکتار افزایش یافت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *