نادری: ایران به عنوان یک قدرت بین‌المللی در نظم نوین جهانی نقش خواهد داشت

سادس/مرکزی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تمام تلاش دشمن برای کاهش نقش ایران در نظم بین‌المللی است.

دکتر احمد نادری در مراسمی که شامگاه جمعه ۲۱ بهمن به مناسبت بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد القائم شهرستان محلات برگزار شد، اظهار کرد: در دوران پهلوی، فضای خفقان در سیاست داخلی مشاهده می‌شد که ترکیبی از نوعی استبداد داخلی و استکبار خارجی بود و در بحث فرهنگ با ارجاعی به فرهنگ غربی، عناصر فرهنگ ایران که اسلامی بود را به حاشیه رانده بودند.

وی ادامه داد: رضاخان تنها یک سفر خارجی و آن هم به ترکیه داشت. عظمت ترکیه و استانبول او را به فکر فرو برد و به این نتیجه رسید که بی‌حجابی زنان و لباس مدرن و متحدالشکل، سبب پیشرفت آنهاست و آن فجایع در مورد پوشش زنان و مردان اتفاق افتاد. البته وی غافل از این بود که ترکیه عثمانی ۵۰۰ سال تاریخچه داشت و چندین قرن بود که ثروت کشورهای اسلامی به ترکیه رفته و آن ساختار به وجود آمده بود.

وی افزود: این تفکر رضاخان نتیجه یک بی‌سوادی محض و نشأت گرفته از دستور خارجی بود. برای این کار باید ارجاعات تاریخی که در ذهن مردم بود را از اعماق تاریخ فرا می‌خواندند تا با استفاده از آن، یک “ما” و یک “ملت” بسازند. به همین، علت در حوزه فرهنگ به کوروش‌گرایی و هخامنش‌گرایی روی آوردند و اسلام را به حاشیه راندند.

وی تصریح کرد: عناصر فرهنگی ایرانی، ایرانیت و اسلامیت است که قرن‌ها با هم آمیخته بودند، با هم مشکلی نداشتند و از هم جدا نمی‌شدند. اما پهلوی‌ها عنصر اسلامیت را حذف کردند و عنصر ایرانیت را به تعبیری، افراطی به روی کار آوردند. در حوزه سیاست خارجی، اساسا کشور را ذیل بلوک غرب تعریف کردند.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: بعد از جنگ جهانی دوم، دنیا به دو بلوک غرب و شرق تقسیم شده بود و اردوگاه سوسیالیسم یا کمونیسم و اردوگاه کاپیتالیسم یا لیبرالیسم تشکیل شد. آمریکا بلوک غرب را هدایت می‌کرد و شوروی بلوک شرق را رهبری می‌کرد و تقریبا تمام کشورها در یکی از این بلوک‌ها فعالیت می‌کردند.

وی اظهار کرد: شاه هیچ استقلالی نداشت. آمریکا فرمانده مطلق بود و هرچه گفته می‌شد، باید انجام می‌داد. در این شرایط، انقلاب اسلامی یک داعیه جدید تحت عنوان گفتمان جدید نه شرقی و نه غربی را دنبال می‌کرد و نمود این استقلال در این ۴۴، بیش از گذشته تجلی پیدا کرده است. جنگ تحمیلی و تقدیم بیش از ۲۰۰ هزار شهید و شهدای پس از آن دوران، ما را به نقطه‌ای رسانده است که کنشگری‌های زیادی را در منطقه انجام می‌دهیم و مستقل هستیم.

وی در مورد چگونگی وقوع انقلاب اسلامی گفت: نهضتی به رهبری یک مرد بزرگ، حکیم و فرزانه اتفاق افتاد. کسی که از تمامی تعلقات دنیوی دل بریده بود و اندیشه‌هایی در سر داشت که این اندیشه ها را از بستر تفسیر ناب شیعه می‌گرفت و آن را در قالب اندیشه نوینی که حرف برای گفتن دارد، به دنیا عرضه کرد و حکومت جدیدی را پایه گذاری کرد.

وی گفت: امام، حکومتی را بر مبنای تئوری ولایت فقیه راه‌اندازی کرد که منجر به یک حکومت جدید در ایران شد و یک گفتمان جدید را در منطقه و فضای بین‌الملل ایجاد کرد. تمامی توده‌های مردم در ذیل این تفکر خود را جای دادند و با مبارزه علیه طاغوت، انقلاب را به پیروزی رساند.

وی اظهار کرد: نقش مردم هم در این مسئله بسیار برجسته بود. همانطور که در صحیفه امام هم تکرار کلمه “مردم” بسیار زیاد بود و اساسا جمهوری اسلامی از همان ابتدا یعنی از سال ۱۴۴۲ که نهضت آغاز شد، تاکنون که ۴۴ سال از انقلاب می‌گذرد، بر مردم متکی بوده است. در واقع انقلاب ما در همان شعار استقلال، آزادی، جمهوری و اسلامی خلاصه می شود.

وی افزود: برای سردمداران دو بلوک شرق و غرب، پذیرش روی کار آمدن یک گفتمان جدید سخت بود و به تعبیر آنها، امام خمینی (ره) و تمامی طرفدارانش باید تاوان می‌دادند.

وی گفت: این تاوان به اشکال مختلف از کودتای نظامی، فتنه‌های قومی، استقلال‌طلبی‌های قومی، تجزیه‌طلبی‌ها و جنگ تحمیلی تعریف شد. اینها فتنه‌هایی بود که برای جلوگیری از صدور انقلاب تدارک دیده شد. شهادت جوانان ما در جنگ هشت ساله سندی برای این بود که بگویند ایرانیان بی‌غیرت نیستند و تا پای جان پای ناموس و خاک خود می‌ایستند.

وی ادامه داد: اینها فتنه‌هایی بود که شرق و غرب هر دو بر انقلاب اسلامی تحمیل کردند اما ما بر سر استقلال خود ایستادیم. اتفاقی که بعد از جنگ هشت ساله به مدد حاج قاسم و حاج قاسم‌ها افتاد این بود که حوزه نفوذ ایران گسترش یافت.

وی افزود: امروز اگر بخواهیم در مورد لایه اول نفوذ جمهوری اسلامی بحث کنیم، از مرزهای روسیه در قفقاز آغاز می شود و تا خلیج عدن در محور عمودی ادامه پیدا می‌کند و در محور افقی، از مرز چین تا دریای مدیترانه نفوذ داریم و اکنون با رژیم صهیونیستی هم مرز هستیم. این مرز را مدیون رشادت حاج قاسم‌هایی هستیم که سپاه قدس را پایه‌گذاری کردند و بعد از جنگ در این حوزه فعالیت کرده و چینش‌های اجتماعی را در منطقه تقویت کردند تا ایران خود را تقویت کند. چرا که دستور کار ایران، حمایت از مظلومان بود که در قانون اساسی هم آمده است.

وی اظهار کرد: از هر نظر که نگاه کنیم بهتر است جنگ ما در مرزهای کشورهای دیگر باشد تا در کشور خودمان شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه در حوزه سلامت، پزشکی، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و هوش مصنوعی اتفاقات خوبی رخ داده است، به توان موشکی ایران اشاره کرد و گفت: همین موشک‌ها امنیت بسیار خوبی برای ما به ارمغان آورده است. امروزه می‌توانیم دشمنان را از تمام نقاط کشور هدف قرار دهیم. خود آنها بهتر می‌دانند پشت این حرف ها ادعا نیست بلکه واقعیت است، این دستاوردها حاصل انقلاب است.

پس از گذشت برهه‌ای از انقلاب، دشمن سعی کرد مسیر خود را از درون انقلاب توسط برخی از کارگزاران پی بگیرد. البته از ابتدای انقلاب کار خود را شروع کرده بود اما از دهه ۷۰، این مسئله را با شدت بیشتری دنبال کرد.

وی تصریح کرد: نئولیبرال‌هایی که در این دهه روی کار آمدند، زمینه انحراف را فراهم کردند که برخی از مشکلات امروز نیز ریشه در آن دوران دارد. به بیان ساده‌تر، آنها اعتقاد دارند تا زیرسلطه غرب نباشیم، توسعه اتفاق نمی‌افتد. در حوزه سبک زندگی، فرهنگ، سیاست و اقتصاد هم همین اعتقاد را دارند.

نادری گفت: کسانی که درس‌خوانده مکتب شیکاگو بودند، بعد از جنگ روی کار آمدند و دولتِ بعد هم همین روش را در پیش گرفت. دولت اول احمدی‌نژاد سعی کرد که از این مسیر فاصله بگیرد اما در دوره دوم در همین مسیر قرار گرفت. دولت روحانی نیز مجددا با استفاده از همان کارگزاران این روش را پیش گرفت. در آن ۸ سال، تولید داخلی تعطیل شد و کارخانجات از رونق افتاد و واردات بی‌رویه رواج پیدا کرد.

وی اظهار کرد: این نگاه به غرب و غرب‌پرستی در این نئولیبرال‌ها بسیار جدی بود و همه چیز را به برجام گره زده بودند و باز هم فشار وجود دارد که کشور را به سمت توافقی دیگر سوق دهند. اگر این اقدامات تا به حال نتیجه نداده است به خاطر این است که روی شرایط خود ایستاده‌ایم. فتنه‌های سال‌های اخیر نیز ریشه در همین مسائل دارد.

وی ادامه داد: علت کلانِ فتنه اخیر این است که جمهوری اسلامی به نقطه رهایی رسیده است. اگر نتوانند آن را متوقف کنند دیگر توان متوقف کردن آن را ندارند. گام دوم انقلاب، دوران نسل سوم و چهارم انقلاب است که باید روی کار بیایند و حکومت را از پدران تحویل بگیرد و بحث پیشرفت را بیش از پیش طی کنند.

وی با اشاره به مشکلات موجود گفت: با وجود این مشکلات، آینده روشن است و نظم جهانی در حال تغییر است. نظم‌های جهانی هر چند وقت یکبار تغییر می‌کنند. مناسبات جهانی تغییر کرده و نحوه چینش نظم‌ها دگرگون می‌شود.

وی اظهار کرد: تا قبل از جنگ جهانی چند قدرت در دنیا نقش‌آفرینی می‌کردند. بعد از جنگ جهانی دوم نظم دو قطبی شکل گرفت و با فروپاشی شوروی، نظم دو قطبی هم تغییر پیدا کرد. حضور آمریکا در جنگ عراق و کویت هم برای اثبات توان آمریکا در جهان و حضور آمریکا در عراق و افغانستان و به وجود آوردن داعش برای حفظ همان نظم تک قطبی بود ولی این تک قطبی بودن هم با ظهور قطب‌هایی مانند چین، روسیه و مهمتر از همه ایران، در هم شکست.

وی ادامه داد: ایران این نظم را به هم ریخته است و به جرات می‌توان گفت که نظم دنیا در حال تغییر است. نظم آینده، نظمی است که جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت بین‌المللی در آن سهم خواهد داشت و این همان نقطه رهایی است. آنها تلاش می‌کنند سهم ایران را از نظم آینده کم کنند و آن را در حد یک قدرت منطقه‌ای نگه دارند.

وی افزود: این همان عظمتی است که باید درک شود. ملت ایران این مسیر را تا به اینجا آمده است و با رهبری مقام معظم رهبری پیش خواهد رفت و ان شاءالله این پرچم به دست مقام معظم رهبری به دستان صاحب واقعی آن یعنی امام عصر(عج) خواهد رسید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *