مهمترین خبرهای مجلس در هفته گذشته را بخوانید

«تعیین مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص»، «ارسال پرونده تخلفات نظام روانشناسی در صدور مجوزها به دادسرا» در صدر خبرهای سومین هفته بهمن ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی قرار داشتند.

به گزارش سادس، مهمترین خبرهای مجلس شورای اسلامی در سومین هفته از بهمن ماه ۱۴۰۲ را مرور می کنیم:

اولین خبر پربازدید این هفته به تعیین میزان مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص غیرتجاری اختصاص داشت که نمایندگان در مثلث سبز در ادامه بررسی طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (مالیات بر عایدی سرمایه) ماده ۱۵ این طرح را تصویب کردند.

بر این اساس طبق ماده ۱۵ طرح مالیات بر عایدی سرمایه یک ماده به عنوان ماده (۷) و به شرح «ماده۷- در هر سال مجموع عایدی سرمایه دارایی‌های موضوع ماده(۴) این قانون که به «اشخاص غیرتجاری» تعلق دارند، با نرخ ماده (۱۳۱) این قانون مشمول مالیات می‌باشد» به این قانون الحاق می‌ شود.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی هم از ارسال پرونده تخلفات نظام روانشناسی در صدور مجوزها به دادسرا خبر داد و با اشاره به بررسی نحوه اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در جلسه این کمیسیون گفت: شکایتی از برخی دستگاه‌ها به دلیل عدم اعطای مجوز و یا تأخیر در اعطای مجوز به کسب و کارها به کمیسیون رسیده است؛ کمیسیون اصل نود در جهت اجرای این قانون پیگرد قضایی را دنبال خواهد کرد و در اولین اقدام نیز پرونده تخلفات نظام روانشناسی به دادسرا ارسال شده است.

این خبر هم که عوارض خروج از کشور در سال آینده چقدر است مورد توجه مخاطبین هفته گذشته قرار گرفت.

رحیم زارع سخنگوی‌ کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ از مصوبه این کمیسیون درباره افزایش ۲۰ درصدی عوارض خروج از کشور خبر داد؛ موضوعی که در لایحه پیشنهادی دولت نیامده بود.

بر این اساس، با تصویب کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲، عوارض خروج از کشور در سال آینده ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند؛ مصوبه‌ای که در صورت تصویب در صحن علنی و تایید شورای نگهبان لازم الاجراست.

روح الله ایزدخواه عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در نشستی گفت: مجلس با طرح مولدسازی دارایی های دولت مجلس وتو می شود و مولدسازی با اقتصاد مقاومتی نسبتی ندارد.

این نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت را از سه منظر دارای ایراد دانست و گفت: این مصوبه، مجلس و قوه قضائیه را وتو می‌کند در خصوص عدالت و فساد نگرانی ایجاد می‌کند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در توضیح آخرین مصوبات این کمیسیون با بیان اینکه عوارض خروج از کشور در سال آینده ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند گفت که ۱۵ درصد معافیت مالیاتی برای والدین دارای سه فرزند بیشتر در نظر گرفته شده و همچنین کمیسیون تصویب کرد که خودروسازان باید تمام خودروهای خود را در بورس کالا عرضه کنند.

محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس و اوراق بهادار در واکنش به دستورالعمل شورای رقابت درباره خودرو از تهیه طرح استفساریه ای ‌در واکنش به تصمیم شورای رقابت برای جلوگیری از عرضه خودرو در بورس خبر ‌داد و گفت که احتمال طرح شکایت از شورای رقابت به دیوان عدالت اداری وجود دارد و احتمالا از شورای رقابت به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کنیم.

علیزاده در گفت و گو با سادس در این رابطه گفت: شورای رقابت اخیرا تصمیمی گرفته که به موجب آن تمام محصولات تولیدی و مونتاژی در کشور انحصاری محسوب شده و عرضه خودرو در بورس هم مشمول همین موضوع می شود.

همچنین در هفته ای که گذشت حجت الله فیروزی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ هم از تصویب واردات خودروهایی با عمر کمتر از ۵ سال در کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که وزارت صمت در سال آینده انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و سواری مورد نیاز را وفق قوانین و مقررات موجود در خصوص واردات خودروهای با عمر کمتر از ۵ سال ثبت سفارش کند.

عادل نجف زاده نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی هم با توجه به زلزله اخیر در این شهرستان تاکید کرد که مردم به لوازم گرمایشی نیاز دارند

این نماینده با اشاره به آسیب‌های جدی استفاده از زغال داخل چادر برای دو تن از همشهری‌هایش به دلیل کمبود لوازم گرمایشی گفت: قطعا اگر زودتر به داد مردم نرسیم این اتفاقات تلخ تکرار خواهد شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به زلزله اخیر در خوی گفت: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر روند خدمت رسانی به مردم نظارت جدی داشته باشد.

همچنین یکشنبه (۱۶ بهمن) نمایندگان مجلس همزمان با فرا رسیدن چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برای تجدید میثاق به حرم امام رفتند و محمد باقر قالیباف هم در مراسم تجدید میثاق نمایندگان مجلس با آرمان‌های امام خمینی (ره) گفت: بنیان این انقلاب مردم هستند، اگر می‌خواهیم مسیر امام (ره) را به درستی پیش بریم و از راه شهدا بازنمانیم باید به تعبیر رهبر عزیزمان لحظه‌ای از مردم غفلت نکنیم.

سه شنبه ۱۸ بهمن ماه  در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی درگیری لفظی بین جلال رشیدی ‌کوچی نماینده مردم مرودشت با حسن نوروزی نماینده رباط کریم رخ داد و جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای لحظاتی متشنج شد.

در این جلسه در حالی که نمایندگان در حال بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح بانکداری جمهوری اسلامی بودند، جلال رشیدی کوچی با حضور مقابل صندلی حسن نوروزی با صدایی بلند خطاب به وی بیان کرد: شما دارید جامعه را به هم می‌ریزید و می‌خواهید مردم را به کف خیابان بکشید، حتی رئیس کمیسیون نیز اظهارات شما را (درباره طرح صیانت) تکذیب کرده است و در همین حین حسن نوروزی نیز از رشیدی کوچی درخواست می‌کرد که با صدای آرام‌تر مطالب خود را مطرح کند، در نهایت رشیدی کوچی با عصبانیت بحث با حسن نوروزی را ترک کرد.

در هفته گذشته عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به هشدارها در خصوص کاهش منابع آبی کشور با بیان اینکه با بحران مدیریت منابع آبی مواجه هستیم، تاکید کرد: از نظر بنده ما با بحران آب مواجه نیستیم، بلکه با بحران مدیریت منابع آبی رو به رو بوده فلذا با برنامه ریزی و مدیریت صحیح می توان آب مورد نیاز صنعت، کشاورزی و شرب را تامین کرد.

مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم در توضیح جلسه غیر علنی دوشنبه (۱۷ بهمن) مجلس هم از تاکید رئیس مجلس بر اصلاح آیین نامه مولدسازی خبر داد.

این نماینده مجلس گفت: آقای قالیباف در این جلسه تاکید کرد که براساس نظام نامه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، هر تصمیمی که این شورا می گیرد اگر چنانچه لازم باشد بیش از مدت تعیین شده اجرای آن ادامه یابد، باید لایحه اش تقدیم مجلس شود. موضوع مولدسازی اموال راکد نیز مشمول همین قاعده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: آقای قالیباف توضیح داد در شرایطی که کشور نیاز به سرمایه گذاری به خصوص‌ در بخش زیرساخت ها دارد، مولدسازی اموال راکد و بدون استفاده دولتی ضرورت کشور است، بیش از دو دهه است قوانین متعدد برای مولدسازی اموال راکد دولتی وجود داشته و دولت مکلف به اجرای آن بوده و در این زمینه قانونی نیاز نبوده اما متاسفانه اجرا نشده است و البته این کار باید طبق قواعد اجرا شود.

همچنین یکشنبه (۱۶ بهمن) نمایندگان مجلس همزمان با فرا رسیدن چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برای تجدید میثاق به حرم امام رفتند.

در سومین هفته بهمن ۱۴۰۱ بالاخره متن کامل لایحه «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار» منتشر شد.

صبح روز چهارشنبه (۱۹ بهمن ماه) فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در نشستی با حضور خبرنگاران از «لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» رونمایی کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *