انتقاد مدیریت بحران از اختصاص پروانه به ساختمان‌های ناایمن

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر ضرورت اصلاح رویه‌های غلط از قبیل اختصاص پروانه به ساختمان‌های ناایمن و عدم الزام اصناف به تأییدیه ایمنی از شهرداری تأکید کرد.

به گزارش سادس، اسماعیل سلیمی در نشست «بررسی ایمنی کالبدی کلانشهر تهران با تأکید بر ایمنی گودها، پل‌ها، ساختمان‌ها و فضاهای زیرسطحی» که از سوی پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی برگزار شد، گفت:: بر اساس اصل تناظر مسئله و راه‌حل، ابتدا باید مسئله شهر را بشناسیم. مسئله ایمنی شهر پیچیده به لحاظ تکنیکال و انسانی و دارای سازمان است.  

سلیمی در ادامه به ویژگی‌های برنامه ایمنی شهر از قبیل چندتخصصی بودن، چند بخشی بودن، دارای ماهیت پیشگیری، جامع و مانع بودن، مخاطره‌محور، مبتنی بر ارزیابی ریسک، مورد نفاق نخبگان و دستگاه‌ها، پرهزینه بودن، دارای پشتوانه قانونی و مشارکتی بودن اشاره کرد و گفت:‌ ایمنی شهر، یک رشته تک‌بعدی نیست، مفهوم سناریو فنی و فرایند جانبی از رویکردهای تهیه برنامه ایمنی شهر است که باید از تصمیم تا اجرا و پایش در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه سند ایمنی شهر یک سند ارجاعی به معنای یک سند مادر با اسناد پشتیبان عمدتاً مخاطره‌محور و با وظیفه هماهنگی اسناد ذیل خود است، گفت: سند ایمنی شهر قبل از بحران باید ماهیت راهنما داشته باشد، در هنگام کار باید مانیتور شود و بعد از تدوین هم ارزیابی شود.

سلیمی در ادامه گام اول و اولویت‌دار را تهیه فهرستی از اقداماتی که نباید انجام دهیم و جلوگیری از ریسک جدید، رفع خطر ریسک‌های موجود و  شناسایی و کاهش ریسک انباشته دانست و گفت: برای کاهش ریسک مفاهیم بدون اسناد مطالعاتی یا قانونی، باید سند تهیه شود و مفاهیم دارای پشتیبان قانونی و مطالعاتی نیز باید اجرایی شوند.

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اجزای فرآیند ارزیابی خطر را اقداماتی از قبیل فرآیندهای سازمانی، حوزه‌های سیاست‌گذاری و فنی، برنامه مدیریت داده‌ها و … عنوان کرد و گفت:‌ این فرآیند داده‌محور است و دسترسی به داده‌ها مشکل است. از این رو  محدودیت‌های ارزیابی خطر از قبیل وابسته به نهادهای مختلف، ضرورت حفاظت از داده‌ها، نیاز به ابزارهای تحلیل خطر و ضرورت بکارگیری متخصصین تحلیل خطر در حوزه‌های مختلف باید درنظر گرفته شود.

سلیمی با بیان اینکه رویکرد ارزیابی خطر باید سناریو محور باشد گفت:‌ برای ایمنی شهر نباید منتظر آینده و اعتبارات ماند و کار را باید از هر قسمتی که امکان دارد آغاز کنیم.

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: برنامه ایمنی شهر دارای ماهیت ماهوی و فرایندی است و برای اجرا نیاز به ساختار تشکیلاتی دارد.   باید ردیف اعتباری اختصاصی و متمرکز در تمام دستگاه‌ها برای ایمنی ایجاد شود که در تهران ایجاد شده است.

سلیمی در پایان بر ضرورت اصلاح رویه‌های غلط از قبیل اختصاص پروانه به ساختمان‌های ناایمن و عدم الزام اصناف به تأییدیه ایمنی از شهرداری تأکید کرد و گفت: بیشتر ناایمنی‌ها در پروژه‌های مشارکتی مانند متروپل رخ می‌دهد که می‌بایست در آنها گام به گام طبق دستورالعمل ویژه نظارت شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *