تولید و کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال طی چهار سال در استان مرکزی

سادس/مرکزی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: طی ۴ سال آینده باید ۱۶ میلیون اصله نهال در استان تولید و کشت شود.

عبدالحسین محمدی ۸ بهمن در حاشیه جلسه هم اندیشی با سازمان های مردم نهاد در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اظهار کرد: طرح کاشت یک میلیارد نهال در کشور توسط رییس جمهوری، مطرح و به استان ها ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه پیرو این طرح ۱۶ میلیون نهال در استان مرکزی کاشته می شود، گفت: در این راستا طی ۴ سال ۱۶ میلیون اصله نهال در استان، تولید و در عرصه های منابع طبیعی و اراضی مستعد و اطراف صنایع کاشته می شود.

محمدی بیان کرد: به منظور اجرای این طرح با سمن ها جلساتی برگزار شد تا بتوانیم این طرح را به خوبی در استان صنعتی مرکزی که درگیر آلودگی است، اجرایی کنیم و صنایع نیز یکی از ارکان مهم این طرح با توجه به مسئولیت های اجتماعی شان هستند.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط زیست محیطی استان مرکزی، صنایع باید حتما در چنین طرح هایی مشارکت داشته باشند، گفت: این صنایع باید منابع طبیعی را در تولید سالانه ۴ میلیون اصله نهال کمک کنند و آلودگی که مردم را آزار می دهد کنترل شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: اجرای طرح کاشت یک میلیارد نهال در کشور، کاملا مردمی است و مردم نیز باید مشارکت ویژه داشته باشند تا با کمک صنایع ضمن کاشت درخت بیشتر در استان، کار علمی و نظارت مناسب شکل گیرد. رتبه کشورها براساس تولید کربن دی اکسید سنجیده می شود و باید با این اقدام رتبه کشور را در این راستا کاهش دهیم.

به گزارش سادس، در این جلسه رییس هیات مدیره شبکه محیط زیست و منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: سازمان های مردم نهاد سه وظیفه اصلی نشر آگاهی، مطالبه گری و انجام اموری که دولت و حاکمیت قادر به انجام آن نیست را عهده دار هستند.

دکتر سیاوش آقاخانی با اشاره به طرح ملی کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور و سهم ۱۶ میلیونی استان مرکزی از این طرح، گفت: در این حوزه باید مردم را به شکل درستی آگاه کنیم و دستگاه های اجرایی نیز باید در این آگاهی بخشی دخیل شوند تا آگاهی عمومی شکل گیرد و این مسئله مطرح شود که برای عبور کشور از وضعیت فعلی، کاشت نهال، بهبود وضعیت خاک، افزایش سطح آب های زیرزمینی، ایجاد گونه های مختلف گیاهی و حمایت از گونه های جانوری و مدیریت بحران ریز گرد و آلودگی صنایع را به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه نشر آگاهی در این طرح قطعا یکی از مسئولیت های سازمان های مردم نهاد است و پس از آن باید رویکرد مطالبه گرایانه داشته باشند، افزود: این طرح باید در سه فاز تعریف شود که فاز نخست آن همکاری در اجرای طرح است، سازمان های مردم نهاد در بحث تامین نهاده ها همچون تولید و خرید نهال توسط مردم می توانند مشارکت داشته باشند و وظایف دستگاه های مسئول در این عرصه را نیز رصد کنند؛ کاشت نهال نیز امر بسیار مهمی است؛ مشارکت آگاهانه مردم در این طرح با راه اندازی کمپین ها و طرح های جهت جلب و ترغیب مردم به این سمت باید از سوی سمن ها اجرایی شود.

آقاخانی با بیان اینکه این رسم همیشه بوده است که برای فوت و یادبود یک شخص گل استفاده می شود، در حالی که می توان به یاد فرد متوفی یک نهال کاشته شود، اظهار کرد: در فاز سوم مطالبه گری سمن ها، پس از کاشت نهال، مسئله نگهداشت و فرهنگ درخت یاری باید دنبال شود و سمن ها در قالب پروژه های بین المللی همچون طرح ترسیب کربن می توانند به پیشبرد این طرح و نگهداری درختان با حضور مردم در کنار حاکمیت کمک کنند.

وی تصریح کرد: برای حفظ اکوسیستم کشور باید بحث نهال کاری با قدرت اجرایی شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *