خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۴ بهمن؛ کارت زرد وزیر ارتباطات/بررسی واگذاری‌ها در بودجه

رسیدگی به عملکرد بودجه در حوزه واگذاری دارایی‌ها با حضور وزیر اقتصاد و بررسی سوال نماینده از وزیر ارتباطات از مهمترین موضوعات خبری جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) چهارم بهمن ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش سادس، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره ها و ردیف های مرتبط با واگذاری دارایی های مالی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، سوال عباس مقتدایی نماینده اصفهان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و … در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود هتک حرمت قرآن کریم در کشور سوئد را محکوم کرد و گفت: سیاستمداران سوئدی نمی توانند این اسلام هراسی آشکار و طراحی شده را پشت نقاب دروغین آزادی بیان پنهان کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه طی یک سال گذشته رشد خوبی در گسترش روابط داشته اند و اطمینان دارم در طول برنامه هفتم توسعه که سیاست ما تقویت رابطه با همسایگان است، روابط بین دو کشور به چندین برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۴ بهمن؛ کارت زرد وزیر ارتباطات/بررسی واگذاری‌ها در بودجه

در جلسه علنی امروز، نماینده مردم اصفهان ضمن طرح سوال خود از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اینکه «علت عدم اجرای قانون در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران شرکت مخابرات از سوی جنابعالی و شرکت مخابرات چیست؟» از عملکرد شرکت مخابرات نسبت به اجرای قانون تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر انتقاد کرد و گفت: معتقدیم که یک مجموعه‌ای که بر اساس قانون تکالیفی را بر عهده دارد، به تکالیف خود نسبت به کسانی که باید برای آنها کاری انجام دهد عمل نمی‌کند.

عیسی زارع‌پور هم با حضور در صحن علنی مجلس در پاسخ به این سوال گفت: ما در وزارت ارتباطات پس از تصویب قوانین برای تبدیل وضعیت ایثارگران اقدامات گسترده‌ای را شروع کردیم و در بخش‌های مختلف این وزارتخانه تبدیل وضعیت صورت گرفته است، در ۹ دستگاه تابعه وزارتخانه تا به امروز بالغ بر ۲۳۷۳ نفر مشمول قانون شده و تبدیل وضعیت صورت گرفته است.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از توضیحاتش اظهار کرد: شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۸۸ به بخش خصوصی واگذار شده و دیگر سهامدار عمده آن دولت نیست. طبق قانون تجارت اکنون شرکت مخابرات یک شرکت خصوصی است و بنده به عنوان وزیر ارتباطات دو نقش در برابر این شرکت دارم یکی تنظیم‌گری همه اپراتورها و دیگری پاسخگویی در برابر کوتاهی این شرکت در ارائه تلفن یا اینترنت. اما در امور داخلی شرکت مخابرات ایران و عزل و نصب در این شرکت و به کارگیری نیروی انسانی در آن دولت نقشی ندارد.

نمایندگان پس از استماع اظهارات طراح سوال و همچنین پاسخ‌های وزیر ارتباطات،  با ۱۱۵ رای از مجموع رای ۲۳۸ از پاسخ‌های عیسی زارع پور قانع نشدند.
 

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۴ بهمن؛ کارت زرد وزیر ارتباطات/بررسی واگذاری‌ها در بودجه

بررسی عملکرد بودجه در حوزه واگذاری دارایی‌ها

در ادامه جسله علنی امروز، محمد مهدی مفتح گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  درباره بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره ها و ردیف های مرتبط با واگذاری دارایی های مالی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را قرائت کرد.

وزیر اقتصاد هم که در جریان بررسی عملکرد بودجه در حوزه واگذاری دارایی‌ها در مجلس حاضر شده بود، گفت که با وجود فشارهای اقتصادی و تورمی تلاش دولت در سال ۱۴۰۱ این بود که بار و فشار کمتری به حوزه اوراق وارد کرده و استقراض کمتری داشته باشد.

احسان خاندوزی افزود: یکی از مسیرها که در سال های اخیر برای تامین کسری بودجه دولت بوده، انتشار اوراق و به اصطلاح استقراض از جامعه برای رفع کسری بودجه است.

در همین جلسه حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: واگذاری دارایی‌ مالی دولت از ۱۷۶ همت به ۲۹۴ همت در لایحه بودجه سال آتی افزایش یافته است در حالی که فروش اوراق و شرکت‌های دولتی به عنوان استقراض محسوب شده و مجلس شورای اسلامی باید سعی کند تا جای ممکن منابع بودجه از منابع واقعی تامین شود.

انتقاد نایب رئیس کمیسیون برنامه وبودجه  از عدم اجرای واگذاری اموال دولتی از دیگر موضوعاتی بود که در جریان بررسی عملکرد بودجه در حوزه واگذاری دارایی‌ها مطرح شد.

مهرداد گودرزوند چگینی گفت: با گذشت چندین ماه از سال جاری تاکنون واگذاری کاملی از بنگاه‌های دولتی و تغییر شخصیت شرکت‌های دولتی به خصوصی رقم نخورده است.

جعفر قادری یکی دیگر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه هم با تاکید بر اینکه دولت باید تمرکز بیشتری بر واگذاری اموال دولتی می‌کرد، افزود: انتظار می‌رفت با توجه به وضعیت وصول درآمدهای نفتی و شرایط تحقق مالیات‌ها، دولت تمرکز بیشتری حتی فراتر از لایحه بودجه در واگذاری اموال و سهام شرکت‌های دولتی می‌کرد.

حسینی: خروج دولت از اقتصاد شرط لازم، اما کیفیت برون رفت شرط کافی است

دلخوش: مصوبات مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ به درستی اجرا نمی‌شود

محمدیاری: تکالیف بانک‌ها در بودجه ۱۴۰۱ به درستی اجرا نشده است

رضوانی: مسئولان برای فروش اموال دولتی بهانه‌جویی می‌کنند

بابایی‌کارنامی: باید املاک را به ساختار سازمان بورس اضافه کرد

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۴ بهمن؛ کارت زرد وزیر ارتباطات/بررسی واگذاری‌ها در بودجه

در جمع بندی مباحث مطرح شده در رابطه با عملکرد بودجه در حوزه واگذاری دارایی‌ها، محمدباقر قالیباف تاکید کرد که مجلس در بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مصمم است که به هیچ عنوان سقف پیشنهادی دولت را افزایش ندهد.

ناطقین مجلس

علیزاده برمی: هرگونه تصمیم نابخردانه پارلمان اروپا پاسخ قاطع ایران را به دنبال دارد

میرمحمدی: مسئولین ضمن پاسخ قاطع به اروپا غول تورم را مهار کنند

موسوی: دولت با اتخاذ راهکارهای مناسب مشکلات معیشتی مردم را کاهش دهد

انتقاد نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس از وضعیت بازار خودرو

تاکید نماینده اسدآباد بر مبارزه با فقر، فساد و تبعیض در کشور

نخعی: جهاد کشاورزی عملا کار اساسی برای الگوی کشت نکرده است

***

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۴ بهمن؛ کارت زرد وزیر ارتباطات/بررسی واگذاری‌ها در بودجه

امروز همچنین نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با ۸۳ رای موافق، ۷۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر، با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیما مخالفت کردند.

در اظهاراتی مرتبط با این موضوع، اردشیر مطهری گفت: متأسفیم برای این تحقیق و تفحص که یک سال و چند ماه طول کشید تا به صحن مجلس آمد؛ برای دست‌هایی که پشت پرده این ماجرا هستند، متاسفم که کاسب هستند و متاسفانه با این کارها هم افراد خود را به مجموعه وارد و هم به نوعی کسب اعتبار کاذب می‌کنند.

نماینده مردم گرمسار افزود: در فتنه‌ای که متاسفانه بیش از ۳ ماه طول کشید، متاسفانه برخی از مسئولان وسط لحاف خوابیدند و به این سمت و آن سمت هم غلت نخوردند، درحالی که این روزهاست که نظام نیاز دارد ما پشت و کنار آن بایستیم.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۴ بهمن؛ کارت زرد وزیر ارتباطات/بررسی واگذاری‌ها در بودجه

بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای هم در دستور کار جلسه علنی قرار گرفت و نمایندگان مجلس ایرادات شورای نگهبان که بخش عمده آنها ویراشی بود را رفع کردند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

رضوانی در واکنش به تحریم‌های اخیر علیه ایران: فلفل نبین چه ریزه، بشکن ببین چه تیزه!

اسحاقی: در جرم‌انگاری برای مدیران متخلف کوتاهی کرده‌ایم

بدری: بودجه ۱۴۰۲ تورم‌زاتر از بودجه سال جاری است

نظری: افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت قابل قبول نیست

رحمانی: امید است که پارلمان اروپا گول شیطان بزرگ را نخورد

آریان‌پور: عملکرد سازمان برنامه و بودجه با شعار عدالت‌محوری دولت در تضاد است

فلاحی: مدیران دولت سابق از سیستم مدیریتی پاک‌سازی شوند

نماینده رشت: مسئولان انقلابی باید حافظ اصول و مبانی انقلاب باشند

سلیمی: وزارت خارجه لیستی از افراد کینه توز پارلمان اروپا را تهیه کند

انتقاد بهروزی‌فر از افزایش قیمت گاز خانگی

محمودی: آیا تیم اقتصادی دولت از قیمت نجومی کالاهای اساسی خبر دارد

موسوی: ردیف محرومیت زدایی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ حذف شده است

دو نماینده مجلس خواستار شدند؛ تعرفه گاز در مناطق سردسیر اصلاح شود

خدابخشی: دولت سریع‌تر لایحه برنامه هفتم را به مجلس ارائه کند

حسین پور: هر چه سریعتر طرح ساماندهی کارکنان دولت تعیین تکلیف شود

محسنی بندپی: ردیف اختصاصی حمایت از افراد معلولیت باید به بودجه ۱۴۰۲ بازگردد

توضیح عباس زاده درباره شایعه باج‌دهی به وزیر بهداشت

انتقاد نماینده اهواز از افزایش قیمت بلیت هواپیما

درخواست «نوروزی» از وزیر اطلاعات برای ورود به تهدیدات امنیت اقتصادی کشور

***

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، علی نیکزاد نایب رییس مجلس ضمن تبریک حلول ماه مبارک رجب، در واکنش به اقدام ضد ایرانی پارلمان اروپا گفت: سپاه پاسداران مقتدر و مظلوم، خط قرمز مجلس است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *