دهنوی: تأیید کلیات بودجه، پیام ثبات اقتصادی به جامعه می‌دهد

نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی گفت: امروز در شرایط بازار ارز و در شرایط التهابات اقتصادی موجود در کشور، تایید کلیات بودجه، پیام ثبات اقتصادی به جامعه می‌دهد.

به گزارش سادس، محسن دهنوی نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ در جریان رسیدگی به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ طی اظهاراتی در موافقت با کلیات این لایحه با بیان اینکه «باید در این لایحه اصلاحاتی»، اظهار کرد: برخی از نمایندگان به بدنه کارشناسی دولت اعتراض کردند در حالی که الحق و انصاف برخی از کسانی که در بدنه کارشناسی بودجه زحمت کشیدند، بچه‌های خوب و انقلابی و دل‌سوز هستند.

وی در ادامه به نقاط قوت بودجه اشاره کرد و گفت: به نظر من بودجه امسال از نظر کنترل نقدینگی دو ویژگی خوب دارد؛ اول اینکه درآمدها واقعی دیده شده است. درست است که صادرات یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت ممکن است محقق نشود اما از آن سمت نیز با مابه‌التفاوت نرخ تسعیر ارز که ۲۳ هزار تومان تعیین شده، این درآمد کاملاً واقعی می‌شود و اتفاقاً معتقدم درآمد نفتی کاملاً واقعی دیده شده است.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مجلس با تاکید بر اینکه  بودجه‌ای نوشته شده است که اگر به سقف بودجه ملتزم باشیم، کمترین کسری را روی کاغذ خواهیم داشت، عنوان کرد: برخی از مخالفان کلیات بودجه می‌گویند که کسری تراز عملیاتی در بودجه زیاد شده است، در حالی که ما روی کاغذ ۴۷۶ هزار میلیارد تومان (همت) کسری تراز عملیاتی داریم که ۱۵۰ همت آن بخاطر هزینه‌های تبصره ۱۴ بود که امسال کار خوبی در لایحه انجمن سده و ۱۱۰ همت از آن در جداول اصلی آمده است. حال اگر می‌خواهیم کسری تراز عملیاتی را با سال قبل مقایسه کنیم، باید این ۱۱۰ همت را کنار بگذاریم؛ در این صورت طی مقایسه با سال قبل می‌توان گفت که امسال نسبت به سال قبل مسری تراز عملیاتی دولت کمتر شده و به زیر ۲۰ درصد رسیده است و از این جهت نقطه مثبت بودجه است. همچنین وابستگی بودجه به نفت نیز کاهش یافته و از ۳۴ درصد در سال قبل امسال به ۳۰ درصد رسیده است.

دهنوی با اشاره به اقدامات کنترل انتشار اوراق توسط دولت و طرح موضوع اوراق میانسالی گفت: اوراق میانسالی ابزار خوبی برای تامین مالی دولت و در عین حال جلوگیری از افزایش پایه پولی است. باید توجه داشت که در لایحه بودجه سال آتی ۱۸۵ همت جهت چاپ اوراق دیده شده در عین حال ۲۲۵ همت برای بازپرداخت بدهی‌ها دیده شده است که این هم از نقاط مثبت است.

وی همچنین افزایش سهم درآمدهای پایدار دولت یعنی مالیات و گمرک را از دیگر مزیت‌های لایحه بودجه ۱۴۰۲ عنوان کرد و گفت: سهم این درآمدها ۵۰ درصد رسیده و  یک مزیت بودجه است؛ همکاران ما نگرانی دارند و  می‌گویند که افزایش مالیات که قرار است ۸۰۰ همت درآمد برای دولت ایجاد کند، باعث فشار بر اقشار ضعیف نشود؛ بخشی از این موضوع را دولت دیده و مابقی را ما باید تکمیل کنیم؛ در لایحه بودجه مالیات بر تولید کنندگان دو واحد درصد کاهش یافته است و این افزایش درآمد مالیاتی قرار است عمدتاً از محل افزایش تعداد مودیان و کاهش فرار مالیاتی تامین شود.

این نماینده مجلس بابیان اینکه «البته اشکالاتی هم در لایحه بودحه وجود دارد که مجلس و دولت باید درکنار هم آنها را اصلاح کنیم»، تاکید کرد: توصیه سال گذشته رهبری را جدی بگیریم و به آن ملتزم باشیم چراکه ولایتمداری و ولایت‌پذیری خود را در این موارد نشان می‌دهد. توصیه به این بوده که سقف بودجه را افزایش ندهیم امسال نیز باید سال قبل این اقدام را انجام دهیم.

دهنوی اظهار کرد: یکی از اصلاحیاتی که می‌شود در سقف بودجه انجام داد، کاهش فشار مالیاتی روی کسبه، بازاریان و مشاغل خرد است که پیشنهاداتی برای آن آماده شده است. اشکال دیگری که در لایحه وجود دارد موضوع یارانه‌ها است؛ مجلس و دولت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رای دادند اما مابه‌التفاوتی که دیده شد، به خاطر تورم با کاهش خرید مردم مواجه که باید آن را باید جبران کنیم و سبد خانواده‌ها نباید کوچکتر شود. باید با دولت در این باره فرمولی پیدا کنیم و نگذاریم که قدرت خرید مردم کاهش یابد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه پارامترهای کلی بودجه خوب نوشته شده است و به آن رای می‌دهیم اما مشکلات موجود را باید در کمیسیون و صحن در کنار هم و با هم‌بستگی اصلاح کنیم، گفت: امروز در شرایط بازار ارز و در شرایط التهابات اقتصادی موجود در کشور، تایید کلیات بودجه، پیام ثبات اقتصادی به جامعه می‌دهد و من به عنوان برادر کوچکتر نمایندگان مجلس خواهش می کنم که به کلیات این لایحه رای مثبت بدهیم تا به ثبات اقتصادی و کاهش التهابات بازار کمک کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *